מדינות במרכז אירופה ממשיכות היום (ד') לדווח על שיאים חדשים של נדבקים בקורונה ושל מתים מהנגיף. אף שההתפרצות בהן נמשכת כבר שבועות ארוכים, לפי שעה לא ניכרת דעיכה בה, והולכים וגוברים הסיכויים שהן ייאלצו להחריף את צעדיהן. צ'כיה וסלובקיה דיווחו הבוקר על מספר הנדבקים היומי הגבוה ביותר שלהן מאז תחילת המגפה, הונגריה ופולין דיווחו על שיא נדבקים של יותר מחצי שנה, ורוסיה – בפעם המי יודע כמה בשבועות האחרונים – הודיעה על שיא מתים יומי חדש בשטחה.
11 צפייה בגלריה
פולין ורשה בית חולים מחלקת קורונה
פולין ורשה בית חולים מחלקת קורונה
מחלקת קורונה בבית חולים בוורשה. מספרים שלא נראו מאז אפריל
(צילום: רויטרס)
11 צפייה בגלריה
צ'כיה קמפיין חיסונים של משרד הבריאות ב עיתון הכיתוב הוא "היא אמרה שהיא לא כבשה"
צ'כיה קמפיין חיסונים של משרד הבריאות ב עיתון הכיתוב הוא "היא אמרה שהיא לא כבשה"
מודעה בעיתון צ'כי: "היא אמרה 'אני לא כבשה'"
(צילום: EPA)
11 צפייה בגלריה
צ'כיה חיסון קורונה פראג
צ'כיה חיסון קורונה פראג
מחסנים לקורונה בפראג. הממשלה עשויה לשקול בכל זאת הגבלות
(צילום: AP)
צ'כיה, מדינה בת 10.7 מיליון תושבים ואחד מיעדי התיירות האהובים ביותר על ישראלים, דיווחה היום על עוד 22,479 נדבקים ב-24 השעות האחרונות – מספר שכמותו לא ידעה מאז תחילת המגפה העולמית. מדובר בזינוק של 54% במספר הנדבקים בצ'כיה בתוך שבוע. במדינה מוקמת בימים אלה ממשלה חדשה אחרי הפסדו של ראש הממשלה היוצא אנדריי באביש בבחירות, וממשלת המעבר הבטיחה שלא להטיל הגבלות חדשות עד שתושבע הממשלה החדשה, כנראה בעוד כמה שבועות.
בצ'כיה נאכפות כעת הגבלות קלות בלבד ביחס לעבר: כל המעוניין להיכנס למסעדה או לבר נדרש להציג אישור שהתחסן או בדיקת קורונה שלילית, ובפנים עליו לעטות מסכה, אבל השלטונות הודיעו כי לא יטילו סגר ולא יפסיקו את הלימודים בבתי הספר. עם זאת, בהתחשב במצב המחמיר כבר נשמעים בממשלה היוצאת קולות שלפיהם היא תשקול בכל זאת הגבלות חדשות, כנראה על מי שלא התחסנו, והיא צפויה לדון בעניין מחר.
11 צפייה בגלריה
פולין לובלין חיסון קורונה
פולין לובלין חיסון קורונה
מחסנים בלובלין, פולין. 463 מתים ב-24 שעות
(צילום: EPA)
11 צפייה בגלריה
פולין ורשה בדיקות קורונה
פולין ורשה בדיקות קורונה
יותר מ-3 מיליון כבר נדבקו. בתור לבדיקת קורונה בפולין
(צילום: רויטרס)
שיעור המתחסנים בצ'כיה, יש לציין, נמוך מאוד יחסית לשאר האיחוד האירופי – רק כ-57.6% מהאוכלוסייה קיבלה את כל מנות החיסון הדרושות, בעוד הממוצע באיחוד עומד על 64.9%. מאז תחילת המגפה מתו בצ'כיה 31,709 נשאי קורונה. הממשלה המקומית מנהלת בימים אלה קמפיין אגרסיבי לקידום החיסונים, ובמסגרתו היא משתמשת בתמונות של קורבנות קורונה שלא התחסנו ומצמידה להם כיתובים המטילים עליהם את האחריות למותם. במודעה אחת נכתב על אדם שמת מקורונה "הוא לא מצא זמן ללכת להתחסן" ובמודעה אחרת נכתב על מתה "היא אמרה 'אני לא כִּבְשָׂה'" – כשכהכוונה היא כמובן לטענתם של חלק ממתנגדי החיסונים כי המתחסנים מתנהגים כעדר ואינם מפעילים שיקול דעת.

הסגר לא עזר: עוד שיא מתים יומי ברוסיה

שיא נדבקים חדש נרשם הבוקר גם בסלובקיה השכנה. סלובקיה, מדינת בת 5.5 מיליון תושבים, כמעט חצי מישראל, דיווחה על לא פחות מ-8,342 נדבקים חדשים ביממה האחרונה, וממשלתה צפויה לאשר מחר הגבלות חדשות על לא-מחוסנים.
11 צפייה בגלריה
פולין ורשה בית חולים מחלקת קורונה
פולין ורשה בית חולים מחלקת קורונה
מחלקת קורונה בוורשה. אירופה היא מוקד ההתפרצות עכשיו
(צילום: רויטרס)
11 צפייה בגלריה
רוסיה מוסקבה בדיקת קורונה
רוסיה מוסקבה בדיקת קורונה
בדיקת קורונה ברוסיה. הסגר לא הביא לירידה דרמטית בנדבקים
(צילום: EPA)
בפולין ובהונגריה נשברו הבוקר שיאים של יותר מחצי שנה. בפולין, מדינה בת 38 מיליון תושבים, נרשמו ביממה האחרונה 24,239 נדבקים חדשים – המספר הגבוה ביותר מאז אפריל. עוד 463 נשאים של הנגיף מתו שם ב-24 השעות האחרונות, ובכך הגיע מספר המתים בפולין מתחילת המגפה ל-79,624 ומספר הנדבקים ל-3,254,875. הונגריה, שבה כ-10 מיליון תושבים, דיווחה על מספר הנדבקים היומי הגבוה ביותר מאז סוף מרץ – 10,265. מדובר במספר נדבקים קרוב מאוד לשיא כל הזמנים בהונגריה, 11,265 נדבקים ביום.
אף שבהונגריה הנגיף משתולל, ואף שגם בה שיעור המתחסנים הוא אחד הנמוכים באיחוד האירופי, הממשלה ההונגרית כמעט לא הטילה הגבלות קורונה בשבועות האחרונים, בניגוד למדינות אחרות באזור המתמודדות עם התפרצות דומה, כמו רומניה, סלובקיה ופולין. ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן, שסכנה אורבת לשלטונו בבחירות שייערכו בתחילת השנה הבאה, קרא להונגרים להתחסן והכריז על חובת חיסונים לעובדים במוסדות ממשלה, אבל נמנע מהטלת חובה לעטות מסכות במקומות סגורים, למעט בתחבורה הציבורית ובבתי החולים, וכן מהטלת הגבלות אחרות.
אתמול הודיעה ממשלת הונגריה כי היא עוקבת אחרי נתוני ההדבקה, וכי תנקוט צעדים נוספים אם יהיה צורך. מאז תחילת המגפה מתו בהונגריה, מדינה שאוכלוסייתה דומה בגודלה לזו של ישראל, 32,514 נשאי קורונה. רק 5.78 מיליון הונגרים קיבלו עד כה את כל מנות החיסון הדרושות נגד הנגיף, וקצת יותר מ-1.66 מיליון הונגרים קיבלו גם מנת בוסטר.
11 צפייה בגלריה
גרמניה קורונה תור ל חיסונים ברלין
גרמניה קורונה תור ל חיסונים ברלין
בתור לחיסון בברלין. ראשי מדינות המחוז מתכנסים
(צילום: AP)
גם רוסיה, שבה נרשמת התפרצות אדירה מאז תחילת הסתיו, המשיכה לספק היום נתונים עגומים: הבוקר נשבר שם שוב שיא המתים היומי מהנגיף – עוד 1,247 נשאים מתו ביממה האחרונה. בתחילת החודש הטילה רוסיה סגר בן שבוע על מקומות העבודה, אבל בתחילת השבוע שעבר היא הסירה אותו ברוב שטחיה, ועד כה נרשמה רק ירידה קלה מאוד במספר הנדבקים היומי, ואילו מספר המתים ממשיך כאמור לשבור שיאים. ביממה האחרונה התגלו עוד 36,626 נדבקים ברוסיה, בהם 2,966 במוסקבה לבדה.

גרמניה מתכננת לחזור לעבודה מהבית

אירופה הפכה בשבועות האחרונים למוקד ההתפרצות מספר אחת של קורונה בעולם. תחילה חלה עלייה חדה בנדבקים בחלקה המזרחי של היבשת, בראש ובראשונה במדינות קומוניסטיות לשעבר שבהן שיעור המתחסנים נמוך, כמו רוסיה, אוקראינה, רומניה ובולגריה, אבל כעת ניכרת התפשטות גדולה של הנגיף גם במדינות מרכז היבשת, בהן צ'כיה, הונגריה וסלובקיה, ובמערבה – מאוסטריה, דרך גרמניה ועד בלגיה והולנד.
גרמניה דיווחה היום על 52,826 נדבקים ביממה האחרונה ועל עוד 294 נשאים של הנגיף שמתו בפרק הזמן הזה. בכך הגיע מספר המתים שם מתחילת המגפה ל-98,274. בצל העלייה במספר הנדבקים, שר הבריאות ינס שפאן קרא לרופאים להתיר מעט את הרסן בכל הנוגע למתן מנות דחף של החיסון למטופלים – ולא להרגיש מחויבים להמתין שישה חודשים מרגע החיסון הקודם.
11 צפייה בגלריה
גרמניה קורונה שלט בכניסה למסעדה ב ברלין כניסה למחוסנים ומחלימים בלבד
גרמניה קורונה שלט בכניסה למסעדה ב ברלין כניסה למחוסנים ומחלימים בלבד
שלט במסעדה בברלין: כניסה למחוסנים ומחלימים בלבד
(צילום: EPA)
גרמניה חווה עלייה חדה במספר הנדבקים כבר כמה שבועות, ומספרי הנדבקים בימים האחרונים הם הגבוהים ביותר שנרשמו בה מאז תחילת המגפה. העלייה מורגשת במיוחד בקרב הלא-מחוסנים, ואזורי ההדבקה הראשיים במדינה הם דרום גרמניה ומזרחה, אזורים שבהם יש תמיכה גדולה במפלגות ימין קיצוני, המרבות להתבטא נגד החיסונים. במחוז מייסן, ליד דרזדן, הגיע שיעור הנדבקים בשבוע האחרון ל-1,305 לכל 100 אלף תושבים.
16 ראשי מדינות המחוז שמהן מורכבת גרמניה יקיימו היום ישיבה בנוגע להתפרצות, והם צפויים להכריז על הגבלות חדשות על לא-מחוסנים. מנהיגי הממשלה ההולכת ומוקמת בימים אלה בגרמניה בראשות המפלגה הסוציאל-דמוקרטית מהמרכז-שמאל כבר אותתו כי הצעדים החדשים עשויים לכלול איסור על לא-מחוסנים להגיע לעבודה ולנסוע בתחבורה הציבורית. הם צפויים לכלול גם המלצה לכל הגרמנים לעבוד מהבית אם ביכולתם לעשות זאת. סגן יו"ר הסיעה הסוציאל-דמוקרטית בפרלמנט הודה כי בפועל מדובר בסגר על לא-מחוסנים, דומה לזה שאוסטריה השכנה הטילה בתחילת השבוע, ומתנגדים של הצעד כבר מכנים אותו "סגר אפרטהייד", בשל ההבחנה החדה שהוא יוצר בין מחוסנים ללא-מחוסנים. לטענתם, הטלת הגבלות על לא-מחוסנים בלבד מפלגת את הציבור.

סילבסטר בניו יורק: חוזרים לחגוג בטיימס סקוור

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל הצהירה היום כי מצב המגפה בגרמניה "דרמטי" וקראה להגביר את מתן זריקות הבוסטר. "לא מאוחר מדי לגשת לקבל גם את הזריקה הראשונה", אמרה בפנייה אל סרבני החיסונים, "כל מי שמתחסן מגן על עצמו ועל אחרים".
11 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים משותפת של ראש הממשלה נפתלי בנט עם קנצרלית גרמניה אנגלה מרקל
מסיבת עיתונאים משותפת של ראש הממשלה נפתלי בנט עם קנצרלית גרמניה אנגלה מרקל
הקנצלרית היוצאת מרקל. "לא מאוחר לקבל חיסון ראשון"
(צילום: יואב דודקביץ')
באוסטריה, שם נכנס לתוקף הסגר על לא-מחוסנים כבר לפני שלושה ימים, נרשם היום שיא חדש במספר הנדבקים היומי – 14,416. במסגרת הסגר נאסר על כשני מיליון בני אדם לצאת מבתיהם, למעט למטרות חיוניות כמו קניית מצרכים במכולת או התעמלות. האיסור חל גם על מי שקיבל רק מנת חיסון אחת, ולא את כל המנות הנדרשות. שיעור ההדבקה באוסטריה הוא כעת אחד הגבוהים ביבשת – 925 נדבקים לכל 100 אלף תושבים, והוא גבוה במיוחד במחוז אוסטריה עילית ובמחוז זלצבורג.
בצרפת בינתיים, המדען הראשי המייעץ לממשלה בנוגע למדיניות הקורונה הצהיר היום כי הוא אינו יכול לשלול את האפשרות שהרשויות יבקשו שוב מחברות במשק לשוב ולהסתמך ביתר שאת על עבודה מהבית בשל העלייה במספר הנדבקים. אתמול דיווחה צרפת על 19,778 נדבקים חדשים בתוך יממה, המספר הגבוה ביותר שלה מאז 25 באוגוסט. מאז תחילת המגפה התגלו במדינה 7.31 מיליון נדבקים, ו-91,345 נשאים מתו.
11 צפייה בגלריה
חגיגות השנה החדשה בטיימס סקוור
חגיגות השנה החדשה בטיימס סקוור
מסיבת השנה החדשה בכיכר טיימס. החגיגה חוזרת
(צילום: AP)
בארה"ב הודיעה עיריית ניו יורק כי תאפשר שוב למאות אלפי תושבים להשתתף בטקס המסורתי של נפילת הכדור בליל השנה החדשה ב-31 בדצמבר בכיכר טיימס, כל עוד יציגו אישור שהם קיבלו את כל מנות החיסון הדרושות. ההודעה באה אחרי שבשנה שעברה נאלצה עיריית ניו יורק למנוע השתתפות של תושבים בטקס המפורסם בשל המגפה. למרות המהלך האופטימי, מומחים אמריקנים מזהירים כל העת כי הגידול במספר הנדבקים באירופה הוא תמרור עבור ארה"ב, וכי עלייה בנדבקים שתשבש את תוכניות החג בהחלט תיתכן גם בה.