שר התקשורת שלמה קרעי (הליכוד) השתתף היום (שני) בכנס "DIGIT 2023" לעיתונות אונליין באוניברסיטת רייכמן, שם אמר כי "בעיניי אין מקום לתאגיד השידור הציבורי, לא בעידן שבו יש מגוון רחב של ערוצים". קרעי נשאל על ידי המראיין רועי כ"ץ האם הוא סבור שהתאגיד יהיה קיים בעוד חמש שנים מהיום, והשיב "אני לא נביא, אבל התפיסה של הליכוד ושל הימין הכלכלי קוראת להסרת חסמים ורגולציה, ולהסרת גורמים שפוגעים בשוק החופשי ובתחרות".
קרעי ספג לאורך דבריו קריאות ביניים מחלק מהקהל שהתנגד לדבריו, ואחד האורחים אף הוצא מהאולם בכוח בזמן שצעק לעבר שר התקשורת: "אין דמוקרטיה בלי שידור ציבורי". השר התייחס למחאה, ואמר כי הוא "יכול להתמודד גם אם כולם פה יצעקו עליי". לדבריו, "שמעתי אמירות על כך שאין דמוקרטיה בלי שידור ציבורי, אבל ארה"ב היא הדמוקרטיה הגדולה בעולם ואין בה שידור ציבורי. אנחנו מדינה דמוקרטית שבה נבחרה ממשלה שהצהירה לציבור מה המטרות שלה. הציבור הלך לקלפי ובחר את הממשלה הזאת כדי שתעשה את הרפורמות במערכת המשפט ובשוק התקשורת".
5 צפייה בגלריה
שר התקשורת שלמה קרעי בכנס של עיתונות אונליין באוניברסיטת רייכמן
שר התקשורת שלמה קרעי בכנס של עיתונות אונליין באוניברסיטת רייכמן
"יהיו הרבה שינויים. הבטחנו שינויים ואנחנו גם מקיימים את מה שהבטחנו". קרעי בכנס, היום
(צילום: מוטי קמחי)
5 צפייה בגלריה
המהומה שפרצה בזמן נאומו של שר התקשורת שלמה קרעי
המהומה שפרצה בזמן נאומו של שר התקשורת שלמה קרעי
אדם מהקהל קרא קריאות ביניים לעבר שר התקשורת, והוצא מהאולם
(צילום: מוטי קמחי)
5 צפייה בגלריה
המהומה שפרצה בזמן נאומו של שר התקשורת שלמה קרעי
המהומה שפרצה בזמן נאומו של שר התקשורת שלמה קרעי
(צילום: מוטי קמחי)
בהמשך הריאיון, נדמה כי קרעי לא מוטרד רק מהחסמים לשוק החופשי, אלא גם ממה שהוא תופס כהטיה פוליטית בתאגיד. "אי אפשר להתעלם מזה שאחת ממטרות השידור הציבורי היא לייצר מגוון של דעות בתקשורת הישראלית, והדבר הזה נכשל", טען שר התקשורת. "אני רואה תקשורת מוטה מדי לכיוון שמאל, ואולי אני טועה. אבל בואו ניתן לציבור להחליט. אם מגוון דעות בשידור וחופש הביטוי הם ערכים חשובים לדמוקרטיה, אז תאגיד השידור, מועצת הכבלים והלווין והרשות השנייה דווקא ממשטרים את השיח".
גם בנוגע לגלי צה"ל, עמדתו של קרעי ברורה. "אין עוד מדינה דמוקרטית מערבית בעולם שיש בה תחנת רדיו צבאית. ההצעה שלי תהיה בהחלט להפריט את התחנה, היא לא צריכה להיות ממומנת ולא תחנת רדיו צבאית", טען השר. הוא הוסיף כי "זה צריך לבוא בהסכמה עם שר הביטחון", אך כשהמראיין העיר כי הסמכות בנוגע לסגירת גל"צ נמצאת בידיו של שר הביטחון, אמר קרעי כי "התדר הוא שלי. הוא יכול לשדר את גלי צה"ל בלי תדר, זאת גם אפשרות".
5 צפייה בגלריה
כאן
כאן
"ארה"ב היא הדמוקרטיה הגדולה בעולם ואין בה שידור ציבורי". ארכיון
(צילום: שאול גולן)
5 צפייה בגלריה
גלי צה"ל
גלי צה"ל
קרעי על גלי צה"ל: "אין עוד מדינה דמוקרטית מערבית בעולם שיש בה תחנת רדיו צבאית"
כשנשאל קרעי אם הוא מתכנן לבטל גם את מועצת הכבלים והלוויין והרשות השנייה שאחראיות על הרגולציה על הטלוויזיה והרדיו המסחריים, אמר כי "אני לא נותן כאן שורות תחתונות, אבל בעיניי כל הרגולציה על התוכן מיותרת". דבר אחד שאותו קרעי לא מתכנן לבטל הוא השתתפות המדינה במימון יצירת תוכן. הוא אף הבהיר כי "לא משנה מה יהיה גורלו של התאגיד, אנחנו נמשיך לעודד יצירות של תוכן איכותי והפקות מקור. רק אולי במקום ששחקן אחד יקבל את כל התקציב הזה, נשזור את הפקות המקור האלה באופן רוחבי על פני שוק התקשורת".
שר התקשורת הביא את העיתונות כדוגמה לשוק חופשי שמתנהל לדבריו בצורה נכונה, ואמר כי "אין מועצת עיתונות שמגבילה מה אפשר לכתוב ומי יכול לפרסם עיתון, זה שוק חופשי כמעט לחלוטין. שם אתה רואה תחרות מימין ומשמאל. בעלי הון כמובן יכולים גם כן לעשות את מה שהם רוצים, אבל הציבור יכול להשפיע. אם הציבור לא יקנה מנויים באותו עיתון שלא מוצא חן בעיניו אז לעיתון לא תהיה כדאיות כלכלית".
לדברי קרעי, הוא מתכנן לפרסם את התוכנית שלו לשוק התקשורת בעוד כשבועיים, והיא "תיכנס כבר לחוק ההסדרים והתקציב הקרובים". הוא ציין כי "יהיו הרבה שינויים. הבטחנו שינויים ואנחנו גם מקיימים את מה שהבטחנו".