בחמאס כבר מביעים אופטימיות בנוגע לאפשרות של עסקת חטופים, לאחר שמוקדם יותר אמר גורם בארגון הטרור כי ההצעה המצרית היא "הטובה ביותר" שקיבלו עד כה - אבל בצמרת הישראלית אין אחדות דעים שהסכם אכן נמצא בדרך, ויש מחלוקת פנימית בנוגע לתגובה האפשרית של חמאס.
בסביבת נתניהו ובקרב גורמים נוספים בקבינט המלחמה מעריכים שיחיא סינוואר לא יתפשר על פחות מהפסקת המלחמה. מנגד, יש בצוות המשא ומתן מי שיותר אופטימיים ואומרים שהפעם נראה שיש סיכוי שחמאס ישיב בחיוב, בשל חרב הפעולה ברפיח שנראית ממשית מתמיד. בכל מקרה, כולם מסכימים שבסוף הכול נמצא בראש של סינוואר.
היום נועד ראש הממשלה נתניהו עם 20 משפחות מפורום "הגבורה" ופורום "התקווה" (משפחות שכולות ומשפחות חטופים), התומכות בפעולה ברפיח, ואמר להם שאין שינוי במטרות המלחמה. "אנחנו ממשיכים במלחמה. התחלנו את פעולות הפינוי של האוכלוסייה ברפיח - ופעולה ברפיח תהיה בקרוב. לא ניכנע לחמאס", אמר להם וציין כי הוא הודף לחצים בינלאומיים, גם מארצות הברית. בני המשפחות, שביקשו לחזק את ידיו אל מול הלחצים, אמרו כי יצאו מהפגישה אופטימיים.
"יש מאמצים לעסקה", הוסיף נתניהו. "עד היום פעלנו לשחרר מחצית מהחטופים, זה לא שלא טיפלנו. אבל ברור שאנחנו בבעיה גדולה מאוד. אמרו לנו שלא נחזור למלחמה אם נעשה הפסקה - וחזרנו. הרעיון שנפסיק את המלחמה בלי שנפרק את ארבעת גדודים האלה לא בא בחשבון. האם יכול להיות שחרור חלקי? חמאס מתעקש על דבר אחד - סיום המלחמה. את זה הוא לעולם לא יקבל. אני לא מוכן לתת את זה".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בפגישה עם נציגי משפחות חטופים ומשפחות שכולות מפורום "הגבורה" ופורום "תקווה", במשרד רה"מ בירושלים
בנימין נתניהו בפגישה עם נציגי משפחות חטופים ומשפחות שכולות מפורום "הגבורה" ופורום "תקווה", במשרד רה"מ בירושלים
פגישת נתניהו והמשפחות השכולות
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בפגישה עם נציגי משפחות חטופים ומשפחות שכולות מפורום "הגבורה" ופורום "תקווה", במשרד רה"מ בירושלים
בנימין נתניהו בפגישה עם נציגי משפחות חטופים ומשפחות שכולות מפורום "הגבורה" ופורום "תקווה", במשרד רה"מ בירושלים
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
"אם זה המצב, וכרגע זה המצב, זה גם לא יהיה", אמר ראש הממשלה לבני המשפחות. "יכול להיות שיש אנשים שאומרים שהם מוכנים לסיים את המלחמה ולתת לחמאס לחזור. אני לא מוכן לקבל את זה. יש תנאים הכרחיים לניצחון. השאלה האם יהיה שחרור או לא יהיה שחרור חלקי תלוי בשאלה אם חמאס מתנער מהדרישה שלו לסיום המלחמה".
גורם בחמאס אמר לעיתון הסעודי "א-שרק" כי ארגון הטרור בוחן ערובות אמריקניות להפסקת המלחמה ולנסיגה הישראלית מעזה לפני תום המשא ומתן. גורם המעורה במשא ומתן נשמע אופטימי מאוד ואמר כי הסכם בין שני הצדדים קרוב, וניתן להגיע אליו תוך כמה ימים - אם חלק מהמחלוקות שעדיין קיימות ומפריעות ליישומו ייפתרו במהירות.
המקור המקורב למתווכים טען בפני סוכנות הידיעות הערבית (AWP) כי ההצעה המצרית מקובלת על ידי שני הצדדים, אך הקושי המרכזי נוגע למספר החטופים המוחזקים בידי חמאס, שאותם הוא נדרש לשחרר במסגרת ההצעה. בחמאס נמסר כי הצליחו לזהות 20 חטופים בחיים, בהם קשישים, חולים ונשים, ואילו ישראל דורשת לשחרר לפחות 33.
3 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
סביבת נתניהו: סינוואר לא יתפשר על פחות מהפסקת המלחמה
(צילום: AP)
הגורם אמר כי "ניתן להתגבר על מכשול זה באמצעות מספר ימי הפסקת האש שניתן להסכים עליהם, שכן מה שמוצע הוא שישה שבועות, וימים אלו עשויים להצטמצם אם חמאס לא יצליח לשחרר יותר מ-20 חטופים".
"פסח נגמר, אבל אנחנו עדין בסוכות. עד שהחטופים לא יחזרו, מדינת ישראל לא יכולה להתקדם. אל תפספסו את ההזדמנות להחזיר את יקירינו הביתה"
קבינט המלחמה יתכנס הערב ויעודכן לגבי המשא ומתן, ומשפחות חטופים הודיעו כי יתכנסו מחוץ למשרד ראש הממשלה במהלך הכינוס, ויפגינו למען קבלת העסקה. בזמן כינוס הקבינט.
"פסח נגמר, אבל אנחנו עדין בסוכות", אמרו. "עד שהחטופים לא יחזרו, מדינת ישראל לא יכולה להתקדם. אל תפספסו את ההזדמנות להחזיר את יקירינו הביתה. התכנסות המשפחות תהיה לצד סוכה שנפגעה בשבת השחורה בקיבוץ בארי, ותובל במיוחד היום לירושלים.

נתניהו: "מוכן להקריב את עצמי למען ארץ ישראל ועם ישראל"

איציק בונצל, אביו של עמית בונצל שנפל ברצועת עזה ונכח בפגישה עם ראש הממשלה נתניהו, אמר ל-ynet: "אנחנו יצאנו מהפגישה בהבנה שמטרות המלחמה לא השתנו. גם מיטוט החמאס וגם עסקת חטופים. עודכנו גם כבר שבשעה הזאת 200 אלף עזתים יצאו מרפיח. ראש הממשלה הבהיר לנו שבלי השמדת ארבעת הגדודים ברפיח הפסקת המלחמה לא באה בחשבון".
"ביקשנו לחזק את ידיו בעניין הצווים מבית המשפט הבינלאומי בהאג. ראש הממשלה דפק על השולחן ואמר לנו 'אני מוכן להקריב את עצמי למען ארץ ישראל ועם ישראל. אף אחד לא מפחיד אותי. אין לי בעיה עם כל צו שיצא נגדי' המטרות למיטוט החמאס והחזרת החטופים לא ירדו מהפרק. אני לא אדם מעודד היום, אני אדם כאוב מאוד שאיבד את בנו ואני אשאר מודאג עד שהמלחמה הזאת תיגמר בניצחון מוחץ והסרת האיום מגבלותיה של מדינת ישראל. אז אדע שהשלמתי את המשימה אליה יצא בני עמית בשבעה באוקטובר. עד שהמשימה הזאת לא תושלם, לא אנוח ולא אשקוט כי בי נשבעתי לבני עמית שהמלחמה הזאת תסתיים בניצחון ושלא יידרשו עוד ילדים לצאת מלחמות".
יעל צ'כנובר השתתפה בהכנת הכתבה