מתקפה על היועצת המשפטית לממשלה כבר בפתיחת ישיבת הממשלה, ובזמן שהיא נוכחת בדיון: בתחילת הישיבה על "אכיפה בררנית", שאליה זומנה היועמ"שית גלי בהרב-מיארה - שקיבלה גם מכתב עם שאלות מתריסות שנשלח אליה על ידי מזכיר הממשלה ונחשף ב-ynet - אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "לא יכול להיות שיש מדיניות אכיפה כלפי צד אחד".
בפתח דבריו, ציין נתניהו: "הממשלה תקבל היום עדכון מהיועמ"שית וגורמי האכיפה לגבי מדיניות האכיפה כלפי איומים ופגיעה בנבחרי ציבור, קריאות למרי אזרחי ואי ציות לחוק, חסימות כבישים ושביתות בלתי חוקיות".
6 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
ישיבת הממשלה
(צילום: רויטרס/GIL COHEN-MAGEN/Pool)
6 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
בהרב-מיארה מגיעה לישיבת הממשלה
(צילום: מארק ישראל סלם)
6 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
נתניהו
(צילום: רויטרס/GIL COHEN-MAGEN/Pool)
"אני מבקש להעביר כמה דברים", הוא הוסיף, "הזכות להפגין במסגרת החוק היא זכות מקודשת לכל אדם ולכל ציבור, ואנחנו מגנים בתוקף כל אלימות כלפי מפגינים מצד זה או אחר. הזכות הזאת שמורה הן למתנגדי הרפורמה והן לתומכיה, הממשלה לא מעלה על דעתה להגביל זכות זאת, אבל היא כן מבקשת לקבל דיווח מהי מדיניות האכיפה ביחס להפרות החוק הפוגעות בזכויות היסוד של מיליוני אזרחים, ושמתבצעות כמעט על בסיס יומי במהלך ההפגנות".
הוא ציין: "ההפרות האלה מתבטאות בחסימת עורקי תחבורה ראשיים במדינה ושיבוש נמל התעופה, בקריאה לאי תשלום מיסים, בהטרדת אישי ציבור וסביבתם, בקריאות להמרדה, בארגון סרבנות במטרה להשבית יחידות שלמות בצבא והפרות חוק בתחומים רבים אחרים. הציבור צריך לקבל מענה לשאלה מהי מדיניות האכיפה ואם זוהי מדיניות אחידה". דקות לאחר מכן יצא נתניהו מהישיבה.

שרת התחבורה מירי רגב תקפה את בהרב-מיארה: "נתב"ג הוא לא שטח ציבורי, הוא אזור ביטחוני חשוב עבור מדינת ישראל. לא אקבל בשום פנים ואופן פגיעה בשדה ובשגרת התעופה של ישראל, מניעת טיסות או חסימות כאלה ואחרות. אני מבקשת להפסיק את האכיפה הבררנית, את הפוליטיקה והדעות האישיות יש להשאיר מחוץ לשיקולים. טובת הציבור, חופש התנועה וביטחון המדינה חשובים יותר".
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר שאל: "כמה כתבי אישום הוגשו?". בהרב-מיארה העבירה לסגן ראש אגף המודיעין והחקירות במשטרה, תת-ניצב יואב תלם, את הנתונים. הוא ציין: "שישה כתבי אישום מתוך 572 עצורים רק על תקיפות שוטרים". בן גביר ושר המשפטים יריב לוין שאלו: "כמה נחקרו בחשד לקשירת קשר לפשע על ארגון התפרעויות?". תלם השיב: "אף לא אחד". בן גביר תקף: "פשוט בושה, אין אכיפה".
זמן קצר לפני כן צייץ בנושא יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ': "הזמן שלי יקר מדי מכדי לבזבז אותו על דיוני סרק חסרי תוחלת. היועמ"שית בניגוד עניינים מוחלט. המפגינים מפגינים למענה ולמען שימור הכוח המשחית שהיא וחבריה למערכת המשפט צברו לאורך השנים. במקום לבזבז זמן על שיח חירשים הקואליציה צריכה פשוט לחוקק. זו התשובה הטובה ביותר להתנהלות היועמ"שית".
6 צפייה בגלריה
מפגינים בכביש איילון, תל אביב
מפגינים בכביש איילון, תל אביב
המחאה באיילון, אמש
(צילום: JACK GUEZ/AFP)
אתמול, ועל רקע התגברות המחאות - במקביל לכוונת הקואליציה לאשר החודש סופית את צמצום עילת הסבירות - פנה שר הנגב והגליל יצחק וסרלאוף מעוצמה יהודית ליועצת המשפטית לממשלה, ואיים כי יעתור נגדה לבג"ץ. מכתבו של וסרלאוף נשלח בעקבות אזהרת היועמ"שית את שרי הממשלה מפני ניסיון להשפיע פוליטית על שיקול דעתם המקצועי של אנשי אכיפת החוק במדינה.
בהרב-מיארה הבהירה במכתב שכתבה לנתניהו כי היא ונציגי מערכת אכיפת החוק סבורים שלא ראוי להתייחס למקרים קונקרטיים בישיבת הממשלה המתוכננת על מדיניות האכיפה במחאות, ורמזה כי הדיון נגוע בניגוד עניינים - מאחר שהמחאה היא נגד הממשלה המכהנת.
היא הוסיפה כי "מערכת אכיפת החוק מחויבת להפעיל את הסמכויות שנמסרו לה בדין, באופן מקצועי ועצמאי. עצמאות זו מהווה ערובה מרכזית לשמירת זכויות האדם. דווקא בעת מחאה נגד מדיניות הממשלה ושריה, על הממשלה להקפיד הקפדה יתרה להימנע מפעולות שיש בהן כדי להתפרש כניסיון להשפיע באופן לא לגיטימי על שיקול הדעת המקצועי של גורמי אכיפת החוק".
אחרי ישיבת הממשלה, שרי הקבינט המדיני-ביטחוני אמורים לדון היום בהקלות לפלסטינים. אבל שר האוצר סמוטריץ' אמר דקות לפני פתיחת ישיבת הממשלה כי "לא יהיו שום הקלות לפלסטינים. לא נאשר שום דבר".