דובר משרד החוץ של קטאר מג'ד אל-אנסארי התייחס הערב (רביעי) להקלטות שבהן נשמע ראש הממשלה בנימין נתניהו מותח ביקורת חריפה על הקטארים. "אם האמירות נכונות - ראש הממשלה הישראלי רק מפריע להליך התיווך - מסיבות שנראות כמה שמשרת את הקריירה הפוליטית שלו - במקום לתת עדיפות להצלת חפים מפשע, כולל חטופים ישראלים".
2 צפייה בגלריה
דבריו של בנימין נתניהו ביום ה-104 למלחמה
דבריו של בנימין נתניהו ביום ה-104 למלחמה
"מקווים שיחליט לפעול בתום לב". קטאר על נתניהו
(צילום: יריב כץ)
"אנו מזועזעים מההתבטאויות", כתב דובר משרד החוץ של קטאר, בעקבות ההקלטות שפרסם ירון אברהם. "אם הן יקבלו תוקף (נכונות) - הן חסרות אחריות והרסניות למאמצים להציל חיי חפים מפשע - אך לא מפתיעות. במשך חודשים, ובעקבות תיווך מוצלח בשנה שעברה שהוביל לשחרורם של יותר ממאה חטופים - מנהלת קטאר דיאלוג שוטף עם גורמי המשא ומתן כולל ישראל, תוך ניסיון לבסס את המסגרת להסכם חטופים חדש.
"אם האמירות המדווחות יימצאו נכונות, ראש הממשלה הישראלי רק מערער את הליך התיווך, מסיבות שנראות כמשרתות את הקריירה הפוליטית שלו במקום לתת עדיפות להצלת חיים חפים מפשע, כולל בני ערובה ישראלים. במקום להתעסק ביחסים האסטרטגיים של קטאר עם ארצות הברית, אנו מקווים שנתניהו יחליט לפעול בתום לב ולהתרכז בשחרור החטופים".
נתניהו נשמע בהקלטות אומר כי הוא לא מודה לקטאר על מאמציה כי היא "לא שונה במהות מהאו"ם", ו"אפילו יותר בעייתית במובן מסוים", אך ציין שהוא "מוכן כרגע להשתמש בכל גורם שעוזר לי להביא את החטופים הביתה". עם זאת, נתניהו הדגיש ש"אין לי אשליות" לגבי קטאר ותמיכתה בחמאס: "הם מממנים אותם. אני מאוד כעסתי לאחרונה, ולא הסתרתי את זה מארה"ב, שחידשה את החוזה על הבסיס הצבאי שלה עם קטאר. למה לא ביקשתם שיחזירו את החטופים? זה לחץ!".
2 צפייה בגלריה
נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי בפגישה בקהיר עם נשיא צרפת עמנואל מקרון
נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי בפגישה בקהיר עם נשיא צרפת עמנואל מקרון
סירב לשוחח עם נתניהו. נשיא מצרים א-סיסי
(צילום: Christophe Ena / POOL / AFP)
דברי משרד החוץ הקטארי מגיעים לאחר שנודע כי נתניהו ניסה ליזום שיחת טלפון עם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי – אך סורב. הערב נודע כי במועצה לביטחון לאומי (המל"ל) ניסו ליזום את השיחה עם א-סיסי לבקשת נתניהו, אך המצרים לא נענו לבקשה. עם זאת, בישראל לא מתרגשים יותר מדי מהסירוב המצרי לשיחת הטלפון – וטוענים שלא מדובר בדרמה וכי השיחה תתקיים בסופו של דבר. השיחה האחרונה בין נתניהו לא-סיסי התקיימה ב-6 ביוני אשתקד, אחרי הפיגוע שבו חדר שוטר מצרי את הגבול והרג שלושה חיילי צה"ל.
הביקורת הקטארית על נתניהו מגיעה גם ברקע ביקורת חריפה שספג ראש הממשלה בשבוע שעבר לאחר אישור עסקת התרופות שנועדו לחטופים שבשבי חמאס ברצועה. העסקה יצאה לפועל ביום לאחר עיכובים שנבעו מהתנהלותו של נתניהו, שלא עדכן בהתקדמות המגעים את ראשי מערכת הביטחון.
בכיר בקבינט אמר אז על הפארסה: "שר הביטחון שמע על הסיכום רק מהתקשורת. גם הצבא לא ידע. נתניהו לא עדכן אף אחד בקבינט, אבל ברגע שהסיפור הזה הסתבך - הוא מיהר להוציא הודעה ואמר 'זה לא אני, זה הצבא'. ככה הוא עובד. הוא חשב שיקבל את הקרדיט לבדו על ההישג של התרופות, אבל ברגע שזה הסתבך הוא מצא את האשמים". גורם ביטחוני בכיר התייחס לכך גם הוא ואמר כי "שר הביטחון ובכירי הצבא עודכנו מבכיר חמאס אבו מרזוק בטלוויזיה על הסיכום שלא יהיה בידוק. ככה זה כשנתניהו עובד לבד".