כמעט יממה אחרי שנגד דונלד טראמפ הוגש כתב אישום שלישי – ויש שיאמרו החמור מכולם – נשיא ארה"ב לשעבר בטוח שסיכוייו לחזור לבית הלבן בבחירות בשנה הבאה לא רק שלא פחתו, אלא אף גדלו. טראמפ טוען במידה רבה של צדק כי תחושתו שהוא נרדף על-ידי הממסד רק מחזקת את התמיכה שלה הוא זוכה מבוחריו הפוטנציאליים, ומבט בסקרים מלמד כי הוא מוביל בכמעט 40% על היריב בקרוב ביותר אליו בפריימריז הרפובליקניים, רון דסנטיס.
8 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ אירוע בחירות פריימריז אייווה 2024
דונלד טראמפ אירוע בחירות פריימריז אייווה 2024
טראמפ באירוע פריימריז באייווה. מוביל ב-37% על המועמד הקרוב ביותר
(צילום: Sergio FLORES / AFP)
8 צפייה בגלריה
ג'ק סמי
ג'ק סמי
התובע ג'ק סמית. רוצה "משפט זריז"
(צילום: AFP)
ככל שכתבי האישום של טראמפ הולכים ונערמים, והעבירות המיוחסות לו מתבררות כיותר ויותר חמורות, שאלה שנשמעה עד לא מזמן דמיונית הופכת ריאלית לחלוטין: האם אסיר יכול להיות מושבע לנשיא ארה"ב בעודו יושב בכלא? התשובה הפשוטה היא "עקרונית כן", ואם להסתמך על דברי טראמפ, שהכריז כי אין לו שום כוונה לפרוש מהמרוץ לנשיאות, נראה שהוא לא יהסס להעמיד את האפשרות הזו במבחן.
התובע המיוחד ג'ק סמית, נזכיר, הכריז בלילה האחרון על הגשת כתב אישום נגד טראמפ בגין ניסיונותיו להביא שלא כחוק לביטול תוצאות הבחירות לנשיאות ב-2020, שבהן הפסיד לג'ו ביידן. טראמפ ניסה בין השאר להביא למינוי "אלקטורים מזויפים" באריזונה ולהמצאת קולות שיתנו לו ניצחון בג'ורג'יה, ובכתב האישום מוטלת עליו אחריות להסתערות של תומכיו על בניין הקונגרס ב-6 בינואר 2021, בניסיון למנוע את אישור ניצחונו של ביידן בבחירות.
8 צפייה בגלריה
ארכיון נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מדבר ב טלפון
ארכיון נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מדבר ב טלפון
ביקש להמציא קולות בג'ורג'יה. גם שם מתנהלת נגדו חקירה
(צילום: AP)
כתב האישום הזה מצטרף לשני כתבי אישום אחרים שהוגשו נגד טראמפ מאז תחילת השנה – האחד בניו יורק בגין פרשת דמי השתיקה לשחקנית הפורנו סטורמי דניאלס, והשני במיאמי בגין לקיחת אלפי מסמכים מסווגים לביתו מהבית הלבן, בהם מסמכים שנשאו את הסיווג "סודי ביותר". בכל שלוש הפרשות אמורים משפטיו של טראמפ להתחיל רק בעוד כמה חודשים, והם יתנהלו ממש במקביל לקמפיין הבחירות לנשיאות בשנה הבאה.

בדרך החוצה: ביידן ייתן חנינה?

בימים אלה כבר מתנהלים הפריימריז של המפלגה הרפובליקנית לקראת הבחירות ב-5 בנובמבר 2024, וההצבעה בפריימריז תחל ב-15 בינואר הקרוב. במרוץ הרפובליקני מתמודד טראמפ מול יותר מ-10 מועמדים אחרים, שהבולטים בהם הם מושל פלורידה דסנטיס, סגן הנשיא לשעבר מייק פנס והשגרירה לשעבר באו"ם ניקי היילי. אף שמאז בחירות 2016 לא הצליח טראמפ להוביל את הרפובליקנים לשום ניצחון במערכת בחירות ארצית, גם כעת הוא צועד ביתרון עצום בסקרי הפריימריז, ולפי סקר "ניו יורק טיימס" מהשבוע הוא מוביל ב-37% על דסנטיס שניצב במקום השני, ושהקמפיין שלו הולך ודועך.
8 צפייה בגלריה
מושל פלורידה רון דסנטיס ו נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ פריימריז ב רפובליקנים בחירות ל נשיאות ארה"ב 2024
מושל פלורידה רון דסנטיס ו נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ פריימריז ב רפובליקנים בחירות ל נשיאות ארה"ב 2024
טראמפ ומושל פלורידה דסנטיס. הניצחון בפריימריז נראה כמעט בטוח
(צילום: רויטרס)
המנצח במרוץ הרפובליקני צפוי להתמודד בקרב על הבית הלבן מול הנשיא המכהן ג'ו ביידן, שאמור לצלוח את הפריימריז הדמוקרטיים ללא קושי. לפי הסקרים קרב בין טראמפ לביידן יהיה צמוד כמו בבחירות ב-2020, וקשה להעריך מי מהם ינצח, אך ברבים מהסקרים נהנה טראמפ מהובלה קטנה.
גם אם טראמפ יורשע בכל שלוש הפרשות שבהן הוא מואשם, אין בחוקה האמריקנית שום סעיף שיאסור עליו לכהן כנשיא: החוקה דורשת ממועמדים לנשיאות רק להיות ילידי ארה"ב, בני 35 לפחות ותושבי ארה"ב במשך 14 שנה לפחות. משפטנים בכירים אומרים לפיכך כי אפילו אם יורשע וייכלא, לא תהיה סמכות חוקית למנוע ממנו להמשיך לנהל קמפיין או להיות מושבע לנשיא, הגם שהדבר יהיה כרוך בשאלות ביטחוניות ולוגיסטיות יוצאות דופן.
בחוקה האמריקנית לא מופיעה שום אמירה מפורשת נגד השבעת אסיר לנשיא, אך אם התרחיש שבו טראמפ נידון למאסר ומנצח בבחירות יתממש – הסוגיה צפויה להתגלגל לבתי המשפט, ושופטים פדרליים יצטרכו לפרש את החוק כדי לקבוע אם אפשר למנוע את המינוי. במקרה כזה יעמדו על הפרק שלל אפשרויות משפטיות, בהן עתירה של טראמפ לשחררו מהכלא כדי שימלא את חובותיו החוקתיות. אפשרות אחרת היא שסגן הנשיא המיועד של טראמפ וחברי הקבינט שלו יבקשו להעביר את הסמכויות מטראמפ לסגנו, אך תרחיש כזה איננו סביר, משום שהוא יותיר את טראמפ בכלא. אפשרות שלישית היא שהנשיא היוצא ביידן, לפני פינוי הבית הלבן, יעניק לטראמפ חנינה, ויסביר זאת ברצונו לכבוד את רצון העם.
8 צפייה בגלריה
גו ביידן ו נשיא המדינה יצחק הרצוג בבית הלבן
גו ביידן ו נשיא המדינה יצחק הרצוג בבית הלבן
הנשיא ביידן. יחליט "לכבד את רצון העם"?
(צילום: AP /Susan Walsh)
בדבר אחד אין ספק: אם טראמפ יורשע ויישלח לכלא לפני יום הבחירות בשנה הבאה, לא תהיה עילה למנוע ממנו להמשיך להתמודד על תפקיד הנשיא. לתרחיש הזה יש תקדים מ-1920, אז רץ יוג'ין דייוויס לנשיאות מהכלא כנציג המפלגה הסוציאליסטית, וקיבל 3%.

ההערכה: זה ייקח 12-9 חודשים

תרחיש מעניין אחר הוא זה שבו טראמפ מגיע לבית הלבן כשהוא טרם הורשע באחת משתי הפרשות המתנהלות נגדו בבתי משפט פדרליים – פרשת המסמכים המסווגים ופרשת בחירות 2020 (פרשת סטורמי דניאלס מתנהלת בבית משפט לא-פדרלי בניו יורק). במקרה כזה, סביר להניח שהתביעה בשתי הפרשות תזנח את ההליכים נגד טראמפ, משום שהוא יורה לה לעשות כן: משרד המשפטים האמריקני הוא חלק מהזרוע המבצעת, כך שהוא נתון לשליטת הנשיא, והתובעים הפדרליים נוטים באופן כללי לפעול כרצונו של הנשיא המכהן.

8 צפייה בגלריה
הצבעה מוקדמת ב אורלנדו פלורידה ארה"ב בחירות אמצע 2022
הצבעה מוקדמת ב אורלנדו פלורידה ארה"ב בחירות אמצע 2022
בקלפי באורלנדו, פלורידה. התובע יכול להחליט על נסיבות "יוצאות דופן" - ולהיות מפוטר
(צילום: AFP )
נוסף על כך זה עשרות שנים שהמדיניות במשרד המשפטים האמריקני היא שלא לנהל תביעה נגד נשיא מכהן, ועובדה זו צפויה למנוע מלכתחילה את המשך ניהול התיקים. התובע הכללי אמנם יכול לאשר חריגה מהמדיניות הזו במקרים המוגדרים "יוצאי דופן", אך אם הוא אכן יפעל כך לטראמפ תהיה הסמכות לפטרו ולמנות לו תובע מחליף – מחליף זמני ככל העולה על רוחו או מחליף קבוע שיצטרך לקבל את אישור הסנאט.
לנוכח העובדה הזו, משמעות גדולה עשויה להיות לשאלה מתי ייפתחו ומתי יסתיימו משפטיו של טראמפ. התובע ג'ק סמית אמר בלילה האחרון כי בכתב האישום החדש, על בחירות 2020, הוא חותר לקיים "משפט זריז". עורך דינו של טראמפ, ג'ון לאורו, אמר ל-CNN כי הוא מעריך שמשפט בכתב האישום הזה יימשך בין תשעה חודשים לשנה. משמעות הדבר שהמשפט עשוי להסתיים עוד לפני כניסתו המחודשת של טראמפ לבית הלבן במקרה שינצח בבחירות: אם טראמפ אכן יגבר על ביידן, הוא יושבע לנשיא ב-20 בינואר 2025.

יוכל להיבחר, אבל לא לבחור

שאלה אחרת שעולה במקרה של הרשעה היא האם כנשיא מורשע יוכל טראמפ להעניק לעצמו חנינה, וכך לפטור עצמו מעונש מאסר. משפטנים רבים סבורים שחנינה עצמית תהיה מעשה לא חוקתי, משום שהיא מפירה את העיקרון הבסיסי שלפיו איש אינו יכול להיות השופט של עצמו. משפטנים אחרים טוענים כי חנינה כזו אפשרית משום שסמכות החנינה מנוסחת בחוקה באופן שמותיר מרחב פרשנות גדול.
8 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
טראמפ במעמד הגשת כתב האישום בפרשת המסמכים המסווגים. יש כבר שלושה בערימה
(צילום: AFP)
בין המשפטנים כן יש הסכמה נרחבת על כך שטראמפ לא יוכל לחון את עצמו על הרשעה שנתן בעניינו בית משפט מדינתי. בית משפט כזה, בניו יורק, הוא שיכריע כאמור בפרשת דמי השתיקה שטראמפ שילם לכאורה לסטורמי דניאלס, וייתכן שבהמשך הוא יעמוד לדין גם בבית משפט מדינתי בג'ורג'יה, שבה תובע מקומי חוקר את ניסיונות טראמפ להפוך את תוצאות הבחירות במדינה ב-2020.
עוד מצב מוזר שעשוי להיווצר הוא זה שבו טראמפ יוכל להיבחר לנשיא, אבל לא להצביע בעצמו בבחירות: טראמפ הוא תושב פלורידה, ובמדינה זו רוב המורשעים מאבדים את זכות ההצבעה שלהם והיא מוחזרת להם רק אחרי ריצוי העונש ועמידה בכל הקנסות והחובות שפסק להם בית המשפט. אם טראמפ יורשע לפני יום הבחירות ויישלח לכלא או יספוג סנקציות אחרות, לא סביר שיספיק לעמוד בכל החובות עד ליום ההצבעה ב-5 בנובמבר.