גורמים משפטיים בכירים המקרובים ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה מתעקשים כי על אף המתקפה חסרת התקדים בישיבת הממשלה אתמול (ראשון) היא הצליחה לעמוד מול השרים "בגב זקוף". "המתקפות התמקדו בעיקר בה", אמרו הגורמים לאחר ה"זובור" הקשה שעברה, אולי ישיבת הממשלה הקשה ביותר שנאלץ להיות בה יועץ משפטי אי-פעם.
חלק מהשרים קראו בנוכחותה לפטרה, ובעוד ראש הממשלה בנימין נתניהו מנסה "לרסנם" - גם הוא שיתף פעולה עימם - ולא יצא להגנתה. "השרים התחרו ביניהם מי יתלהם יותר, מי יקרא בקול רם יותר לפיטוריה, אך רוחה לא נפלה", אומר אחד המשתתפים בדיון. מעצם "הזימון" ופירוט השאלות שעליהן נדרשה להתכונן מבעוד מועד, היה ברור שהיא צועדת לעבר מלכוד.
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
בהרב-מיארה מגיעה לישיבת הממשלה, אתמול
(צילום: רויטרס/GIL COHEN-MAGEN/Pool)
אף על פי כן, מיארה התכוננה היטב לאירוע כשהיא מצוידת במספר עקרונות מנחים: היא מייצגת רק את אינטרס הציבור, את פסיקות בג"ץ והנחיות מוסדות אכיפת החוק לטיפול בהפגנות; היא תפרוס את המדיניות ותציג נתונים, תטה אוזן להערות בונות של השרים, אך מבחינתה, סגנון ועוצמת ההתנפלות עליה, לא רלוונטיות.
בין הרגעים הנוקבים בדיון היו דבריו של שר המשפטים יריב לוין, לכאורה השר שאמור להעניק לה גיבוי מול ההתלהמות מצד יתר השרים. לוין הגיש חשבון על מה שבאמת כואב לו מצידו: עמדתה העצמאית של היועצת נגד חקיקת המהפכה המשפטית, שהייתה בין הגורמים המהדהדים לעצירתה עד כה.
לוין הסביר כי "לנאום נגד הרפורמה - אפשר. אבל פה, אף מילה. אז מה הפלא שיש אפס עצורים על מי שמארגן את האירועים האלה, אפס נחקרים, אפס מעצרים עד תום ההליכים. על איזה שוויון אתם מדברים? יש מבחן תוצאה. איכשהו יצא שאף אחד לא נעצר. נס כזה קרה. איך אפשר?". מיארה, שדבריה התכתבו בדיעבד עם דברי ניצב עמי אשד בשבוע שעבר, אמרה: "אני מקווה שהממשלה לא מצפה שמערכת אכיפת החוק תעמוד ב'מכסות' של מעצרים או כתבי אישום נגד המוחים".
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
השר שאמור לכאורה לגבות את בהרב-מיארה תקף אותה, היא לא נשארה חייבת
(צילום: EPA/GIL COHEN-MAGEN/Pool)
אחד האתגרים עבור מיארה היה השתתפות בישיבה הנגועה באי-חוקיות מסוימת עקב עצם הימצאות הממשלה בניגוד עניניים בישיבתה שלה. הרי המחאות הן נגד מדיניות הממשלה וזו דורשת שהיועצת המשפטית והמשטרה ישתמשו בכוחם השלטוני כדי לדכא אותה. מיארה הדגישה שמכיוון שהמחאה היא נגד מדיניות הממשלה, חובה עליה שלא להשתמש בכוחה השלטוני כדי לדכא אותה. לשיטתה, צמצום חופש הביטוי והמחאה יתאפשר רק כאשר יש ודאות קרובה וממשית לפגיעה בערך אחר, כמו למשל אלימות מצד המפגינים או מצד השוטרים. זו גם תהיה רוח ההנחיה שתעביר מיארה לממשלה בעוד שבוע.
היועצת אומרת כי הנחיותיה והנחיות הדרג הבכיר של המשטרה מנחה כל העת האיזון בין מעמדו של חופש הביטוי, לבין האינטרס הציבורי בשמירה על הסדר הציבורי, על הבטחון האישי וזכויות אחרות. לדבריה, יישום העקרונות הכללים במקרים פרטניים מסור בידי גורמי מערכת אכיפת החוק בהתאם לנסיבותיו של כל מקרה.
מיארה הסבירה שעקרונות אכיפת החוק והסדר נובעים מנהלי המשטרה, כללים שנוסחו בעקבות פסיקות של בג"ץ בשנים האחרונות וכן מהניסיון שצברה המשטרה בשטח. היא הדגישה שמי שמיישם את עקרונות האכיפה הם מפקדי משטרת ישראל המתייחסים לכל ארוע בנפרד.
3 צפייה בגלריה
מפגינים חוסמים כבישים
מפגינים חוסמים כבישים
דבריה התכתבו עם הצהרת אשד. "מקווה שאתם לא מצפים ל'מכסות' מעצרים"
(צילום: יאיר שגיא)
מיארה הדגישה כי מושכלות יסוד של הפגנות הן חסימות צירי תנועה. "נאומים יש רק בהייד פארק", אומרים במערכת המשפטית. עם זאת הדגישה שהמפקד בשטח יכול לאזנם אל מול ההפרעה לתנועה. במקרה של הפרעות מפגינים או חריגה של השוטרים מהכללים, הפרקליטות או התביעה המשטרתית יחליטו מה מידת הסטייה מן השורה.
לאחר שמיעת קולות השרים שהתחרו ביניהם מי מאיים בפיטוריה קודם, המשיכה מיארה להבהיר להם שמערכת אכיפת החוק תמשיך להפעיל את סמכויותיה באופן "מקצועי ועצמאי", אומרים גורמים במערכת המשפט. היא שבה ואמרה כי שמירה על עצמאות הפעולה של מערכת אכיפת החוק "מהווה ערובה מרכזית לשמירת זכויות האדם. דווקא בעת מחאה נגד מדיניות ממשלה ושריה, על הממשלה להקפיד הקפדה יתרה להימנע מפעולות שיש בהן כדי להתפרש כניסיון להשפיע באופן לא לגיטימי על שיקול הדעת המקצועי של גורמי אכיפת החוק".
כאמור, בישיבה הסוערת שארכה חמש שעות, בהרב-מיארה חוותה "עליהום" מצד השרים, בהם השר אמסלם שקרא לפיטוריה והשרה רגב, שהטיחה בה כי "אתם מאפשרים לאנרכיסטים הכול" והציעה גם היא לפטר אותה מתפקידה. המתקפות הגיעו גם מצד ראש הממשלה עצמו, שתקף את היועמ"שית בין היתר בטענה שמערכות האכיפה פועלות באוזלת יד מול תופעת "הסרבנות", כלשונו.
נתניהו תקף גם בתגובה להסברה של היועמ"שית כי אין מחאה אפקטיבית בלי הטרדה והפרעה לסדר הציבורי: "זה נאמר ב'כיכר גורן' (אמירות בית המשפט שהתירו את ההפגנות נגד היועץ המשפטי לשעבר אביחי מנדלבליט), שזה מחירו של חופש הביטוי". נתניהו ענה בזעם: "להטיל מצור על מספרה במרחק של 6 סנטימטרים עד שלושת אלפים מטר? אף בית משפט לא היה אומר את זה. אם זה הסטנדרט, אני רוצה לשמוע את זה. זה אומר הפוך - אם אתה רוצה הפגנה טובה, לך תעבור על החוק. זה פשוט לא יאומן. זה בלתי אפשרי. זה מסכן את שלטון החוק".
פורסם לראשונה: 19:53, 09.07.23