4 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ
ניצן הורוביץ
אכזב בתפקודו, גלאון וגולן מתמודדים על החלפתו. ניצן הורוביץ
(צילום: עמית שאבי)
ביום שלישי הבא ייערכו הבחירות המקדימות למפלגת מרצ, וכ-18,500 מתפקדים יוכלו להצביע ל-25 מועמדים ולתפקיד יושב הראש, עליו מתמודדים יאיר גולן וזהבה גלאון. עם ההתבטאויות מעוררות המחלוקת של גולן, נראה שלגלאון צפוי ניצחון מוחץ, אך באשר להרכב הרשימה הכול עדיין אפשרי.
הבחירות המקדימות יתקיימו ביום שלישי, 23 באוגוסט, בין השעות 22:00-14:00 בהצבעה מקוונת וב-39 קלפיות שיוצבו ברחבי הארץ. בקלפיות שיוצבו ביישובים שבהם עד 499 מתפקדים, שעות ההצבעה יהיו 21:00-16:00, אך לכל מי שמספר הטלפון שלו מעודכן ברשם המפלגה, תהיה האפשרות להצביע באופן דיגיטלי. לקראת פתיחת ההצבעה יקבלו בעלי זכות הבחירה הודעה עם קישור למערכת ההצבעה ובה גם פרטים לגבי תמיכה טכנית במידת הצורך.

המועמדים לראשות המפלגה הם זהבה גלאון ויאיר גולן, שלא חוסכים בביקורת אחד מהשנייה. גלאון פרסמה סקר שמראה כי המפלגה בראשותה תגיע ל-6 מנדטים בעוד שגולן זוכה לארבעה ומגרד את אחוז החסימה, וסגן שרת הכלכלה השיב כי "זהבה היא זו שהורידה את מרצ לסף אחוז החסימה. אף אחד לא יבוא למפלגה לא ציונית - בחירה בזהבה היא בחירה בסופה של מרצ". גלאון לא נשארה חייבת ואמרה כי גישתו של גולן מביאה למפלגה נורמות שמתאימות לאיתמר בן גביר.
מוקדם יותר השבוע תקף את דברי יריבתו בפריימריז, שאמרה לאולפן ynet בעקבות הפיגוע בירושלים כי "השליטה על הפלסטינים גורמת לייאוש ולמעשים כמו הפיגוע שארע". גולן טען כי "זה ניתוח שהוא על סף האומלל. טרור זה טרור, צריך להילחם בו בכל הכוח".
4 צפייה בגלריה
 פגיעת ירי באוטובוס מתפללים שנכנס הלילה לקבר יוסף בשכם
 פגיעת ירי באוטובוס מתפללים שנכנס הלילה לקבר יוסף בשכם
פגיעת ירי באוטובוס של מתפללים בקבר יוסף, אמש
(צילום: רועי עוז/TPS)
סגן שרת הכלכלה גולן התבטא גם הוא בתקופה האחרונה באופן שנוי במחלוקת, והיום אף מתח ביקורת על כניסת מאות המתפללים לקבר יוסף בשכם. "קבר יוסף זה הזיה מטורפת, הייתי שם הרבה מאוד פעמים, זה מופרע. רק לחשוב שחיילי צה"ל יכולים להיהרג כדי לאבטח קבוצות חרדים שאפילו לא משרתים בצבא", אמר.
4 צפייה בגלריה
ביקור הח''כים ממרצ בשייח' ג'ראח
ביקור הח''כים ממרצ בשייח' ג'ראח
מיכל רוזין ומוסי רז (מימין) בשכונת שייח ג'ראח בירושלים
(צילום: אריק מרמור)
באשר למועמדים ברשימת מרצ, נראה כי לצד חברי הכנסת המוכרים, ח"כ מוסי רז וח"כ מיכל רוזין, שהצליחו לשמור על מוניטין חיובי בכנסת האחרונה, ישנם פנים חדשות שיתמודדו לראשונה ומבטיחות להכניס רוח רעננה למפלגה. ביניהם אלירן ביחובסקי (25), המועמד הצעיר ביותר בפריימריז, שמכוון לקהל צעיר ומתמקד בבעיות של משבר הדיור ויוקר המחייה, וכמוהו עומר שכטר (30), סגן ראש העיר ראש העין. גם קטי פיאסצקי מורג (38), חברת מועצת העיר בת ים, מתכוונת לעסוק בקידום הפרדת דת ומדינה, להילחם באלימות משטרתית ובאלימות מינית.
4 צפייה בגלריה
המועמדים בפריימריז של מרצ לכנסת ה-25
המועמדים בפריימריז של מרצ לכנסת ה-25
המועמדים בפריימריז של מרצ לכנסת ה-25
לצד כל אלה, מתמודד גם יושב הראש לשעבר, שר הבריאות ניצן הורוביץ, שמהמקום הראשון עלול למצוא את עצמו בחוץ אחרי שאכזב בתפקודו כיו"ר, ועל רקע טענות שלא היה קשוב לחברי הכנסת בסיעתו. גם מקומה של ח"כ גבי לסקי לא ברור.
בגזרת הייצוג הערבי, אחרי פרישתם של עיסאווי פריג' וג'ידא רינאווי זועבי, העיניים נשואות לח"כ עלי סלאלחה, דרוזי-ישראלי ואיש חינוך, היחיד מהמגזר שיש לו סיכוי להגיע למקום ריאלי. ללא ייצוג ערבי, ייתכן כי הרכב המפלגה לא ילהיב את המצביעים הערבים והם עלולים למצוא עצמם בלי אפשרות הצבעה למפלגה מעורבת במפה הפוליטית.