דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ון קירבי, התייחס הערב (יום חמישי) לנאומו של מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט צ'אק שומר, וציין כי הוא הודיע לבית הלבן מראש על כוונתו לנאום - ועל תוכן נאומו. "הוא לא ביקש אישור או אי-אישור, ולא התערבנו בשום דרך בדבריו", אמר קירבי.
נאומו של שומר, שבו אמר כי ראש הממשלה בנימין נתניהו "איבד את הדרך" וקרא לבחירות בישראל, גרר גל של תגובות, בהן גינויים רבים. שעות לאחר הנאום, בליכוד תקפו כי "ישראל היא לא רפובליקת בננות, אלא דמוקרטיה עצמאית וגאה שבחרה בנתניהו, שמוביל מדיניות נחושה שנתמכת על ידי רוב עצום בעם".

הדובר קירבי התייחס גם לטענה כי מדובר בהתערבות חיצונית בענייניה הפנימיים של ישראל, ואמר ש"שומר הרגיש צורך להתבטא - ניתן לו להסביר את הדברים. אנו ממוקדים בכך שלישראל יש את מה שהיא צריכה כדי להגן על עצמה, להכניס יותר סיוע לרצועת עזה ולשחרר את החטופים". על קיום שיחה בין נתניהו לביידן אמר קירבי: "אין צפי לשיחה כזו, אך יש שיחות יומיומיות ברמות שונות, כולל בדרג הנשיאותי".
גם דובר מחלקת המדינה האמריקנית מת'יו מילר התייחס לדברים והבהיר כי זאת אינה עמדת הבית הלבן. "יש כמה דברים שאנחנו רוצים שממשלת ישראל תעשה אחרת, והבהרנו את זה בשיחות עם נתניהו - אבל אלה הצהרות שנעשו על ידי הסנאטור ולא על ידי ממשל ביידן. ממשלת ישראל מבינה היטב איך הממשלה האמריקאית עובדת ואני בטוח שהם מבינים שהוא מדבר בשם עצמו".
כאמור, בליכוד תקפו את שומר, ומסרו כי "בניגוד לדבריו, הציבור הישראלי תומך בניצחון מוחלט על החמאס, דוחה כל תכתיב בינלאומי להקמת מדינת טרור פלסטינית, ומתנגד להחזרת הרשות הפלסטינית לעזה. מצופה מסנאטור שומר שיכבד את הממשלה הנבחרת של ישראל ולא יחתור תחתיה. זה נכון תמיד, וביתר שאת בזמן מלחמה". גם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' כתב בפוסט ברשת החברתית X: "מצפים מהדמוקרטיה הגדולה בעולם לכבד את הדמוקרטיה הישראלית".
חבר קבינט המלחמה, השר בני גנץ, גינה אף הוא את התבטאות שומר: "שגה". "ארה"ב וישראל חולקות ערכים ואינטרסים משותפים, ואזרחי ישראל והנהגתה מוקירים תודה גדולה על התייצבותה של ארה"ב לצד מדינת ישראל ברגעיה הקשים והמורכבים. מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט שומר הוא ידיד ישראל, שמסייע לה רבות גם בימים אלו, אך הוא שגה בהתבטאותו. ישראל היא דמוקרטיה חזקה, ורק אזרחיה יקבעו את הנהגתה ועתידה. כל התערבות חיצונית בנושא אינה נכונה ואינה מקובלת".
מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט הבהיר את דבריו, לאחר שעוררו סערה בישראל, וציין בחשבון ה-X שלו כי "ארה"ב לא יכולה להכתיב את תוצאות הבחירות, זה נתון להחלטת הציבור הישראלי. כמדינה דמוקרטית, לישראל יש את הזכות לבחור את המנהיגים שלה, אבל הדבר החשוב הוא שלישראלים תינתן בחירה". עם זאת, שומר סיכם את דבריו בטענה כי "צריך לקיים דיון חדש לגבי העתיד".
2 צפייה בגלריה
צ'אק שומר
צ'אק שומר
שומר, היהודי הראשון בתפקיד מנהיג הרוב בסנאט
(צילום: Mandel NGAN / AFP)
ביש עתיד דווקא מתחו ביקורת חריפה על תגובת הליכוד, ומסרו כי "הדבר היחיד שיש לו רוב עצום בעם הוא שנתניהו צריך ללכת, כי על שמו רשום האסון הגדול בתולדות העם היהודי מאז השואה. גם היום הוא עסוק רק בהישרדות פוליטית, והוא ייכשל גם בזה".
מיץ' מקונל, מנהיג המפלגה הרפובליקנית בסנאט, כינה את נאומו החריג של שומר "גרוטסקי וחסר תקדים". לדבריו, "הקריאה לבחירות חסרת תקדים. ממשלת האחדות והקבינט הביטחוני של ישראל ראויים לכבוד הראוי למדינה דמוקרטית ריבונית".
גם דיוויד פרידמן, שכיהן כשגריר ארה"ב בישראל תחת ממשלו של דונלד טראמפ, הגיב לנאום: "אני פשוט נגעל מהנאום של שומר. המנהיג הנבחר הדמוקרטי של ישראל מוביל את אומתו בהגנה על אויב ברברי, נוקט אסטרטגיה מוצלחת שזוכה לתמיכה רחבה על ידי עם ישראל, ומנהיג הרוב בסנאט דוחף בפומבי לשינוי משטר באמצע מלחמה. הוא צריך להתבייש. הכול עניין של פוליטיקה".
2 צפייה בגלריה
יאיר לפיד בנימין נתניהו
יאיר לפיד בנימין נתניהו
"רוב עצום? רק לדעה שנתניהו צריך ללכת". יש עתיד על תגובת הליכוד
(צילום: שלו שלום, SPENCER PLATT / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט מסר כי "ללא קשר לעמדתנו הפוליטית, אנחנו מתנגדים בצורה נחרצת להתערבות פוליטית חיצונית בענייניה הפנימיים של ישראל. אנחנו עם עצמאי, לא רפובליקת בננות. סכנת הטרור בדרך למערב, טוב יהיה אם יסייעו לישראל במלחמתה הצודקת, ויגנו בכך גם על עצמם".
שומר, היהודי הראשון בתפקיד מנהיג הרוב בסנאט, שנחשב לתומך ישראל גדול, אמר בנאומו בין היתר כי נתניהו שם את עצמו בתוך קואליציית ימין קיצוני, ולכן הוא מרשה לעצמו "לספוג" את המספר הגבוה של אזרחים הרוגים בעזה - שגורר את התמיכה הבינלאומית בישראל לשפל היסטורי. לטענתו, נתניהו הוא מכשול לשלום. הוא שם אותו בשורה אחת עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, חמאס והימין הקיצוני בישראל. שומר אמר כי הוא חושב שהישראלים "מבינים יותר מכולם כי ישראל לא תוכל להצליח כמנודה - נגד כל העולם".