5 צפייה בגלריה
ג'יהאן סאדאת אשתו של אנוואר סאדאת עם יצחק ואופירה נבון
ג'יהאן סאדאת אשתו של אנוואר סאדאת עם יצחק ואופירה נבון
ג'יהאן סאדאת בישראל, לצד הנשיא לשעבר יצחק נבון ורעייתו אופירה נבון
(צילום: שלום בר טל)
ג'יהאן סאדאת, אלמנתו של הנשיא המצרי אנואר סאדאת שחתם על הסכם השלום עם ישראל ואז נרצח, הלכה היום (שישי) לעולמה בגיל 87. כך נמסר מלשכת הנשיאות המצרית. ג'יהאן סאדאת הייתה הגברת הראשונה של מצרים משנת 1970 ועד ההתנקשות בבעלה ב-1981.
בשנים האחרונות סבלה ג'יהאן סאדאת מבריאות רופפת. אחד מקרובי משפחתה אמר כי חלתה לפני כשנה וחצי, וקיבלה לפרקים טיפול מחוץ למצרים. "היא הייתה במעקב רפואי ובשבועיים האחרונים חלה התדרדרות במצבה", סיפר. הוא ציין כי אין מדובר בקורונה.
5 צפייה בגלריה
  גיהאן סאדאת אשתו של אנוואר סאדאת ג'יהאן סאדאת
  גיהאן סאדאת אשתו של אנוואר סאדאת ג'יהאן סאדאת
ג'יהאן סאדאת
(צילום: קרולין טרו)
5 צפייה בגלריה
ג'יהאן סאדאת אשתו של אנוואר סאדאת עם עליזה בגין ויצחק נבון
ג'יהאן סאדאת אשתו של אנוואר סאדאת עם עליזה בגין ויצחק נבון
בני הזוג סאדאת, לצד מנחם ועליזה בגין
(צילום: AP)
אנואר סאדאת נרצח ביריות מתנקש לפני כמעט 40 שנה, בעת המצעד הצבאי המציין את פרוץ מלחמת יום הכיפורים, שאותה הוביל כנשיא מצרים. שנתיים לפני כן, ב-1979, ביקרה ג'יהאן סאדאת בישראל ובין היתר צולמה בחיפה עם הנשיא יצחק נבון ורעייתו אופירה.
כגברת הראשונה של מצרים השפיעה ג'יהאן סאדאת על הרפורמה בחקיקה למען זכויות אדם במדינה. חוקים שקידמה וכונו "חוקי ג'יהאן" העניקו זכויות לנשים, כמו הזכות לדמי מזונות ולמשמורת על ילדים במקרה של גירושים.
נשיא מצרים הנוכחי, עבד אל פתאח א-סיסי, החליט להעניק לה לאחר מותה את אות "וויסאם אל כמאל", אות כבוד המוענק לנשים בלבד. בין הנשים שקיבלו אותו בעבר נכללות המלכה אליזבת השנייה, הנסיכה דיאנה, המלכה נור והזמרת אום כולתום. בנוסף הודיע א-סיסי שכביש ראשי חדש שמוקם באזור קהיר ייקרא על שמה.
5 צפייה בגלריה
ג'יהאן סאדאת אשתו של אנוואר סאדאת
ג'יהאן סאדאת אשתו של אנוואר סאדאת
"עלינו, בני המזרח התיכון, לעשות את מה שצריך למען השלום". ג'יהאן סאדאת
(צילום: AP)
בשנת 2009, במלאת 30 שנה להסכם השלום עם מצרים, הגנה סאדאת בריאיון ל"וול סטריט ג'ורנל" על ההסכם שעליו חתם בעלה עם מנחם בגין, והביעה אז תקווה לשלום גם בין ישראל לפלסטינים.
"ישראל חיה לצד מצרים בשלום זה 30 שנה ועל הישראלים והפלסטינים לחיות גם כן בשלום", אמרה סאדאת, הגברת הראשונה המצרית היחידה עד היום שביקרה בישראל. "הפלסטינים ראויים להיות חופשיים במדינתם כפי שהישראלים ראויים לחיים בטוחים בין מיליוני ערבים".
בהמשך היא הוסיפה: "בעלי קיבל החלטה קשה, כאשר הציב את השלום בראש סדר העדיפויות המדיני והאישי שלו, ולכן החלטתי לתמוך בו בכל כוחי, אף שידעתי שאני עלולה לאבד אותו. עלינו, בני המזרח התיכון, לבחור לעשות את מה שצריך לעשות למען השלום, ורק אז יוכלו הדורות הבאים לשחרר את עצמם אט-אט מהחסמים שפגעו בהיסטוריה שלנו. השלום הוא המילה, הוא המטרה, הוא הציר אשר סביבו סובבים חיי. אני מייחלת שהנשיא האמריקני, ראש הממשלה הישראלי בנימין נתניהו וההנהגה הפלסטינית והערבית יגשימו את חלומו של אנואר סאדאת בהשכנת שלום צודק וכולל לכל עמי המזרח התיכון".
5 צפייה בגלריה
ג'יהאן סאדאת אשתו של אנוואר סאדאת
ג'יהאן סאדאת אשתו של אנוואר סאדאת
קיבלה אות כבוד לאחר מותה
לפני עשר שנים, במלאות 30 שנים להתנקשות בבעלה וזמן קצר אחרי הדחת חוסני מובארק, תקפה סאדאת את מובארק בריאיון טלוויזיוני. "בימי סאדאת ונאצר הייתה משמעת ודבקות. סוג של אופטימיות ושמחת ניצחון לאחר שניצחנו במלחמת אוקטובר", אמרה כשהיא מתייחסת למלחמת יום הכיפורים.
לדבריה, מובארק, שהיה סגנו של סאדאת, "לא הצליח למלא את הריק אשר הותיר סאדאת במצרים. מוסד הנשיאות נעשה חלול וריק ממפקד גדול שיכול לעמוד באומץ מול משברים. הבחירה של סאדאת במובארק הייתה טעות גדולה. הוא לא ניצל את תפקידו כנשיא הרפובליקה כדי לעצור את גזל אוצר המדינה והשתלטות אנשי העסקים על וילות, ארמונות, מכוניות מפוארות ומטוסים פרטיים. מובארק לא היה קשור לעמו, וזה ההבדל בינו לבין סאדאת אשר חש את פעימות הלב של הרחוב ונטה אליהן".
הנשיא יצחק (בוז'י) הרצוג שוחח היום עם השגריר המצרי, חאלד עזמי, והעביר את תנחומיו לעם המצרי על מות ג'יהאן סאדאת. "‏הצטערתי לשמוע על פטירתה של ג׳יהאן סאדאת, אלמנת נשיא מצרים לשעבר אנואר סאדאת", אמר הרצוג. ג'יהאן עמדה לצד הנשיא סאדאת במעשה ההיסטורי של ביקורו בירושלים ועשיית השלום עם ישראל. ג'יהאן עסקה בקידום השלום בשנים שבהן פעל להשגת שלום עם ישראל. בשמי ובשם מדינת ישראל תנחומינו לנשיא מצרים והעם המצרי".
שר הביטחון בני גנץ מסר אף הוא הודעת השתתפות בצער על "מותה של ג'יהאן סאדאת, אשתו של הנשיא המנוח, הפטריוט המצרי, הלוחם ואיש השלום אנואר סאדאת, שנרצח על פועלו ושבצל מורשת השלום שלו אנו פועלים היום. יהי זכרה ברוך".