המדינה המערב-האירופית הראשונה שנכנסת לסגר מלא מאז הקיץ: קנצלר אוסטריה אלכסנדר שלנברג הודיע היום (שישי) כי סגר מלא יוטל במדינה החל מיום שני הקרוב, כדי להיאבק בגל התחלואה בקורונה שמתפשט בכל חלקי אוסטריה. הסגר יימשך לכל הפחות 10 ימים, וייתכן שיתארך במידת הצורך ל-20 יום.
5 צפייה בגלריה
אוסטריה שוטרים אוכפים סגר ללא מחוסנים
אוסטריה שוטרים אוכפים סגר ללא מחוסנים
שוטרים אוכפים את הסגר ללא-מחוסנים באוסטריה, השבוע. מיום שני - לכל האוכלוסייה
(צילום: gettyimages)
שלנברג גם הודיע שהחל מ-1 בפברואר תחול חובת חיסונים על כלל האזרחים. עד כה שורה של מדינות באירופה חייבו עובדים בענפים מסוימים להתחסן, אולם לא הוטלה חובה כוללת על הציבור. מדובר בעובדי מדינה, עובדי מערכת הבריאות וענפים נוספים. בניו יורק חייבו את עובדי העירייה, שעליהם נמנים גם עובדי התברואה וכוחות ההצלה להתחסן. על צעדים שפוגעים בחירויות הפרט כמו זה שעליו הכריזה היום אוסטריה הדמוקרטית לא דווח גם בסין או ברוסיה.
"אנחנו לא רוצים גל חמישי", אמר שלנברג, שנכנס לתפקידו לפני כחודש במסיבת עיתונאים אחרי שנפגש עם מושלי תשעת המחוזות של המדינה. "אנחנו לא עושים את הצעד הזה בקלות, אבל לרוע המזל זה נחוץ. לא הצלחנו לשכנע מספיק אנשים להתחסן. זה כואב, אבל הצעדים האלה צריכים להתרחש". שלנברג האשים את האזרחים המסרבים להתחסן במדינתו ב"מתקפה על מערכת הבריאות".
במסגרת הסגר המלא באוסטריה ייסגרו חנויות ויבוטלו אירועי תרבות. בתי הספר לא ייסגרו, אך שר הבריאות של אוסטריה, וולפגנג מוקשטיין, אמר שרק מי שצריכים להגיע אליהם יעשו זאת. הוא קרא להורים להשאיר את הילדים בבתים ככל האפשר. הסגר באוסטריה יסתיים לכל היותר ב-12 בדצמבר. ההגבלות יוסרו אך ורק ממחוסנים, וימשיכו לחול על-לא מחוסנים.
5 צפייה בגלריה
שוק חג המולד בוינה, אוסטריה
שוק חג המולד בוינה, אוסטריה
בווינה, אתמול. מפברואר - חובת חיסונים לכולם
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
תור לחיסונים בוינה, אוסטריה
תור לחיסונים בוינה, אוסטריה
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
אלכסנדר שלנברג, קנצלר אוסטריה, ושר הבריאות האוסטרי וולפגנג מוקשטיין
אלכסנדר שלנברג, קנצלר אוסטריה, ושר הבריאות האוסטרי וולפגנג מוקשטיין
הקנצלר אלכסנדר שלנברג. "לא שכנענו מספיק להתחסן"
(צילום: רויטרס)
רק בשבוע שעבר הודיעה אוסטריה על צעד יחיד במינו – סגר על כשני מיליון אזרחים לא-מחוסנים, אולם המספרים המשיכו לעלות. מספר הנדבקים שם הגיע אתמול לשיא של 15,145 בני אדם. בשיאו של גל התחלואה הקודם לפני כשנה, לשם השוואה, דווח על 9,586 נדבקים ביום. שיעור ההתחסנות באוסטריה הוא מהנמוכים במערב אירופה ועומד על 66%. שיעור ההדבקה במדינה הוא מהגבוהים ביבשת, ובשבוע האחרון הוא הגיע ל-991 לכל 100 אלף תושבים.
שני מחוזות באוסטריה, שבהם התחלואה גבוהה במיוחד, אותתו אתמול לקנצלר כי אם לא יטיל סגר ארצי – יטילו בעצמם הגבלות. המחוזות הם אוסטריה עילית וזלצבורג - שגובלים בגרמניה. "מרחב התמרון שלנו קטן מאוד", אמר תומאס שטלצר, המושל של אוסטריה עילית, והתייחס לעומסים במחלקות לטיפול נמרץ. שיעור התחלואה באוסטריה עילית הוא הגבוה ביותר, ושיעור ההתחסנות הוא הנמוך ביותר. אוסטריה עילית הוא מעוז של מפלגת ימין קיצוני - "מפלגת החירות" האוסטרית - שמתחה ביקורת על מבצע החיסונים באוסטריה.
אירופה כולה הפכה בשבועות האחרונים למוקד ההתפרצות מספר אחת של קורונה בעולם. תחילה חלה עלייה חדה בנדבקים בחלקה המזרחי של היבשת, בראש ובראשונה במדינות קומוניסטיות לשעבר שבהן שיעור המתחסנים נמוך, כמו רוסיה, אוקראינה, רומניה ובולגריה, אבל כעת ניכרת התפשטות גדולה של הנגיף גם במדינות מרכז היבשת, בהן צ'כיה, הונגריה וסלובקיה, ובמערבה – מאוסטריה, דרך גרמניה ועד בלגיה והולנד.
5 צפייה בגלריה
שר הבריאות של גרמניה ינס שפאן שנדבק ב קורונה
שר הבריאות של גרמניה ינס שפאן שנדבק ב קורונה
"לא שוללים דבר, גם סגר על מחוסנים". שר הבריאות הגרמני ינס שפאן
(צילום: רויטרס)
שר הבריאות הגרמני ינס שפאן אמר היום שמצב התחלואה בגרמניה כל כך קשה, שאי אפשר להוריד מסדר היום את האפשרות של סגר מלא - גם למחוסנים. אחרי שנשאל אם גרמניה יכולה לפסול סגר שלא יחול רק על-לא מחוסנים, אמר: "אנחנו במצב שאנחנו לא יכולים לשלול דבר".
אתמול אמרה הקנצלרית אנגלה מרקל כי מצב המגפה בגרמניה "דרמטי" וקראה להגביר את מתן זריקות הבוסטר. STIKO, הוועדה המייעצת בנושא חיסונים בגרמניה, המליצה אתמול להעניק את החיסון השלישי לקורונה לכל מי שמלאו לו 18 - תוך מתן עדיפות למי שנמצאים בקבוצות הסיכון. מרקל גם אמרה אתמול שגרמניה מתכננת להטיל הגבלות על חיי היום-יום של לא-מחוסנים באזורים שבהם בתי החולים מתמלאים בחולי קורונה, צעדים שישפיעו על 12 מתוך 16 מדינות המחוז של גרמניה.
מדינות נוספות באירופה שהטילו הגבלות הן לטביה שהכריזה בסוף החודש שעבר על סגר מלא למשך חודש, סלובקיה שהטילה סגר על לא-מחוסנים שיחל ביום שני הקרוב וצ'כיה שתגביל לא-מחוסנים גם היא. בלגיה מחייבת את העובדים לעבוד מהבית ומאפשרת יום עבודה אחד במשרד בלבד, וביוון יאסרו מיום שני על כניסת לא-מחוסנים לחללים סגורים ובהם מסעדות, בתי קולנוע ומכוני כושר.