המקרה שפורסם אתמול (שלישי), על כ-30 תלמידי תיכון בחיפה שלא שילמו על נסיעה באוטובוס של אגד, ולאחר שנתפסו על ידי פקחים, סירבו להזדהות ואף קיללו את הפקחים, נשמע כמו מקרה קיצוני וחריג. עם זאת, סמנכ"ל התחבורה הציבורית של אגד עמיר קינן, לא נדהם מזה. "יש תופעה של תקיפת פקחים שעושים את עבודתם נאמנה בצורה מאוד ברוטלית - מילולית או פיזית", אמר קינן באולפן ynet. "מלא פקחים שמגיעים בבוקר ליום עבודה מסיימים אותו בבית חולים. זה מצב בלתי נסבל ברמה קשה מאוד".
לדברי קינן, לא רק התופעה של אלימות כלפי פקחים נהיית נפוצה יותר ויותר - אלא גם התחמקות מתשלום באוטובוסים. "זה קורה כמעט כל יום באחד מבתי הספר בארץ", אמר הבכיר באגד, והוסיף כי "זו תופעה שקורית בעיקר עם בני נוער, אבל לא רק. לא מעט אנשים שעולים לאוטובוס לא מתקפים את הנסיעה. בקרב תלמידי בתי הספר, מחטיבה עד י"ב, למעלה מ-50% נוסעים חינם אין כסף. גם חיילים וקשישים מעל גיל 75 שנוסעים באוטובוס בחינם חייבים להבין שהם חייבים לתקף - אסור לשבת באוטובוס בלי תיקוף של הרב-קו".
אחת הסיבות לעלייה בתופעה לדבריו של קינן היא הקורונה: "מתקופת הקורונה, משרד התחבורה מאפשר לעלות מכל הדלתות כדי לוודא שיהיה רווח בין האנשים. הדבר הזה נשאר, ובאמת יש עלייה מכל הדלתות, אבל המצב מבחינת תשלום ותיקוף מאוד לא טוב". קינן ציין כי לחוסר התיקוף יש השלכות כלכלות כבדיות: "המדינה מפסידה מאות מיליונים בשנה על אי-תיקוף של ציבור הנוסעים".
לטענת קינן, לאור הנזקים, המדינה וחברות התחבורה הציבורית "יצאו למלחמה על מנת למגר את התופעה". הדרך למיגור, לפי קינן, היא הרחבת הפיקוח: "יש כמעט 24 אלף נסיעות ביום, אז לא נצליח להגיע לרמה של פקח בכל נסיעה, אבל השאיפה באגד ובחברות נוספות היא להרחיב את הפיקוח כבר עכשיו. אנחנו כבר הכפלנו והולכים לשלש את כמות הפקחים בכל האוטובוסים".
מה גובה הקנס למי שלא מתקף באוטובוס? "הקנסות נעים היום בין 110 ל-180 שקלים. אנחנו מגיעים לרמה של עשרות אלפי קנסות בחודש - זאת אומרת שהמון אנשים לא משלמים".
1 צפייה בגלריה
"אנחנו מגיעים לרמה של עשרות אלפי קנסות בחודש". אוטובוס של אגד
"אנחנו מגיעים לרמה של עשרות אלפי קנסות בחודש". אוטובוס של אגד
"אנחנו מגיעים לרמה של עשרות אלפי קנסות בחודש". אוטובוס של אגד
(צילום: shutterstock)
במקרה של אותם התלמידים בחיפה, הנסיעה בקו 115 שינתה את המסלול לכיוון תחנת המשטרה. הפקחים עלו על האוטובוס לצורך עריכת ביקורת כמקובל, ופרטיהם של הנוסעים נחוצים להם לצורך רישום דוחות. באגד ציינו כי ללא זיהוי, לא ניתן למלא דוח על העדר תיקוף. על פי המצב כיום, אין חובה להזדהות בפני פקחי נסיעה, לעומת החובה הקיימת להזדהות בפני שוטר. לכן, במקרים בהם הנוסעים מסרבים להזדהות, הפקחים מזמינים ניידת משטרה.
"ראש צוות המבקרים שעלה על האוטובוס, שכבר מורגל באלימות ובסירוב לתת פרטים החליט הפעם, מאחר שמדובר במספר רב של נוסעים, לא לפנות למשטרה ולא לחכות לניידת - לשנות את המסלול של קו 115 ולנסוע היישר לתחנת המשטרה הסמוכה בעיר טירת כרמל", הסבירו באגד.
בדרך, מרבית התלמידים שהבינו כי האוטובוס מוביל אותם לתחנת המשטרה, הסכימו למסור למבקרים את פרטיהם וקיבלו דוחות. עם זאת, שתי תלמידות המשיכו לעמוד על סירובן. בשלב זה, פגש נהג האוטובוס ניידת משטרה לא הרחק מתחנת המשטרה, אז זוהו שתי הנערות וגם להן נרשמו דוחות.