פרקליט המדינה לשעבר, משה לדור, התייחס הבוקר (שבת) בשבתרבות בבאר שבע לדברי השופטים על סעיף השוחד בתיק 4000, מתח עליהם ביקורת חריפה ותקף: "מדובר בתקלה חסרת תקדים שאירעה בבית המשפט. זה ממש פיגוע".
לדברי לדור, "השופטים שוחחו עם הנוכחים בחדר במשך רבע שעה, לא יותר, ופנו לנציגת התביעה ואמרו לה 'תשמעי, אנחנו חושבים שבשלב הזה יהיה לכם קושי להוכיח את עבירת השוחד בתיק 4000'. זו התחלה חמורה ומחפירה, תקלה חמורה ביותר".
6 צפייה בגלריה
השופטים בפתיחת הדיום הראשון במשפטו של בנימין נתניהו
השופטים בפתיחת הדיום הראשון במשפטו של בנימין נתניהו
"מה, הם לא ציפו מה יקרה?". נתניהו בדיון הראשון במשפטו, מול השופטים
(צילום: עמית שאבי)
6 צפייה בגלריה
משה לדור
משה לדור
"לא מאמין שאפשר לכתוב פסק דין של זיכוי". משה לדור
(צילום: דוברות עיריית באר שבע)
לדור הסביר: "מה קרה פה? הרי אפשר להציג ולהציף קושי כזה במסגרת הדיון אחרי פרשת התביעה, כשהעדים כבר נשמעו. אם הסנגור מבקש לטעון שהאשמה לא הוכחה אפילו לכאורה, ואז יש תשובה מלאה לתביעה, היא מנתחת את הדברים ומנסה לשכנע את בית המשפט. השופטים לא נתנו לתביעה את ההזדמנות הזו, ועשו את זה בעיתוי שהוא עוד רחוק מהשלמת פרשת התביעה".
"השופטים, לכל היותר, שמעו באופן אקראי שורה של עדים כך שהיו יכולים להתרשם אולי באופן זמני", אמר לדור. "התמונה המלאה לא הוצגה בפניהם. הם יודעים שמאחורי אישום השוחד מתייצבת המערכת על כל בכיריה, כולל היועץ המשפטי לממשלה, פרקליט המדינה והחוקרים הבכירים. כולם חושבים שמדובר בפרשת שוחד ורוצים לפחות לטעון את זה ולהגיד 'אנחנו חושבים שמדובר בתיק פשוט להוכחה, פרשת שוחד מובהקת'".
לכן, תהה לדור: "מה חשבו לעצמם השופטים? הם אומרים שמדובר היה בדיון סגור, כאילו שזה לא יגיע דקות אחר כך לנתניהו ולכל סביבתו שראו בזה פנינה. זו הייתה עבורם הזדמנות יוצאת מן הכלל להגיד שהנה התיק התרסק. זה היה ממש פיגוע, ככה לא מנהלים תיק, בטח בפרשה מהסוג הזה שכל המדינה עוסקת בה. השופטים לא גילו את הצניעות המתאימה והמתבקשת, ונתנו - ציבורית - סוג של פסק דין שמחייב אותם לפעול בהתאם".
6 צפייה בגלריה
טקס האזכרה הממלכתי לחללי צוק איתן במעמד יצחק הרצוג, בנימין נתניהו, יואב גלנט, ויו"ר הכנסת אמיר אוחנה
טקס האזכרה הממלכתי לחללי צוק איתן במעמד יצחק הרצוג, בנימין נתניהו, יואב גלנט, ויו"ר הכנסת אמיר אוחנה
"אלוביץ' הנחה את כל אנשיו - ורה"מ ידע למה". נתניהו
(צילום: שלו שלום)
"אני לא רואה מצב שאפשר לזכות בתיק הזה", הדגיש לדור. "אני לא מאמין שאפשר לכתוב פסק דין של זיכוי. אני לא מאמין שהם כתבו לעצמם חוות דעת". הוא הסביר כי השופטים קיבלו רשמים מכמה עדים ש"סיפרו את הסיפור המובהק של השוחד", וציין מנגד את החקירות הנגדיות ואת עדותו של שלמה (מומו) פילבר - מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר - שלדבריו "ברור שמתחרט על המחירים שהוא משלם, שהוא נתפס כבוגד במחנה שלו, ורוצה לחזור אליו. אז הוא מכופף את הדברים ומשנה את דבריו, אבל יש את ההודאה שלו והעדות שנתן".
"ההודעה של השופטים היא סוג של פסק דין ציבורי מיותר לחלוטין ומזיק מאין כמותו, בגלל ההשלכות", הוסיף לדור. "קרה מה שהם היו צריכים לצפות שיקרה. יומיים-שלושה אחרי זה, כשכל המדינה נרעשת, הם פתאום מחליטים לכתוב פרוטוקול בדיעבד ואותו הם מפרסמים. מה, הם לא צפו בדיוק מה יהיה פה?".
"אף פעם, בשום תיק, אני לא אומר שאני יודע מה השופטים יפסקו", אמר לדור. "אני לא נביא. אבל בהיכרותי עם החומרים שבפניהם, אין אפשרות משפטית לזכות את נתניהו - גם אם יקבלו את התפניות של פילבר וחלק מהאחרים. אי אפשר. עבירת השוחד היא לא עבירה שנזקקת לאיזושהי פעולה מצידו של נתניהו לטובת אלוביץ'. אלוביץ' משחד את נתניהו כך - 'אני אמסור לך את המפתחות של חדר העריכה של וואלה, אתה תכתיב לנו באמצעות השליח העיקרי ניר חפץ מה אתה רוצה שיכתוב נגדו יריבך, עם הבלטת כותרת. אני מוסר לך את הכלים ואנחה את האנשים שלי, כולל המנכ"ל, שככה צריך לעשות'".
6 צפייה בגלריה
אביחי מנדלבליט
אביחי מנדלבליט
"מוטיבציית היתר שלו הייתה לרכך את התיקים". מנדלבליט
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"אם נתניהו יודע שזו המשימה של אלוביץ' - זו התמונה המצטיירת", הדגיש לדור. "נתניהו בוודאי שאל את עצמו מדוע, למה כל הטוב הזה מגיע לי? ויש תשובה אחת שהיא - ולא צריך יותר מדי הוכחות כדי לשכנע בכך את בית המשפט - שהוא שר התקשורת. הוא יודע מי הוא אלוביץ', הבעלים של בזק ויס, ויודע שהוא נואש לאישורים ששווים לו סכומי עתק. נתניהו ידע שאם הוא נותן לו את זה, אין הסבר אחר לכך".

"טובת המדינה? אסור להם להביא זאת בחשבון"

לדור נשאל אם הייתה מוטיבציית יתר של התביעה בתיק הזה, והשיב כי "הייתה דווקא מוטיבציית יתר למיתון ולריכוך החקירה ולוח הזמנים שלה. האישומים שנבחרו בכתב האישום היו מוטיבציית יתר של היועץ המשפטי מנדלבליט. הוא זה שמאוד ריכך, ונתניהו הוא זה שמינה אותו. לא היה לו שום אינטרס לפגוע בנתניהו בדרך כלשהי".
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו במשפט נתניהו, בזמן עדות מילצ'ן
בנימין נתניהו במשפט נתניהו, בזמן עדות מילצ'ן
"מתנות? אלה טובות הנאה". מילצ'ן מעיד
על אמירתם של השופטים שלטובת המדינה יש לסיים את המשפט, השיב לדור: "להפך. הם לא צריכים לעסוק בשאלה הזו של טובת המדינה, הם לא צריכים להביא את זה בחשבון בכלל. אסור להם. הם מתפארים לאורך כל השנים שהרוחות המנשבות מחוץ לאולם הדיונים לא ישפיעו עליהם, הם לא פוליטיקאים, אני לא יודע איזה צד הם מייצגים כשהם אומרים זאת. הם היו צריכים לעשות ההפך - לומר רק רגע, בפרשה הזו מתבקשת הכרעה משפטית. הציבור במשך שנים עוסק בעניין הזה, טוענים נגד כל מערכת האכיפה, השוטרים, החוקרים, הפרקליטים, היועמ"ש ובתי המשפט. אמרו שתפרו תיק, רוצים להדיח ראש ממשלה מכהן, וזה שימוש פסול בסמכויות המערכת. מרסקים את האמון במערכת בפריים טיים. חייבת להיות הכרעה. במקום מדינת ישראל נגד נתניהו, זה נתניהו נגד מדינת ישראל, ואת המערכה הזו הוא מנהל לאורך כל התקופה".
לאחר מכן התייחס לשופטים אישית: "הם לוקחים על עצמם אתגר להופיע בתיק שהפך לחשוב ביותר במדינה, ומושכים את העדויות, יוצאים לפגרות ולא מנהלים את המשפט. יוצאים לחופשות השתלמות, בלי להבין שתיק כזה צריך לסיים בשבעה חודשים ולא בשבע שנים. אולי הם לא רוצים את המשימה, השליחות והאתגר לתת הכרעת דין עניינית במחלוקת שמשסעת את הציבור. הם היו צריכים לדון בתיק הזה כמו שדנו בתיק הבנקים וגמרו אותו תוך כמה חודשים, כמו התיק של אולמרט בראשון טורס והולילנד".
על מילצ'ן ו"תיק המתנות" אמר לדור כי "מתנות זה מה שמביאים ליום הולדת, זה הכל חוץ ממתנות. אלה טובות הנאה". עם זאת, לדור אמר שהוא לא מתנגד עקרונית להסדר טיעון.

סנגורו של אלוביץ' ענה: "בורות"

עורך הדין ז'ק חן, שמייצג את אלוביץ', אמר בתגובה לדברים כי "לדור, שכבר שנים ארוכות אינו נושא בתפקיד, מדבר בלשון 'אנחנו'. מי זה אנחנו, מה הוא יודע, מכיר ומבין? דבריו והמתקפה הפרועה על בית המשפט מבישים. והבורות, רבותיי הבורות - פרשת התביעה בתיק 4000 כמעט הסתיימה לחלוטין. זאת, לאחר שהעידו מרבית העדים וכל העדים המהותיים ביניהם עדי המדינה. כך לדברי התביעה עצמה. נותרו עדים שוליים שיעידו על וריאציות באותו נושא.
6 צפייה בגלריה
בועז בן צור בבית המשפט
בועז בן צור בבית המשפט
"דמגוגיה, עולם השקר מתנפץ מול עיניו של לדור". עו"ד ז'ק חן
(צילום: שלו שלום )
"אז מה עם בכירי המערכת כולם (לא נכון) חשבו אחרת? בית המשפט יושב במכרה המשפט כבר שנתיים וחצי ושומע גם את החקירות הנגדיות ומה שלא טרחו להראות לעדים בחקירות, וממילא לא קיבלו ביטוי בהחלטתם להגיש כתב אישום. פשוט דמגוגיה של עוד אחד שנכנס להיסטריה מכך שעולם השקר והנדסת התודעה, פרי של עבודה של שנים ארוכות, מתנפץ אל מול עיניו. והעם רואה ושומע את הקולות. בושה.
"ועכשיו עצמו עיניים ונסו לדמיין, ביושר, אם מצב הדברים היה הפוך ובית המשפט היה פונה להגנה ומעמיד אותה על מצוקתה. האם לדור וחבריו היו מזדעקים בחרון אף ומבקרים את בית המשפט? אפילו ציוץ?".
גם לאחר הערת השופטים, נזכיר, היועמ"שית ופרקליט המדינה נותרו איתנים בדעתם כי נתניהו עבר עבירת שוחד בפרשת בזק-וואלה והתיק חזק ויציב. בתגובה, עורכי דינו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושל בעלי בזק לשעבר שאול אלוביץ' תקפו את התביעה: "מצופה שהיא תטה אוזן קשבת ותלמד את הערות בית המשפט ברצינות המתחייבת". הם כינו את ההערכה לפיה לא יוסר אישום השוחד "עמדה פזיזה ומופרכת".
הפרקליטות, נזכיר, מחתה על "ההדלפות המגמתיות מהשיח שהתקיים בפני השופטים" ודרשה כי "מעתה ואילך שיח שכזה יתקיים בפומבי באולם בית המשפט ובליווי פרוטוקול". התביעה גם ביקשה להאיץ את ההליכים במשפט, ולקיים דיונים גם בימי הפגרה. לפי התביעה, "נוכח האינטרס הציבורי הרב והברור בקידומו של המשפט וסיומו בפרק זמן קצר ככל הניתן, בית המשפט הנכבד מתבקש לתת הוראות לשם האצת שמיעת הראיות וסיום שלב ההוכחות".

לדור תומך במחאת המילואימניקים

פרקליט המדינה לשעבר, אגב, גם הביע תמיכה במכתבי המילואימניקים שיפסיקו לשרת אם תעבור החקיקה המשפטית באופן חד-צדדי. "זה לגיטימי ומחויב המציאות", אמר. "אם היה מדובר באיום הפיכה משטרית על-ידי הצבא, שאיזה מח"ט עם חטיבת טנקים עולה לכנסת כמו בדרום אמריקה, לא היה לנו ספק שכוחות הביטחון צריכים להתגייס למנוע זאת.
"הגנרל עושה בדיוק מה שלוין חושב שצריך לקרות - 'מכאן ואילך אנחנו מחליטים ואין גורם שיכול לבלום, לבקר או לבטל אותנו'. כשקיים איום ממשי, קרוב ומוחשי ששיטת המשטר משתנה - אם הופכים את ישראל למדינה שונה בכל התחומים - המשמעות היא שמביאים אותה לאותו המקום שהפיכה צבאית הייתה מביאה אותה. תפקידו של כל מי שיכול לבלום את המגמה הזו - לפעול".