דובר צה"ל התיר לפרסום כי הפצוע בפיגוע הדריסה בחיפה הבוקר (שני) הינו חייל צה"ל, שמצבו מוגדר קשה אך יציב. הוא מטופל בבית החולים רמב"ם בעיר, שעידכן כי הוא עבר סדרת ניתוחים אורתופדיים כדי לטפל בפציעות גפיו. לאחר 8 שעות, הוא יצא מחדר הניתוח והועבר למחלקה לטיפול נמרץ להשגחה לאחר שנגמל מהנשמה והרדמה.
בהודעת צה"ל נכתב כי החייל נפצע "כתוצאה מפיגוע סמוך לבסיס צה"ל בצפון הארץ". סרן ע', מפקד צוות בקורס חובלים, הגיע לזירה בעקבות "זעקות אזרחים" וחיסל את המחבל - שאחז בידו גרזן.
"בשעות הבוקר הגעתי לשער הבסיס ושמעתי זעקת לעזרה מאזרחים, זיהיתי את המחבל ופעלתי כדי לנטרל אותו במהירות תוך שמירה על האזרחים הנמצאים בסביבה. כמפקד בקורס חובלים אני מדגיש לצוערים את החשיבות של חתירה למגע תוך שמירה על קור רוח ונחישות, בחוף ובים", אמר בהצהרה שפרסם דובר צה"ל.
מבית החולים רמב"ם נמסר כי "החייל שפונה במצב קשה עבר ניתוך שארך כמעט שמונה שעות". מנהל המערך האורתופדי, ד"ר דורון נורמן, הוסיף כי "הוא עבר סדרת ניתוחים על-ידי שלושה צוותים שונים מהמערך האורתופדי כדי לטפל בפציעות מהן סבל בגפיו. החייל הועבר למחלקת טיפול נמרץ להשגחה ומצבו יציב".
המחבל שביצע את הפיגוע, ליד בסיס חיל הים בעיר, הוא וסים אבו אל היג'א (27), תושב טמרה שבגליל. מחקירת המשטרה עולה כי הוא היה בדרכו לדיון משפטי בעניינו בבית המשפט לתעבורה בחיפה, אך החוקרים אינם יודעים אם הוא אכן התכוון להגיע לדיון. החוקרים מעריכים כי הוא תכנן לבצע את הפיגוע מראש בשל העובדה כי ברשותו היו שני גרזנים, אחד אותו אחז בידו בעת שרץ אל עמדת שער הכניסה בבסיס ההדרכה של זרוע הים, וגרזן נוסף שנמצא במכוניתו. לאזור מגוריו הגיעו בצהריים כוחות משטרה רבים.
המחבל דרס את החייל ליד הבסיס ואז התנגש עם רכבו בחומה של המתחם - כשהחור שנפער בחומה מעיד על עוצמת הפגיעה. לאחר מכן יצא המחבל ממכונית המאזדה שלו, רץ 200 מטר לעבר שער בסיס ההדרכה של חיל הים כשהוא אוחז בגרזן - ונורה למוות על ידי קצין חובל שהגיע למתחם. למחבל היה כאמור גרזן נוסף, שנותר ברכב.
5 צפייה בגלריה
זירת ניסיון פיגוע בחיפה
זירת ניסיון פיגוע בחיפה
זירת הפיגוע בחיפה
(צילום: JACK GUEZ / AFP)
5 צפייה בגלריה
זירת ניסיון פיגוע בחיפה
זירת ניסיון פיגוע בחיפה
(צילום: JACK GUEZ / AFP)
5 צפייה בגלריה
המפכ"ל יעקב שבתאי בזירת ניסיון פיגוע בחיפה
המפכ"ל יעקב שבתאי בזירת ניסיון פיגוע בחיפה
(צילום: ליאור אל-חי)
הדיווחים הראשוניים על הפיגוע בחיפה התקבלו בסביבות השעה 10:45, וצוותים של מד"א פינו את החייל שנפצע באורח קשה לבית החולים רמב"ם - ששוכן ממש בסמוך לזירה. נמסר כי הוא סובל מפציעות קשות ברגליו, אבל מצבו יציב ולא נשקפת סכנה לחייו.
פרמדיק מד"א חנן זוהר סיפר: "כשהגענו למקום ראינו את הפצוע שוכב סמוך לחומה כשהוא בהכרה וסובל מחבלות קשות בגפיים התחתונות. הענקנו לו טיפול רפואי שכלל חבישות ומתן תרופות לשיכוך כאבים, ופינינו אותו בניידת טיפול נמרץ של מד"א לבית החולים כשמצבו קשה".
בתמונות שהופצו מהזירה נראה המחבל שנוטרל כשהוא שרוע על הכביש ולידו הגרזן - וחיילים עם רובים שלופים. בתמונות נראים גם הרכב שהתנגש בחומת הבסיס, והחור שנפער בה. לזירה הגיע בהמשך המפכ"ל יעקב שבתאי, ואמר שהמשטרה נמצאת בכוננות רבה בצל המתיחות הביטחונית לאורך כל חודשי המלחמה.


5 צפייה בגלריה
פיגוע בחיפה
פיגוע בחיפה
(צילום: REUTERS/Shir Torem)
"נמשיך להיות ערוכים ופרוסים בכל רחבי הארץ, בכל המקומות הומי האדם, על מנת לספק מקסימום תחושת ביטחון ותגובה מהירה לכל אירוע. זאת במקביל לכל פעילות הסיכול שאנחנו מבצעים בשגרה", אמר שבתאי - וקרא לציבור לדווח על כל תנועה חשודה.
מעט לפני הדיווחים הראשוניים על הפיגוע בחיפה, גם בגוש עציון דווח על פיגוע שסוכל: חשוד שניסה לדקור חיילים בעמדה צבאית ליד תקוע נורה ונוטרל. לא היו נפגעים בקרב הלוחמים. הכניסה לתקוע נסגרה זמנית בשל ניסיון הפיגוע. לפי הפלסטינים, המחבל שחוסל הוא נער בן 16 בשם רני יאסר חלף א-שאער, תושב העיירה הפלסטינית הסמוכה תוקוע.
הפיגוע בחיפה וניסיון הפיגוע בגוש עציון מגיעים כאמור על רקע המתיחות הביטחונית הגבוהה לאורך המלחמה. בחודשים שחלפו מאז טבח 7 באוקטובר כבר אירעו כמה וכמה פיגועים, אך בחיפה מדובר באירוע חריג למדי: הפעם האחרונה שבה אירע בעיר פיגוע הייתה באפריל 2022, אז נערה בת 15 דקרה גבר בן 47 בגן הזיכרון בשכונת הדר בעיר. הוא נפצע באורח קל.