הרמטכ"ל וראש השב"כ לא עודכנו על ההחלטה הסופית של ראש הממשלה בנימין נתניהו על עסקת הכנסת התרופות לחטופים ברצועת עזה, שנרקמה בתיווך קטארי וצרפתי.
7 צפייה בגלריה
מטוסי הסיוע הקטארי נחתו באל עריש לפי דיווחים קטאריים
מטוסי הסיוע הקטארי נחתו באל עריש לפי דיווחים קטאריים
נתניהו ופריקת התרופות מאחד המטוסים הקטאריים שנחתו היום במצרים
(צילום: אלי מנדלבאום)
הכותרת
מי באמת מנהל את המלחמה? | נחום ברנע
26:06
למעשה, לדברי גורם בכיר, שאומתו בידי גורם רשמי נוסף, ראש המוסד דדי ברנע עדכן את לשכת רה"מ על הסיכום המתגבש בעל פה. אז התפרסמה הודעה רשמית לעיתונות של לשכת ראש הממשלה, חרף הרגישות הבינלאומית, שעלתה ב"דחייה של שלושה-ארבעה ימים בביצוע העסקה".
אותה הודעה של לשכת נתניהו פורסמה ביום שישי בערב, ורק היום (רביעי) הוכנסו התרופות לרצועת עזה. במערכת הביטחון אומרים כי ראש המוסד התבקש להוציא את עיקרי העסקה בכתובים לבכירים "מעט מאוחר יותר", ובינתיים לשכת רה"מ הוציאה בסוף השבוע את ההודעה לתקשורת ובה הודיעה כי "לראשונה יועברו תרופות לחטופים הישראלים".
למסמך הפנימי שיצא בנושא כותבו שר הביטחון והאלוף במיל' ניצן אלון בלבד, על אף שבצה"ל ובמשרד הביטחון נערכים כבר שבועות לכניסת התרופות. היה להם ברור שהמשלוח ייבדק, אך לא התקיים דיון סדור בעניין או בתנאי העסקה שעליה סיכם ברנע בנוכחות בכירי המערכת. בשלב מסוים פרסם בכיר חמאס מוסא אבו מרזוק שהתרופות ייכנסו ללא כל בדיקה, וראש הממשלה - שמיהר תחילה לקחת קרדיט על ההסכם - התנער מהסיכום, הטיל את האחריות לתחום הבידוק על גורמי הביטחון - וספג ביקורת פוליטית. בסופו של דבר בדקו במעבר כרם שלום את המשלוחים, ובתוכם כמות עצומה של תרופות לתושבי עזה - וגם לעשרות חטופים.
7 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
גלנט. עודכן רק אחרי הודעה הפומבית
(צילום: טל שחר)
7 צפייה בגלריה
מטוסי הסיוע הקטארי נחתו באל עריש לפי דיווחים קטאריים
מטוסי הסיוע הקטארי נחתו באל עריש לפי דיווחים קטאריים
התרופות באחד המטוסים הקטאריים שנחתו היום באל-עריש, בצפון סיני
בכיר בקבינט אמר על הפארסה הזו: "גלנט לא ידע ושמע על הסיכום רק מהתקשורת. גם הצבא לא ידע. נתניהו לא עדכן אף אחד בקבינט, אבל ברגע שהסיפור הזה הסתבך - הוא מיהר להוציא הודעה ואמר 'זה לא אני, זה הצבא'. ככה הוא עובד. הוא חשב שיקבל את הקרדיט לבדו על ההישג של התרופות, אבל ברגע שזה הסתבך הוא מצא את האשמים".
גורם ביטחוני בכיר התייחס לכך גם הוא ואמר כי "שר הביטחון ובכירי הצבא עודכנו מבכיר חמאס אבו מרזוק בטלוויזיה על הסיכום שלא יהיה בידוק. ככה זה כשנתניהו עובד לבד".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד מתח ביקורת חריפה על התנהלותו של נתניהו, ואמר כי "הדיווחים על המידור של שר הביטחון מהחלטות ביטחוניות שמשפיעות על המשך הלחימה וחיי החטופים היא עוד עדות לכך שלישראל יש ראש ממשלה לא כשיר עם ממשלה לא כשירה. ישראל צריכה שינוי. עכשיו".
במסגרת העסקה, נזכיר, סוכם על העברת כמות עצומה של תרופות גם לאזרחים פלסטינים ברצועה, כשלטענת חמאס על כל קופסת תרופות אחת לחטופים יסופקו אלף קופסאות עבור עזתים - גם לאלו שנמצאים בצפון הרצועה. התרופות שסופקו על ידי קטאר וצרפת נכנסו הערב לרצועה במשאיות, אחרי שהוטסו מקטאר לצפון סיני בשני מטוסים. לפי קטאר המטוסים נשאו יחד סיוע שכלל גם מזון, במשקל כולל של 61 טונות.
לפי דיווח בסוכנות הידיעות רויטרס, התרופות מיועדות ל-45 חטופים שמוחזקים בעזה. בלשכת ראש הממשלה אמרו אתמול כי התרופות נרכשו בצרפת, על פי רשימה שגובשה בישראל בהתאם לצרכים הרפואיים שלהם. מדובר בתרופות שמוגדרות כ"מצילות חיים", ומיועדות בעיקר לחולים הכרוניים - כולל משאפי אסתמה, תרופות ללב, לחץ דם וכדומה. חמאס התנגד לאורך זמן רב להעברת התרופות - והתנה זאת ברשימת דרישות משמעותית. שלשום דיווחה רשת CNN כי לצלב האדום לא יהיה חלק בהעברת התרופות.
7 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון בפגישה עם מוחמד בן עבדולעזיז בן סאלח אל-ח'וליפי, שר המדינה הקטארי במשרד החוץ
נשיא צרפת עמנואל מקרון בפגישה עם מוחמד בן עבדולעזיז בן סאלח אל-ח'וליפי, שר המדינה הקטארי במשרד החוץ
נשיא צרפת מקרון בביקור בקטאר בחודש שעבר. שתי המדינות תיווכו בעסקה
(צילום: Qatar News Agency/Handout via REUTERS)
7 צפייה בגלריה
מפה עם ציר פילדלפי - מעבר רפיח ומעבר כרם שלום
מפה עם ציר פילדלפי - מעבר רפיח ומעבר כרם שלום
התרופות נבדקו בכרם שלום, ונכנסו דרך מעבר רפיח
(צילום: shutterstock)
כאמור, גם היום התחוללה פארסה נוספת סביב סוגיית הבידוק של משלוחי התרופות, אחרי שהתברר כי נתניהו אישר שבאופן חריג המשלוחים הללו לא ייבדקו לפני הכניסה לרצועה. בהודעת לשכת נתניהו נטען כי הוא "לא עסק כלל בסידורי הבדיקה" של התרופות וכי אלו "נקבעים על ידי צה"ל וגורמי הביטחון". ההודעה חוללה סערה פוליטית, והשר בני גנץ מיהר לפרסם הודעה שבה מתח ביקורת מרומזת על נתניהו והצהיר: "האחריות להחלטה כמו גם על מימושה היא על הדרג המדיני - ורק עלינו".
בהמשך כאמור חזר בו נתניהו, והורה לצה"ל לבדוק את המשלוחים. חמש משאיות עם הסיוע נבדקו במעבר כרם שלום, ואז נסעו למעבר רפיח בגבול של מצרים עם הרצועה ונכנסו משם לעזה. בדיווחים השונים לא פורט כיצד התרופות יועברו בהמשך לחטופים, שרבים מהם מוחזקים במנהרות, והאם לישראל יש דרך לוודא זאת.
במטה משפחות החטופים מסרו הערב כי "מבצע הכנסת התרופות מוכיח כי שיתוף פעולה עם קטאר ולחץ בינלאומי על מנהיגי העולם מביא לתוצאות". במטה קראו לקבינט המלחמה "ליזום מיד מפגש בינלאומי בחסות ארה"ב יחד עם מצרים וקטאר ולגבש הסכם שחרור מיידי של כל החטופים. כל יום הופך חטוף חי למצבה". במטה הוסיפו כי "משפחות החטופים דורשות לוודא את מהימנות היוזמה על ידי קבלת הוכחות ויזואליות בהן החטופים מקבלים את התרופות שלהם".
7 צפייה בגלריה
עצרת 100 ימים שבהם החטופים עדיין בשבי חמאס, בכיכר החטופים בתל אביב
עצרת 100 ימים שבהם החטופים עדיין בשבי חמאס, בכיכר החטופים בתל אביב
מפגינים למען החטופים בתל אביב, ארכיון. המשפחות דורשות ועידה בינלאומית שתגביר את הלחץ לעסקה כוללת
(צילום: AHMAD GHARABLI / AFP)
במטה המשפחות מציינים כי עו"ד דיוויד שפרכר ופרופ' חגי לוין מהמטה הם שיזמו את העסקה, והודו להם על כך. גם גורם ממשל בצרפת אמר היום כי הרעיון הראשוני לעסקת התרופות הגיע מכמה מבני משפחות החטופים, והוא ציין כי המשא ומתן שהוביל למימושה נמשך כמה שבועות.
איתמר אייכנר, יעל צ'כנובר וליאור בן ארי השתתפו בהכנת הכתבה