במשך יותר משנה ישבה פרידה ברבר, ניצולת שואה בת 86, לבד בביתה כדי לא להיחשף לנגיף הקורונה. "לא הלכתי אפילו למכולת בסוף הרחוב", היא מספרת, "שילמתי לנהג מונית כדי שיביא לי תרופות". חלק נכבד מזמנה משקיעה פרידה בהתנדבות עם ציבור הקשישים. בתקופת הקורונה היא הקפידה להמשיך ולהתקשר אליהם, אחרת לדבריה אף אחד לא יעשה זאת.
דו"ח משותף של מרכז אדוה וצוותי המומחים של המשבר שעומד להתפרסם בימים הקרובים בנוגע לפערים שהקורונה הרחיבה מתריע בין היתר על המשמעויות המדאיגות של המגפה עבור ציבור הקשישים בהיעדר מענים מתאימים.
2 צפייה בגלריה
פרידה ברבר
פרידה ברבר
"אף אחד לא התקשר". פרידה ברבר
(צילום: אלעד גרשגורן )
על פי הדו"ח, עוד לפני משבר הקורונה קשישי ישראל סבלו ממצוקות כמו בדידות, עוני ואלימות – ואלה רק החריפו מאז התפרצות המגפה. בימים אלה קשישים רבים מדווחים על קשיים ברכישת מזון וציוד ביתי בסיסי. בנוסף, הפנסיות וקצבאות הזקנה הדלות נשחקו בעקבות עליית המחירים. כתוצאה מכך חלק מהקשישים העניים קרסו ממש.
"התקשרתי אליהם הביתה וניסיתי לעודד אותם למרות שאני בעצמי באותו מצב", ברבר מספרת. "ראיתי הרבה קשישים שהמצב פגע בהם. הרבה בדיכאון. עד עכשיו אני עושה שיחות טלפון כדי לעודד אותם".
על רקע העלייה בתחלואה, ציבור הקשישים, שנאלץ לבודד עצמו במשך חודשים, מבקש כעת מהממשלה לקחת אותו בחשבון בהחלטות שיתקבלו בעתיד. "אני לא מקבלת עזרה מאף גורם ממשלתי", אומרת פרידה, "במשך כל הקורונה אף אחד לא התקשר. צריך לתת לקשישים הרגשה שהם רצויים. כשאדם מרגיש שאינו רצוי, אין עבור מה לחיות".
2 צפייה בגלריה
מבצע חלוקת המזון לקשישים בצל התפשטות נגיף הקורונה
מבצע חלוקת המזון לקשישים בצל התפשטות נגיף הקורונה
חלוקת מזון לקשישים
(צילום: עודד קרני, לע"מ)
על פי נתונים של ג'וינט-אשל על תקופת הקורונה, 30% מהקשישים, כ-300 אלף בני אדם, חוו הידרדרות בריאותית. 40%, כ-400 אלף, חוו בדידות או דיכאון, כ-170 אלף הידרדרות כלכלית ו-250 אלף הידרדרות בריאותית, נפשית וכלכלית גם יחד.
הדו"ח מציג המלצות לשיפור מצב הקשישים. בין היתר מדובר בהגדלת קצבאות הזקנה והנגשה של כלים דיגיטליים. "הקשישים בישראל לא נמצאים על סדר היום הציבורי – לא לפני הקורונה ולא כעת", אומרת אתי קונור, רכזת מחקר במרכז אדוה. "חלק לא מבוטל מאוכלוסיית הקשישים נפגע קשות מהקורונה. בפתחו של גל תחלואה חדש הממשלה צריכה לשים את רווחתם של הקשישים ואופן הטיפול בהם על סדר יומה".
ד"ר סמיר זועבי, מרצה בבית הספר לעבודה סוציאלית במכללת תל חי וחבר בצוותי המומחים של המשבר, טוען שהממשלה צריכה להקצות תקציבים לגופים טיפוליים בשטח עבור הקשישים. "כל קשיש רביעי הוא עני", אומר זועבי, "גם בריאותית ונפשית הקשישים הידרדרו".
אתמול הודיע משרד האוצר כי החל מחודש ינואר 2022 קצבת השלמת הכנסה לגמלאים תעלה בכ-14%. בכך, יעלו כל הקשישים וניצולי השואה מעל "קו העוני". זאת העלאה ראשונה של הקצבה הזאת מזה חמש שנים. המהלך יעלה למדינה 1.5 מיליארד שקל וימומן על ידי הגדלת הגירעון. ההעלאה תעשה בהתאם להסכם הקואליציוני בין המפלגות, ביוזמת שר האוצר, אביגדור ליברמן.