על רקע ניסיונותיו של ראש הממשלה נפתלי בנט לתווך בין נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לנשיא אוקראינה וולדימיר זלנסקי, חברי הכנסת איתן גינזבורג (כחול לבן) ושלמה קרעי (הליכוד) התראיינו הבוקר (רביעי) לאולפן ynet וחוו את דעתם על מאמצי התיווך. השניים דיברו גם על סוגיית הפליטים, ולדברי גינזבורג צריך לעשות מאמץ להכניס לישראל גם פליטים שאינם יהודים. קרעי, מנגד, טוען כי צעד זה יהפוך את ישראל ל"מדינת כל אזרחיה".
"אין פה עניין של התערבות בסכסוך בין רוסיה לאוקראינה, יש פה עניין של אחריות", אמר גינזבורג. "נדמה לי שאף מנהיג ישראלי, אם הייתה נקרית בדרכו הזדמנות לסייע לעולם לסיים מלחמה שיכולה להידרדר למשהו הרבה יותר משמעותי - לא היה אומר 'אני לא מוכן להתערב פה'.
3 צפייה בגלריה
 ישיבת סיעה כחול לבן
 ישיבת סיעה כחול לבן
"לא יקרה כלום אם בישראל יהיו כמה אנשים לא יהודים". גינזבורג
(צילום: יואב דודקביץ')
- אבל לתדרך על זלנסקי שמתאהב בפוזיציה, שמנסה להגן על מולדתו ועמו? "אני חושב שהיה מוטב לו גם הביקורות האלו היו נאמרות יותר בשקט ולא בצורה פומבית. יכול להיות שפה הייתה טעות בשיקול דעת, אבל הייתי מצפה גם מחבריי באופוזיציה, דווקא בעת הזאת - לא להעביר כל הזמן ביקורת. אפשר לגלות ערבות הדדית ביחס למאמצים שעושה ממשלת ישראל".
יו"ר סיעת כחול לבן התייחס לסוגיית הפליטים האוקראינים שמגיעים לישראל. "יש לנו מאמץ גדול לקלוט את היהודים, את אלו שזכאים לחוק השבות", אמר. "שיגיעו ושיידעו שיש להם בית שהוא מדינת ישראל. יש לנו מחויבות עמוקה כלפיהם, ואני שמח ששרת הפנים הזיזה הצידה את הערבות הכספית, ונשארנו רק עם הערבות ההדדית. לצד העזרה ליהודים, שזו המחויבות הראשונה שלנו, יש פה גם צורך ונכונות לסייע לאותם פליטים שאינם יהודים. אני הייתי מצפה מכולם לערבות ההדדית של מנחם בגין, שבחר לקלוט כאן פליטים מווייטנאם".
3 צפייה בגלריה
ח"כ שלמה קרעי
ח"כ שלמה קרעי
"בנט מתעסק במלחמה לא לו". קרעי
(צילום: אבי מועלם)
"יש לנו מספיק ביטחון בהיותנו מדינה יהודית, עם מספיק אזרחים יהודים", המשיך גינזבורג. "אין פה איזה סכנה דמוגרפית למדינה היהודית אם נקלוט פה כמה אנשים שנמצאים כרגע במצב קשה, במצב של חוסר ודאות. אפשר בהחלט להקצות מקצה מסוימת שתהיה מספיק מדודה, אבל גם הומניטרית, כדי לסייע לאנשים שאיבדו את כל עולמם. לא יקרה שום דבר למדינה היהודית גם אם יהיו פה כמה אנשים שהם לא יהודים, זה רק יחזק אותנו".
קרעי, מנגד, אמר כי בנט "מתעסק במשחקי מלחמה לא לו". לדבריו, "במקום שהוא יתעסק בלהגן על אזרחי מדינת ישראל הוא מתעסק בשטויות ובמשחקי מלחמה ואף אחד לא מעריך אותו גם, צוחקים עליו".
3 צפייה בגלריה
פוטין, בנט וזלנסקי
פוטין, בנט וזלנסקי
פוטין, בנט וזלנסקי
(צילום: יואב דודקוביץ', AP, רויטרס)
"בנט הלך לפגוש את פוטין אחרי שכבר היה ידוע שהוא רימה את מקרון ואחרים ושיחק בהם, רק כדי להראות שהוא מחובר למנהיגים מערביים", אמר קרעי. "הוא בעצמו מודה שהוא לא מתווך, אלא שזה סוג של מערכת מסרונים להעברת אס.אמ.אסים בין המנהיגים. הדבר הזה רק מבייש אותנו כמדינה. מנהיגים אומרים לעצמם 'מה קרה שמדינת ישראל הולכת ומתערבת בכלל בדבר כזה?'.
"בנט בעצם מתחיל להאשים. פתאום גורמים מטעמו אומרים ש'זלנסקי התאהב בפוזיציה', בזמן שמחריבים לו את המדינה, יורים והורגים אזרחים חפים מפשע. בנט כביכול תופס את הצד של האיש הרע בדבר הזה, וזה עלול להתהפך עלינו כבומרנג. במקום להתעסק עם הגרעין האיראני, שזה האיום באמת הקיומי על מדינת ישראל. הנציג הרוסי בשיחות הגרעין אמר שהאיראנים קיבלו הרבה מעבר למה שהם חלמו שיקבלו. איפה גנץ, איפה בנט, איפה לפיד, איפה מי שצריך להגן ולשמור על אזרחי מדינת ישראל ומפקיר את האיום הזה".

קרעי גם חולק על דעתו של גינזבורג בנושא קליטת הפליטים מאוקראינה, וטוען שישראל לא צריכה לקלוט כאלה שאינם יהודים. "אין לנו גבול משותף עם אוקראינה, ולכן כמו שאנחנו לא מכניסים לכאן סודנים, אריתראים ואחרים שאין להם גבול משותף איתנו - גם כאן אותו דבר. תמיד שמרנו על מדינת ישראל כדי שלא נטביע אותה בעשרות אלפי או מאות אלפי אזרחים זרים.
"מדינת ישראל מסייעת הומניטרית לאוקראינה וצריכה לסייע, ומדינות אירופה מקבלות וקולטות אליהן את הפליטים. אנחנו צריכים להתעסק רק עם זכאי חוק השבות, רק עם יהודים. שרת הפנים שקד מועלת בתפקידה בכך שהיא הורידה את הערבות שהם היו צריכים להפקיד. היא נכנעה לפרוגרסיביות של נחמן שי וכל האחרים, שאומרים 'בואו נפתח הכל' ונהפוך למדינת כל אזרחיה".