בני משפחתה של ליטל יעל מלניק זעמו ודמעו בצהריים (יום שלישי) במהלך הדיון בבית המשפט המחוזי בחיפה, שם השופט ניצן סילמן אמר כי קשה יהיה להרשיע את אדוארד קצ'ורה ברצח בנסיבות מחמירות של הנערה. לדברי השופט, אמנם אין כרסום בחומר הראיות בתיק - אך לדעתו מלכתחילה קיימת חולשה סעיף הרצח שבו הואשם קצ'ורה, וייתכן שיש להאשימו ב"עבירות המתה קלות יותר".
4 צפייה בגלריה
בני משפחתה של ליטל יעל מלניק בבית המשפט
בני משפחתה של ליטל יעל מלניק בבית המשפט
"איך אפשר לומר שזה לא רצח?". רות מלניק וההפגנה מחוץ לבית המשפט
(צילום: אלעד גרשגורן)
4 צפייה בגלריה
אדוארד קצ'ורה
אדוארד קצ'ורה
"קשה לראות אותו מחייך". הנאשם ברצח בדיון
(צילום: אלעד גרשגורן)
4 צפייה בגלריה
בני משפתה של ליטל יעל מלניק בבית המשפט
בני משפתה של ליטל יעל מלניק בבית המשפט
עו"ד שרון זגגי פנחס עם בני המשפחה, הבוקר
(צילום: אלעד גרשגורן)
בני משפחתה של ליטל יעל, שחששו מאוד מהאפשרות שקצ'ורה ישוחרר היום ממעצר, הפגינו יחד עם נשים נוספות מחוץ לבית המשפט בחיפה לפני הדיון בבקשת הסנגורים לשחרר את הנאשם. בין היתר הניפו שלטים שבהם נכתב כי "הציבור דורש הרשעה ברצח", "הרוצח יישב בבית וליטל קבורה באדמה", ו"ליטל יעל נרצחה באכזריות". בניגוד לציפיות, בית המשפט נמנע גם היום מלהכריע בשאלת שחרורו של קצ'ורה, אך סיפק אמירות שהכעיסו את בני המשפחה. ב-15 בפברואר יתקיים דיון נוסף.
"לעת הזו, להתרשמותי, קיימים קשיים ראייתיים ממשיים בעבירה של רצח בנסיבות מחמירות", אמר השופט. אחותה של ליטל יעל, רות מלניק, התפרצה בדמעות לדבריו: "הוא קבר אותה בחיים, איך אפשר לומר שהוא לא רצח אותה?". סבתה, לודמילה, הוסיפה כי "הוא רצח את הנכדה שלי, מה אתם פושעים? איפה הצדק, יש לך ילדים".
השופט סילמן השיב לבני המשפחה הנסערים, ואמר כי "אני לא קובע מה יהיה, את זה יקבעו שופטי ההרכב שדנים בתיק ושומעים את העדויות. אני כשופט מעצרים, תפקידי לעבור על חומר הראיות ולבדוק את התשתית הראייתית".
4 צפייה בגלריה
בני משפתה של ליטל יעל מלניק מחוץ לבית המשפט
בני משפתה של ליטל יעל מלניק מחוץ לבית המשפט
"אם הוא ישוחרר - אין צדק". המחאה מחוץ לבית המשפט
(צילום: אלעד גרשגורן)
ליטל יעל נרצחה באוקטובר 2021 בקריית מוצקין, וגופתה אותרה קבורה בחולות אתר בנייה. קצ'ורה, שעבד כאח במרכז לבריאות הנפש מעלה כרמל ושם הכיר את מלניק, הואשם ברצח שלה - אך טען כי לא התכוון לקבור את מלניק בחיים, אלא שמדובר היה בתרגיל טיפולי ושהכניס צינור לפיה שדרכו אמורה הייתה לנשום.
עורכי הדין בוריס שרמן ויניב מנור, שמייצגים את קצ'ורה מטעם הסנגוריה הציבורית, מסרו כי "הנאשם עצור כבר למעלה משנה וארבעה חודשים, וטוען לכל אורך הדרך כי לא גרם למותה הטרגי של ליטל יעל מלניק ז"ל. בהחלטה היום בית המשפט המחוזי בחיפה, נקבע כי הראיות שמדובר ברצח הן בעייתיות וחלשות, וכי קיימים תרחישים חלופיים שיכולים היו לגרום למותה הטרגי. נלמד את ההחלטה ונשקול את המשך צעדינו".
בסיום הדיון אמרה רות מלניק: "אני לא מוכנה שהרוצח הזה ייצא הביתה. אני לא אתן לזה לקרות. אני מקווה שבית המשפט יעשה צדק, ואם הוא יחליט לשחרר אותו אז זה לא צדק. הכל נראה לי לא הגיוני בשום צורה. אנחנו עוברים שנה מאוד קשה. לבוא לבית המשפט ולראות את הרוצח מחייך. קשה לעבור את זה".
עו"ד שרון זגגי פנחס שמייצגת את המשפחה - יחד עם עו"ד אפרת נחמני בר - אמרה בתום הדיון כי "הציבור כולו צריך להיות חרד מהאפשרות שרוצח אכזרי, שנאשם ברצח בנסיבות מחמירות, ילך הביתה. מדובר בנאשם שמעולם לא לקח אחריות על זה שהוא קבר נערה צעירה בחיים, אלא טען שהוא פשוט השאיר אותה והלך הביתה".
"בית המשפט, בהרכב של שלושה שופטים, דן בתיק הזה ושמע הרבה מאוד ראיות. השופט היום בדק וקבע שאין כרסום בראיות ששמע בית המשפט שיושב בתיק, ולמעשה אנחנו המומים מזה שבית המשפט שישב ועיין בראיות גם הרחיב את היריעה מעבר למה שהוא היה צריך לעשות. המשפחה המומה. היא קיוותה וציפתה לצדק, וצדק היא לא קיבלה. אנחנו מצפים שהפרקליטות תערער על ההחלטה הזאת".
"ההחלטה הזאת לא מחייבת את שופטי ההרכב", הוסיפה עורכת הדין. "בסוף ההחלטה היא של שופטים ששומעים עדים. מומחה מטעם התביעה, רופא שעוסק בתחום הראות, העיד ואמר חד-משמעית שאדם לא יכול לקבור את עצמו מדעית. ולאור הדברים האלו אנחנו לא יכולים להבין את ההחלטה של השופט שיש חולשה בראיות. על גרסה הזויה, סיפור בדיות של רוצח שטוען שהוא פשוט אמר לנערה הצעירה הזאת 'ביי' והלך. אז איך היא מתה? מי רצח אותה? הוא היחיד שהיה בזירה".