יריבו העיקרי של דונלד טראמפ בפריימריז הרפובליקניים לנשיאות ארצות הברית, רון דסנטיס, שיגר הערב (יום ב') חץ ישיר ראשון לעבר טראמפ, כשדחה את טענתו כי הבחירות ב-2020 שבהן הפסיד לג'ו ביידן "נגנבו" ממנו וכי הוא היה המנצח האמיתי. דסנטיס אמר את הדברים בריאיון ל-NBC – הריאיון הנרחב הראשון שהעניק לרשת חדשות אמריקנית מאז כניסתו למרוץ – והם באו אחרי חודשים שבהם דסנטיס נראה כמי שמנסה להימנע מהתקפות ישירות על טראמפ, בשל הפופולריות העצומה שממנה נהנה עדיין הנשיא לשעבר במפלגה.
7 צפייה בגלריה
מושל פלורידה רון דסנטיס ו נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ פריימריז ב רפובליקנים בחירות ל נשיאות ארה"ב 2024
מושל פלורידה רון דסנטיס ו נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ פריימריז ב רפובליקנים בחירות ל נשיאות ארה"ב 2024
דסנטיס וטראמפ. מפשילים שרוולים
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
מושל פלורידה רון דסנטיס
מושל פלורידה רון דסנטיס
עדיין בפיגור גדול. מושל פלורידה דסנטיס, שבמקום השני
(צילום: רויטרס)
ההצבעה בפריימריז הרפובליקניים, נזכיר, תחל ב-15 בינואר, אבל כבר החודש, ב-23 באוגוסט, יתקיים העימות הטלוויזיוני הראשון בין המועמדים המובילים. לפי הסקרים טראמפ מוביל במרוץ בפער עצום, עם יותר מ-55% תמיכה בקרב הבוחרים הרפובליקנים, ודסנטיס ניצב במקום השני, אבל עם פחות מ-20% תמיכה. מועמדים בולטים אחרים, בהם סגן הנשיא לשעבר מייק פנס והשגרירה לשעבר באו"ם ניקי היילי, זוכים לתמיכתם של אחוזים בודדים. המנצח בפריימריז הרפובליקניים יתמודד בקרב על הנשיאות ב-5 בנובמבר 2024, ככל הנראה מול הנשיא המכהן ביידן, שאמור לצלוח את הפריימריז הדמוקרטיים ללא קושי.
ההצהרה של דסנטיס בריאיון ל-NBC הייתה החריפה ביותר שלו עד כה בעניין טענותיו השקריות של טראמפ שהניצחון בבחירות לנשיאות ב-2020 נגנב ממנו בשל מפעל ענק של זיופים והונאה מצד ביידן והדמוקרטים. טענותיו של טראמפ, נזכיר, נדחו שוב ושוב אפילו על-ידי שופטים שמרנים שהוא עצמו מינה לבתי המשפט האמריקניים. בשבוע שעבר הוגש נגדו כתב אישום חמור בגין ניסיונותיו להביא לביטול ניצחונו של ביידן, ניסיונות שהגיעו לשיאם בהסתערות האלימה של תומכיו על הקונגרס ב-6 בינואר 2021.
7 צפייה בגלריה
ארה"ב וושינגטון פריצת תומכי טראמפ ל קונגרס גבעת הקפיטול מדרגות
ארה"ב וושינגטון פריצת תומכי טראמפ ל קונגרס גבעת הקפיטול מדרגות
מהומות הקפיטול בינואר 2021. טראמפ יעמוד לדין ויכול ללכת לכלא
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
ארה"ב עימותים בין משטרה לתומכים של דונלד טראמפ
ארה"ב עימותים בין משטרה לתומכים של דונלד טראמפ
הפריצה של תומכי טראמפ לקונגרס לפני שנתיים וחצי
(צילום: gettyimages)
"מי ששם את ידו על התנ"ך ב-20 בינואר (יום ההשבעה המסורתי של נשיאים חדשים בארה"ב) אחת לארבע שנים הוא המנצח", אמר דסנטיס, מושל פלורידה, ל-NBC. בריאיון הוא מנה שלל היבטים שבהם הבחירות ב-2020 לא התנהלו באופן מושלם – כנראה בניסיון שלא להרחיק ממנו בוחרים רפובליקנים המזדהים עם טענותיו של טראמפ – אך כשהמראיינת לחצה עליו ואמרה "עם כל הכבוד, לא השבת בבירור על השאלה, ואם אתה לא יכול לענות ב'כן' או 'לא' על השאלה אם הוא הפסיד" קטע דסנטיס את דבריה ואמר: "לא, ברור שהוא הפסיד. ג'ו ביידן הוא הנשיא".
דבריו של דסנטיס באים אחרי שביום שישי, באירוע בחירות באייווה, הוא כבר כינה את טענותיו של טראמפ לזיופים בבחירות "בלתי מוכחות". בקמפיין של טראמפ, שמקווה לחזור לבית הלבן בבחירות בשנה הבאה, כשיהיה בן 78, מיהרו להשתמש באמירה של המושל ל-NBC נגד דסנטיס עצמו: "רון דסנטיס באמת צריך להפסיק להיות המעודד הגדול ביותר של ג'ו ביידן", אמר לרשת סטיב צ'אונג, דובר הקמפיין של טראמפ.
7 צפייה בגלריה
מייק פנס השקת קמפיין בחירות 2024 מדינת אייווה ארה"ב
מייק פנס השקת קמפיין בחירות 2024 מדינת אייווה ארה"ב
סגן הנשיא לשעבר פנס. "מי ששם עצמו מעל החוקה - אסור שיהיה נשיא ארה"ב"
(צילום: רויטרס)
עד לפני חודשים אחדים נתפס דסנטיס כמי שיכול לגרור את טראמפ לקרב צמוד בפריימריז, אבל מאז כניסתו הצולעת למרוץ, באירוע השקה וירטואלי שהוגדר כגרוע בהיסטוריה, הקמפיין שלו הולך ודועך, ולאחרונה הוא נאלץ לפטר שליש מאנשי הקמפיין. עם זאת עד לתחילת ההצבעה בפריימריז נותר עוד זמן רב, ומוקדם לקבוע שאין לו סיכוי, במיוחד בהתחשב בתסבוכת הפלילית של טראמפ. הזדמנות משמעותית לצבור מומנטום תהיה לדסנטיס בעימות הטלוויזיוני ב-23 בחודש, שעשוי להתברר כרגע קריטי עבורו. עם זאת, לפי שעה מסתמן שטראמפ לא יתייצב לעימות הזה, ועובדה זו עלולה להפוך את דסנטיס, כמי שמדורג שני בסקרים, ליעד המרכזי לחיציהם של שאר המועמדים, ולפגוע בו.
דבריו של דסנטיס היום מצטרפים להצהרות המדודות אך ברורות שניפק מייק פנס, מי שהיה סגן הנשיא של טראמפ, נגד הבוס שלו לשעבר. בריאיון ל-CNN לאחרונה אמר פנס כי בימים שלפני הישיבה בקונגרס לאישור ניצחונו של ביידן טראמפ ביקש ממנו להיות נאמן לו יותר מאשר לחוקה, על-ידי כך שינצל את היותו יו"ר הסנאט (מתוקף תפקידו כסגן הנשיא) כדי לעצור את ההליך הרשמי לאישור הניצחון הדמוקרטי. סירובו של פנס, נזכיר, הוביל את המוני תומכיו של טראמפ לפרוץ לקפיטול, לזרוע בו הרס – וגם לקרוא לתלות את סגן הנשיא. "אני מתמודד על הנשיאות כי לדעתי כל מי ששם עצמו מעל החוקה – אסור שיהיה אי פעם נשיא ארה"ב", אמר פנס לתוכנית "מצב האומה", בהאשמה ברורה נגד טראמפ.

מקונל לא פורש: "אשלים את הכהונה"

בתוך כך, במפלגה הרפובליקנית גובר הרחש סביב מנהיג המיעוט הרפובליקני בסנאט, מיץ' מקונל, שנחשב במשך שנים לאחד האנשים החזקים ביותר במפלגה. ביממה האחרונה נפוצו בארה"ב סרטונים שבהם נשמעים מצביעים רפובליקנים קוראים לעבר מקונל "בוז" ו"תפרוש" במהלך נאום שנשא בשבת במדינת האם שלו קנטקי. הקריאות באו על רקע היחסים העכורים בין מקונל לטראמפ והאירוע הרפואי המדאיג שעבר מקונל בסוף החודש שעבר מול המצלמות.

7 צפייה בגלריה
 מיץ' מקונל
 מיץ' מקונל
מקונל. כבר היום הוא בעל הכהונה הארוכה אי-פעם של מנהיג מפלגה גדולה בסנאט
(צילום: Drew Angerer/AFP)
ב-26 ביולי, נזכיר, במהלך הצהרה לעיתונאים, השתתק לפתע מקונל למשך 19 שניות ובהה באוויר בלי להוציא מילה, עד שבסופו של דבר נאלצו אנשיו להתערב ולהרחיקו מהמיקרופון. אחרי כמה דקות חזר והשלים את ההצהרה, והצוות שלו טען כי הוא סבל מסחרחורת רגעית, אך התהיות על תפקודו נמשכו מאז. כמו רבים ממנהיגי שתי המפלגות הגדולות בארה"ב מקונל מבוגר מאוד, מלאו לו כבר 81, ובמפלגה הרפובליקנית יש מי שמצפים ממנו לפרוש אחרי עשרות שנות שירות ולפנות את המקום לדור חדשה של הנהגה.
הכעס על מקונל באגף הניצי של המפלגה הרפובליקנית גבר בשנתיים האחרונות בעקבות הביקורת שלו על הנשיא לשעבר טראמפ ועל התנהלותו סביב מהומות הקפיטול. בפוסט שפרסם היום ברשת החברתית שלו Truth Social הגיב טראמפ על תיעוד קריאות הבוז למקונל וכתב: "אני מסכים! בוז – תפרוש, תפרוש, תפרוש – בוז!".

אחרי אירוע ההשתתקות ביולי הבהיר מקונל כי הוא מתכוון להשלים את כהונתו, שאמורה להימשך עד ינואר 2025. כהונתו של מקונל כמנהיג הרפובליקנים בסנאט היא כבר היום הכהונה הארוכה ביותר של מנהיג מפלגה כלשהי בבית העליון של הקונגרס האמריקני אי פעם. הוא מכהן כמנהיג הרפובליקנים בסנאט כבר יותר מ-16.5 שנים – מאז 2007.