עשרות מתפרעים התעמתו הבוקר (יום ראשון) עם שוטרים בהר הבית, אך בניגוד לשלשום - הפעם היקף המהומות היה קטן ונקודתי יחסית. השוטרים הגיעו למקום סמוך לשעה 06:30 בבוקר כדי לאפשר ליהודים לעלות להר הבית, ופתחו שביל גישה חדש - אחרי שצעירים מילאו באבנים וסלעים את השביל המזרחי, שבו עולים היהודים בדרך כלל כשהם יחפים. בסך הכול עלו היום 728 יהודים להר, תחת אבטחה כבדה וקריאות נאצה לעברם מצד המתפללים המוסלמים.
במשך רוב הזמן העדיפו השוטרים לשמור על מרחק מסוים מהמתפרעים, ובמקרים נקודתיים השתמשו באמצעים לפיזור הפגנות - כשמנגד ירו לעברם מתפרעים זיקוקים. חלק מהמתפרעים, שהיו רעולי פנים, נעלו עצמם בתוך מבנים במתחם - ואמרו בין היתר כי "למען ג'נין אנחנו מוכנים לבצע פיגועים". חלקם אמרו לכתב ynet, מבעד לסורגי מסגד אל-אקצא, כי "אנחנו לא ישנים. יש לנו זיקוקים ואבנים ואיתם נילחם. יש להם (לישראל) כלי נשק והם לא מצליחים לנצח אותנו". בהמשך, וכשבתוך המתחם קריאות תמיכה בחמאס ובמוחמד דף, סגרה המשטרה את הכניסות להר הבית - ואפשרה רק למבוגרים בני יותר מ-60 להיכנס.



9 צפייה בגלריה
רעולי פנים מאיימים לבצע פיגועים בהר הבית
רעולי פנים מאיימים לבצע פיגועים בהר הבית
"בינם לשמירת קדושת החג אין קשר". רעולי פנים בהר הבית ושוטרים
(צילום: AFP)
9 צפייה בגלריה
שוטרים בעיר העתיקה
שוטרים בעיר העתיקה
המתפרעים טענו ל"פריצה" לאל-אקצא. שוטרים בעיר העתיקה סמוך לשער האריות
(צילום: AFP)
9 צפייה בגלריה
שוטרים בעיר העתיקה
שוטרים בעיר העתיקה
גורמים בינלאומיים מנסים למנוע הסלמה. שוטרים בעיר העתיקה
(צילום: רויטרס)
9 צפייה בגלריה
תיעוד מהאוטובוס בהר הבית לאחר יידוי האבנים
תיעוד מהאוטובוס בהר הבית לאחר יידוי האבנים
אישה באוטובוס שלעברו הושלכו אבנים
9 צפייה בגלריה
תיעוד מהאוטובוס בהר הבית לאחר יידוי האבנים
תיעוד מהאוטובוס בהר הבית לאחר יידוי האבנים
ילדים מבוהלים באוטובוס שנרגם באבנים
העימותים הבוקר התרחשו בעיקרם ליד השערים של הר הבית, והמתח במתחם הורגש היטב. בשלב מסוים אף השתלטו מתפרעים על הרמקולים של המואזין במסגד וקראו למתפללים להגיע: "הם השתלטו על המסגד, אל-אקצא בסכנה". מתפרעים המשיכו לנסות ולשלהב את ההמון כשקראו ברמקולים, בין היתר, ל"פיגועים ודקירות" למען אל-אקצא - וקרא גם להתערבות של ראש הזרוע הצבאית של חמאס, מוחמד דף. עם זאת, כאמור, הבוקר העימותים היו קטנים משמעותית לעומת יום שישי האחרון, אז נאלצו השוטרים להיכנס פיזית למסגד עצמו.
המתפללים המוסלמים במקום ייחסו את המתיחות לעליית היהודים להר, ואחד מהם אמר: "למתנחלים אין מה לחפש פה, זה מקום של מוסלמים. הם נכנסו בכוח. אני יכול להיכנס לבית שלהם? זה מסגד שלנו". לטענת המתפללים, כניסת המשטרה אל מתחם ההר ועליית היהודים הן בגדר "פריצה לאל-אקצא" - ועל כן הם ממשיכים להגיע "לשמור על המסגד" ולהתעמת עם השוטרים.
במקביל, נמשכה כניסת היהודים אל ההר במתכונת מהירה יחסית - כשכל קבוצה שהתה בערך כ-25 דקות במתחם, ללא עצירות ובהליכה מהירה. מדי כמה דקות ירו מתפרעים זיקוקים לעבר השוטרים שאבטחו את העלייה, וקראו קריאות נגד העולים. אלישע וולפסון, אחד היהודים שעלו הבוקר להר, התייחס לעימותים ואמר כי "לא חזרנו אחרי 2,000 שנה לארץ ישראל בשביל שהלב שלנו יהיה אצל האויבים. אסור להפקיר את בית המקדש לאויבינו. כמו שאני מגן על תל אביב וקבר יוסף, על אחת כמה וכמה נגן על הלב של מדינת ישראל".
יו"ר עוצמה יהודית, חבר הכנסת איתמר בן גביר, פנה למפקד המחוז ואמר לו כי אם "הדרג המדיני ימשיך לא לאפשר למשטרה לפעול ביד חופשית, ימשיך להורות על שחרור ממעצר של מחבלים שמנסים לרצוח יהודים וניסיונות הלינץ' בדרך לכותל יימשכו" - הוא יקים לשכה בשער שכם.

9 צפייה בגלריה
הפרות הסדר ופעילות כוחות המשטרה בהר הבית
הפרות הסדר ופעילות כוחות המשטרה בהר הבית
האבנים בשביל הגישה ליהודים להר הבית
(צילום: דוברות המשטרה)
9 צפייה בגלריה
פלסטינים מיידים אבנים לעבר אוטובוס ליד שער האריות
פלסטינים מיידים אבנים לעבר אוטובוס ליד שער האריות
בת 13 נפצעה. יידוי האבנים והנזק
שלשום, נזכיר, התרחשו עימותים קשים במתחם הר הבית - שהסתיימו ב-476 עצורים. שורת גורמים בינלאומיים, ובהם האו"ם, מצרים וארצות הברית, מעורבים בניסיונות להפחית את המתיחות ולמנוע מהמצב להידרדר לכדי הסלמה כוללת, כפי שהיה בחודש מאי האחרון. בין היתר, הצדדים מפעיל לחץ על הפלסטינים כדי שיורידו את גובה הלהבות, על רקע ההסתה ברשתות החברתיות ופיגועי הטרור האחרונים.
בתוך כך, תקרית חמורה נרשמה הבוקר סמוך לשער האריות - שם יידו צעירים ערבים אבנים מטווח אפס לעבר שלושה אוטובוסים של אגד. שבעה נוסעים נפצעו באורח קל, בהם בת 13. האוטובוסים שנרגמו באבנים המשיכו בנסיעתם ועצרו בהמשך הדרך במקום מבטחים, ליד שער האשפות, כשחלונותיהם ושמשותיהם מנופצים וניכר שהאבנים חדרו את כלי הרכב. בתיעוד מאחד האוטובוסים נשמעים הנוסעים משבחים את הנהג שלא עצר והמשיך בנסיעה, ובכך אולי מנע תוצאות קשות עוד יותר. בתיעודים נראים ילדים מבוהלים מגוננים על עצמם מפני האבנים בזמן הנסיעה.
רב הכותל המערבי, שמואל רבינוביץ, התייחס ליידוי האבנים ואמר כי "אני מגנה בחריפות את המתקפה החמורה והפורענות הבוקר כנגד יהודים תמימים בדרכם לתפילת שחרית של חול המועד בכותל המערבי. זוהי פעולת טרור בדרך השלום בעיר המקדשת את חופש הדת וצריך לאפשר לכל החפץ בכך תפילה בשלום ובביטחון". הקרן למורשת הכותל המערבי מסרה כי אחד ממדריכיה נפגע מהאבנים.
9 צפייה בגלריה
שוטרים בעיר העתיקה
שוטרים בעיר העתיקה
"מנסים לייצר לגיטימציה פסולה ליידוי אבנים וירי זיקוקים". שוטרים בעיר העתיקה
(צילום: AFP)
הדיווח על יידוי האבנים לעבר האוטובוסים התקבל במוקד 101 של מד"א במרחב ירושלים בשעה 07:26. פרמדיק מד"א פנחס מאיר סיפר: "חברנו לפצועים בשער האשפות כשהם בהכרה וסובלים מחבלות ופציעות מיידוי האבנים, וחלקם גם משברי זכוכיות של חלונות האוטובוס".

המשטרה: "דיסאינפורמציה ברשתות החברתיות"

עם תום עליית היהודים להר הבית, מסרה המשטרה כי "בשעות הבוקר המוקדמות, בטרם החלו הביקורים בהר הבית כמדי שבוע במסגרת שעות הביקורים המתקיימים בהתאם לנוהג הקיים במקום מזה שנים רבות, החלו מאות צעירים, חלקם רעולי פנים, לאסוף ולאגור אבנים ברחבת ההר בניסיון להפר את הסדר ולחסום את צירי הביקור באמצעות אבנים, ברזלים ומחסומים מאולתרים. כוחות משטרה גדולים פעלו במקום להרחקתם ולמעצר פורעי חוק, זאת במטרה לאפשר את הביקורים שהתקיימו כסדרם. נציין כי לצד ביקורים אלו המשיך להישמר כל העת חופש פולחן וחופש תנועה לציבור המתפללים המוסלמים המגיעים להר הבית- כפי שהיה במהלך השבועיים האחרונים מאז תחילת חודש הרמדאן.
"לצד זאת מאות צעירים פורעי חוק הפרו את הסדר בשטח הר הבית ובתוך המסגד תוך התפרעויות אלימות, שבינם לבין שמירת קדושת החג והמקומות הקדושים אין כל קשר. פורעי חוק אלימים אלו - הם שמטמאים ומחללים את המקומות הקדושים ומנסים לפגוע באזרחים תמימים ובכוחות הביטחון".

המשטרה הוסיפה: "לצערנו ברשתות החברתיות מופץ מידע כוזב ודיסאינפורמציה ביחס לאירועים, תוך זריית חול בעיני הציבור בניסיון להסית ולהתסיס. פרסומים כוזבים אלו, חלקם חסרי אחיזה במציאות, מנסים לייצר לגיטימציה פסולה ליידוי אבנים וירי זיקוקים בתוך בית תפילה ולעבר שוטרים ואזרחים ולהציג מצג שווא ביחס למקומות הקדושים ובפרט להר הבית".
בסך הכול, עצרה המשטרה 18 חשודים בירושלים - בהם ארבעה בחשד ליידוי האבנים לעבר האוטובוסים, שניים בגין תקיפת שוטרים ועצורים נוספים בגין תקיפת מתפללים יהודים בעיר העתיקה והפרת הסדר הציבורי. שישה מהחשודים נעצרו לאחר שיידו אבנים מגגות בתים ברובע המוסלמי לעבר שוטרים ועוברי אורח.