ארבעה מתפללים יהודים עטופים בטליתות הותקפו הבוקר (ראשון) בבעיטות ובאגרופים בעת שהיו בדרכם לכותל המערבי ברחוב הגיא בעיר העתיקה בירושלים. האירוע התרחש במקביל לעימותים בהר הבית ולהתפרעויות ברובע המוסלמי ובשער האריות. שני חשודים בתקיפה נעצרו. הקורבנות לא נזקקו לטיפול רפואי.
תקרית אלימה נוספת התרחשה סמוך לשעה 07:30 בבוקר, אז שלושה אוטובוסים נרגמו באבנים ליד שער האריות בירושלים - באותו המקום שבו עבר אזרח ישראלי ניסיון לינץ' בחודש מאי האחרון. בתיעוד משם נראים ילדים מבוהלים מגוננים על עצמם באוטובוס. שבעה בני אדם נפצעו באורח קל, בהם בת 13, וטופלו בבית החולים שערי צדק.
4 צפייה בגלריה
עימותים בירושלים
עימותים בירושלים
עימותים בירושלים
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
תיעוד: פלסטינים מכים מתפללים בדרכם לכותל המערבי
תיעוד: פלסטינים מכים מתפללים בדרכם לכותל המערבי
תיעוד תקיפת המתפללים בדרכם לכותל המערבי
המתיחות בירושלים - סיקור נרחב:
בתיעוד נוסף מירושלים נראה שוטר מכה באלה אדם שלצידו ילד, מבלי שנראה שהשניים מפרים את הסדר. במשטרה סירבו להגיב לסרטון, שאותו שיתף בטוויטר חבר הכנסת אחמד טיבי. צפו בתיעוד:
עד כה עדכנה המשטרה על 18 עצורים בהר הבית ובעיר העתיקה בירושלים בעקבות המהומות. שישה מהחשודים נעצרו אחרי שיידו אבנים מגגות בתים ברובע המוסלמי לעבר שוטרים ועוברי אורח. חשודים נוספים נעצרו בחשד ליידוי אבנים לעבר אוטובוס ובשטח הר הבית, ושניים מהעצורים נעצרו כאמור בחשד לתקיפת המתפללים היהודים בעיר העתיקה.
מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג׳מן, שמפקד על ההיערכות המשטרתית, אמר כי "בשעה שאנחנו פועלים לאפשר לציבור להגיע למקומות הקדושים ולחגוג את ימי החג, ישנם פורעי חוק אלימים שמפרים את הסדר ומנסים לפגוע בשוטרים ואזרחים מתוך המקומות הקדושים. חלק מההתפרעות הזו התבצעה מתוך מסגד ואותם מפרי סדר פוגעים קודם כל בציבור גדול של מתפללים המגיעים להר הבית. כמו ביום שישי האחרון, גם הבוקר אותם מפרי סדר גרמו נזק למסגד מבפנים תוך שהם יורים ממנו זיקוקים. פעלנו ונמשיך לפעול לאפשר את הביקורים במקום תוך שמירה על הסדר הציבורי וחופש הפולחן. לצד זאת נפעל בנחישות ובאפס סובלנות נגד מפרי סדר ופורעי חוק שינסו לפגוע באזרחים או שוטרים במקומות הקדושים ובכל מקום אחר".

4 צפייה בגלריה
   ילדים מפוחדים באוטובוס, רעולי פנים באל-אקצא ואבנים שחסמו את דרכם של המתפללים היהודים
   ילדים מפוחדים באוטובוס, רעולי פנים באל-אקצא ואבנים שחסמו את דרכם של המתפללים היהודים
ילדים מפוחדים באוטובוס, רעולי פנים באל-אקצא ואבנים שחסמו את דרכם של המתפללים היהודים
הבוקר התעמתו עשרות מתפרעים עם שוטרים בהר הבית, אך בניגוד לשלשום - הפעם היקף המהומות היה קטן ונקודתי יחסית. השוטרים הגיעו למקום סמוך לשעה 06:30 בבוקר כדי לאפשר ליהודים לעלות להר הבית, ופתחו שביל גישה חדש - אחרי שצעירים מילאו באבנים וסלעים את השביל המזרחי, שבו עולים היהודים בדרך כלל כשהם יחפים. בסך הכול עלו היום 728 יהודים להר, תחת אבטחה כבדה וקריאות נאצה לעברם מצד המתפללים המוסלמים.
העימותים הבוקר התרחשו בעיקרם ליד השערים של הר הבית, והמתח במתחם הורגש היטב. בשלב מסוים אף השתלטו מתפרעים על הרמקולים של המואזין במסגד וקראו למתפללים להגיע: "הם השתלטו על המסגד, אל-אקצא בסכנה". מתפרעים המשיכו לשלהב את ההמון כשקראו ברמקולים, בין היתר, ל"פיגועים ודקירות" למען אל-אקצא - וקרא גם להתערבות של ראש הזרוע הצבאית של חמאס, מוחמד דף.
המתפללים המוסלמים במקום ייחסו את המתיחות לעליית היהודים להר, ואחד מהם אמר: "למתנחלים אין מה לחפש פה, זה מקום של מוסלמים. הם נכנסו בכוח. אני יכול להיכנס לבית שלהם? זה מסגד שלנו". לטענת המתפללים, כניסת המשטרה אל מתחם ההר ועליית היהודים הן בגדר "פריצה לאל-אקצא" - ועל כן הם ממשיכים להגיע "לשמור על המסגד" ולהתעמת עם השוטרים.
במקביל, נמשכה כניסת היהודים אל ההר במתכונת מהירה יחסית - כשכל קבוצה שהתה בערך כ-25 דקות במתחם, ללא עצירות ובהליכה מהירה. מדי כמה דקות ירו מתפרעים זיקוקים לעבר השוטרים שאבטחו את העלייה, וקראו קריאות נגד העולים. אלישע וולפסון, אחד היהודים שעלו הבוקר להר, התייחס לעימותים ואמר כי "לא חזרנו אחרי 2,000 שנה לארץ ישראל בשביל שהלב שלנו יהיה אצל האויבים. אסור להפקיר את בית המקדש לאויבינו. כמו שאני מגן על תל אביב וקבר יוסף, על אחת כמה וכמה נגן על הלב של מדינת ישראל".
השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב, אמר כי "אנו רואים בחומרה את הפרות הסדר, השלכת האבנים על אוטובוסים בירושלים ופציעתם של נוסעים. המשטרה תנקוט יד קשה נגד כל מי שיעז להפעיל טרור כלפי אזרחים ישראלים, ואני מגבה את השוטרים והשוטרות בפעילותם הנחושה. חשוב לנו להמשיך ולאפשר את חופש הפולחן, אך לא נתפשר כאשר יתרחשו אלימות וטרור".