1 צפייה בגלריה
ד"ר נסרין חדאד חאג' יחיא
ד"ר נסרין חדאד חאג' יחיא
ד"ר נסרין חדאד חאג' יחיא
במשך 50 השנים האחרונות חלו תמורות אדירות בקרב הנשים הערביות בישראל, כשהבולטת והדרמטית ביותר שבהן היא העלייה ברמת ההשכלה הגבוהה. נכון לשנה האחרונה יש קרוב ל-25 אלף סטודנטיות ערביות לתואר ראשון וקרוב ל-600 בתואר שלישי. יחד עם זאת, ישנו דבר אחד שבו הזמן עצר מלכת – אישה ערבייה בראש רשות מקומית בישראל. הראשונה והאחרונה שכיהנה בתפקיד זה ב-1972 הייתה ויולט חורי, שכונתה "גולדה של כפר יאסיף". יום האישה הבינלאומי הוא מועד מצוין לדבר על זה.
קשה להתעלם מהשינוי שעשו נשים יהודיות בפוליטיקה המקומית. כיום עומדות 15 נשים בראש רשויות מקומיות, לעומת הנשים הערביות שעודן מחכות. יחד עם זאת, ניתן לראות מגמה המבשרת שינוי מסורתי ופוליטי במספר חברות המועצה. בעוד שבתום מערכת הבחירות של 2008 נבחרו שש נשים ערביות לתפקיד, בתום מערכת הבחירות ב-2018 מכהנות כבר 25 נשים כחברות מועצה מן המניין. גם בזירה הארצית חלו תמורות מסוימות, כשהמרכזית שבהן היא שהדרך לכנסת לא נסללת בהכרח דרך רשימה יהודית.
העלייה ברמת ההשכלה של נשים ערביות מבורכת, אך עלולה לרדת לטמיון אם לא תירשם מגמה דומה בקרב הגברים הערבים
ייצוג נשי בפוליטיקה לא צריך ולא יכול להיות חזות הכול בתפיסת העולם הפמיניסטית. השאלה היא מה התוכן וסדר היום שהנשים הערביות מבקשות לקדם באמצעות הפוליטיקה. והנשים הערביות בישראל, הן בזירה הארצית והן בזו המקומית, מוכיחות ברובן המכריע שכדאי להתעקש עליהן. משימה זו לא תצלח אם הגברים הערבים יעמדו בסירובם לראות נשים מאיישות תפקידי מפתח במרחב הציבורי. אף שרבים מהם עברו כברת דרך בנושא, עלינו לתבוע זאת מהיתר שטרם עשו כן.
במקביל למאבק על הזירה הציבורית והפוליטית, על הנשים הערביות לעמוד כתף אל כתף עם הגברים הערבים במאבק על הזירות שבהן הגברים מתקשים, כמו ההשכלה הגבוהה או שוק העבודה. גם כאן, לצד ההצדקות המוסריות הנקיות ישנן גם שיקולים תועלתניים: העלייה ברמת ההשכלה של נשים ערביות מבורכת, אך עלולה לרדת לטמיון אם לא תירשם מגמה דומה בקרב הגברים הערבים - שכן פערים ברמת ההשכלה בין גברים לנשים עלולים ליצור קונפליקטים, בעיקר בחברות מסורתיות או חברות במעבר. רק יחד, בסולידריות של מאבקים חברתיים בין גברים ונשים מהחברה הערבית, נוכל להצליח.
  • ד"ר נסרין חדאד חאג' יחיא היא ראשת התוכנית לחברה הערבית במכון הישראלי לדמוקרטיה
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com