תומאס פרידמן, פרשן "ניו יורק טיימס" הנחשב מקורב לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן, כתב היום (רביעי) בטורו השבועי כי דיבר עם הנשיא האמריקני על האפשרות להסכם סעודי-ישראלי, שיכלול ויתורים לפלסטינים שישמרו על האפשרות להגיע לפתרון שתי המדינות ביום מן הימים. "כשראיינתי את הנשיא ביידן בחדר הסגלגל בשבוע שעבר", הוא כותב, "הטור שלי התמקד בדחיקתו בנתניהו לעצור את צעדי המהפכה בלי הסכמה רחבה".
עם זאת הוא מציין כי "זה לא כל מה שדיברנו עליו". פרידמן טוען כי הנשיא מתלבט האם לדחוף להסכם ביטחוני עם סעודיה, שיכלול נרמול יחסים עם ישראל, אך בתנאי שישראל תסכים לוויתורים לפלסטינים. לדבריו, "אם ארה"ב מגיעה לסוג של ברית ביטחונית עם סעודיה - בתנאי שהיא תנרמל את היחסים עם ישראל - שתעשה ויתורים משמעותיים לפלסטינים - הקואליציה של נתניהו, שכוללת קיצונים דתיים, תצטרך לענות על השאלה הזו: 'סיפוח או נורמליזיציה?'".
4 צפייה בגלריה
ההתלבטות של ביידן, שמנסה להוביל הסכם סעודי-ישראלי-פלסטיני
ההתלבטות של ביידן, שמנסה להוביל הסכם סעודי-ישראלי-פלסטיני
ההתלבטות של ביידן, שמנסה להוביל הסכם סעודי-ישראלי-פלסטיני
(צילום: רויטרס, AP, יונתן זינדל)
4 צפייה בגלריה
אבו מאזן נואם באירוע 75 שנים לנכבה של האו"ם
אבו מאזן נואם באירוע 75 שנים לנכבה של האו"ם
"הסכם חייב לכלול ויתורים לפלסטינים". יו"ר הרשות אבו מאזן
(צילום: EPA)
פרידמן טוען כי גם אם הצעה שכזו תובא בפני ממשלת ישראל ה"קיצונית", כלשונו, "הרבה אנשים יצטרכו להסכים על הרבה דברים". דבריו של הפרשן הבכיר מגיעים ברקע ביקורו של היועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ייק סאליבן, שלדבריו "לא נמצא בריאד היום כתייר".
הנשיא, כך לפי הטור, עדיין לא החליט אם להמשיך במאמצים, אבל כן נתן "אור ירוק" לצוות שלו לבדוק עם יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, את השאלה אולי הכי מרכזית בעת הזו: האם יסכים לעסקה - ובאיזה מחיר?

הדרישות הסעודיות - ואלה של ביידן

הסעודים, מצידם, מבקשים מוושינגטון שלושה דברים עיקריים במסגרת ההסכם הביטחוני: אמנה שתחייב את ארה"ב להגן על סעודיה אם היא תותקף, ככל הנראה על ידי איראן; תוכנית גרעין אזרחית, מפוקחת על ידי האמריקנים; והיכולת לרכוש נשק אמריקני מתקדם יותר, כמו מערכת ההגנה מפני טילים אנטי-בליסטיים.
4 צפייה בגלריה
תומס פרידמן
תומס פרידמן
הפרשן הבכיר המקורב לביידן, תומס פרידמן. "הממשלה הקיצונית תצטרך לבחור בין נורמליזציה לסיפוח"
(צילום: מיכאל קרמר)
לדברי פרידמן, גם לארה"ב יש מספר דרישות מהסעודים: התחייבות לסיום הלחימה בתימן, חבילת סיוע גדולה ו"חסרת תקדים" למוסדות פלסטיניים בגדה המערבית, ו"מגבלות משמעותיות" על מערכת היחסים המתחממת בינה לבין סין.
כבר בחודש שעבר נחשפו ב"ניו יורק טיימס" המאמצים של ביידן להסכם ההיסטורי. בדיווח אז, שעליו היה חתום גם עיתונאי "ידיעות אחרונות" רונן ברגמן, נכתב כי עם הפנים לבחירות ב-2024, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ובכירי ממשלו פתחו במאמץ דיפלומטי רחב להסכם נורמליזציה בין ירושלים לריאד. ההסכם המתגבש בחדרי חדרים למעשה ידרוש מכל אחד מהצדדים לנטוש עמדה ותיקה שבה הוא מחזיק.
על השולחן, כך לפי הדיווח שתואם את טורו של פרידמן מהיום, גם אפשרות שישראל תצטרך להסכים להעשרה גרעינית בממלכה הסעודית, חלק מפרויקט גרעיני למטרות שלום. הדרישה שמגיעה מריאד עלולה להיתקל בהתנגדות של בכירי מערכת הביטחון, שעשויים להזהיר כי הדבר יוביל למירוץ חימוש גרעיני ברחבי המזרח התיכון.
4 צפייה בגלריה
ג'ייק סאליבן, רון דרמר, צחי הנגבי, אמיל סלמן
ג'ייק סאליבן, רון דרמר, צחי הנגבי, אמיל סלמן
ג'ייק סאליבן בריאד לא כ"תייר". בצד הישראלי מופקדים על הנושא דרמר והנגבי
(צילום: AFP, יונתן זינדל)
כדי להגיע להסכם עם ישראל הסעודים יצטרכו אף הם לעשות ויתורים גדולים ולזנוח את עמדתם הוותיקה, ולפיה שלום עם ישראל "יכול להגיע רק לאחר הקמת מדינה פלסטינית". באופן פומבי, גורמים סעודיים ממשיכים להגיד שוב ושוב כי הסכם עם ישראל צריך לכלול הקמת מדינה לפלסטינים, עמדה בה מחזיקה הממלכה מאז שקידמה את יוזמת השלום הערבית ב-2002.
רק בחודש מאי האחרון, ורגע לפני שנפגש עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, אמר יורש העצר הסעודי כי "העניין הפלסטיני היה, ועודנו, הנושא המרכזי לערבים ולמוסלמים. זה בראש סדר העדיפויות של מדיניות החוץ של הממלכה".
בסעודיה מבינים כי עם הרכב הממשלה הנוכחית, הסיכוי שהעסקה תכלול התקדמות משמעותית מול הפלסטינים, אפסית. כעת פרידמן מציב את הדילמה של ממשלת ישראל, שתצטרך להשאיר בחיים את רעיון פתרון שתי המדינות.
בחודשים האחרונים הופקדו כמה בכירים ישראלים על העניין, בהם השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר, שהיה בעבר שגריר ישראל בוושינגטון, וצחי הנגבי, ראש המועצה לביטחון לאומי. השניים ביקרו בארה"ב כמה פעמים בחודשים האחרונים, ודנו בין היתר בסוגיה זו עם בכירים בממשל האמריקני.
נתניהו עצמו לא מסתיר את תקוותו להסכם עם ריאד, ובריאיון שהעניק מוקדם יותר היום לרשת ABC האמריקנית הזכיר את הסוגייה. הוא התייחס ליחסיו עם נשיא ארה"ב, שעדיין לא הזמין אותו רשמית לבית הלבן - שבעה חודשים לאחר השבעת ממשלתו השישית, ואמר כי "היחסים שלנו מאוד חזקים. אני יכול לומר לך שאנחנו עובדים על דברים שאני חושב שישנו את ההיסטוריה".
"באופן ספציפי אנחנו מנסים לעצור את האגרסיביות של איראן אבל בה בעת לקדם שלום עם סעודיה". ראש הממשלה טען כי הסכם שכזה, בהמשך להסכמי אברהם, "ישנה את העולם". נתניהו ציין: "אנחנו עובדים על זה". גורמים מדיניים אמרו הערב כי ראש הממשלה ממשיך כל העת לפעול להרחבת מעגלי השלום והנורמליזציה עם מדינות ערב.
דובר במועצה לביטחון לאומי של ארצות הברית אישר כי משלחת אמריקנית בראשות היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן נמצאת בריאד, וצפויה לדון בין היתר בנושא הנורמליזציה עם סעודיה. לדבריו, "אנחנו ממשיכים לתמוך בנורמליזציה של ישראל עם סעודיה, וממשיכים לדבר עם השותפים האזוריים שלנו על איך אפשר להתקדם יותר. זה מאמץ אחד שאנו חותרים לקידום יעדי מדיניות החוץ של ארה"ב לאזור בטוח, משגשג ויציב יותר במזרח התיכון".