דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי התייחס הערב (חמישי) למבצע הצבאי שהחל בבית החולים נאסר בחאן יונס, ואמר כי "כוחות צה"ל פועלים במקום נגד ארגון הטרור חמאס". הגרי חשף תיעוד מחקירת מחבל חמאס, שהודה: "עשרות פעילי חמאס היו בבית החולים נאסר בחאן יונס במהלך המלחמה. לפחות עשרה חטופים הוחזקו שם".


"אנחנו לא נכנסים לבתי חולים ללא סיבה", הבהיר הגרי. "בבית החולים נאסר נמצאים כ-400 חוסים בלתי מעורבים, ובדיוק מהסיבה הזו מחבלי חמאס והג'יהאד בחרו להסתתר שם אחרי הטבח שחלקם השתתפו בו". לדבריו, "מחקירות של מחבלים ועדויות של שחזרו - אפשר לקבוע כי הוחזקו בעבר חטופים בשטח בית החולים. בנוסף היה בידינו מידע שבמתחם הוחזקו גם גופות חטופים.
"כוחות מיוחדים של צה"ל פועלים בשעות האחרונות במרחב בית החולים נגד תשתיות הטרור של חמאס ועורכים סריקות למציאת חטופים. אך טרם נמצאו ממצאים, ואנחנו עדיין סורקים", הוסיף הגרי. "עד כה נעצרו במרחב בית החולים עשרות מחבלים מעורבים בטרור, ומצאנו אמצעי לחימה רבים, בהם רימונים ופצצות מרגמה, בשטח בית החולים".
בנוגע למצב בגבול הצפון, אמר הגרי כי "אנחנו ממשיכים לשמור על היערכות גבוהה בצה"ל. בתגובה לירי לעבר קריית שמונה וצפת תקפנו באופן נרחב בלבנון אתרים צבאיים, חמ"לים ותשתיות של כוח רדואן". לדבריו, "אנחנו ערוכים חזק מאוד בצפון במגננה ובהתקפה, ומוכנים וערוכים לפגוע באיומי הטרור של חיזבאללה. אנו פועלים באופן נחוש לשינוי המציאות הביטחונית, עד שנייצר תנאים לחזרת התושבים לצפון".
2 צפייה בגלריה
אינפוגרפיקה של ירי שבוצע לעבר כוחות צה״ל מבית החולים ׳נאצר׳ שנמצא במרחב חאן יונס בתאריך 16/01/2024
אינפוגרפיקה של ירי שבוצע לעבר כוחות צה״ל מבית החולים ׳נאצר׳ שנמצא במרחב חאן יונס בתאריך 16/01/2024
(צילום: דובר צה"ל)
2 צפייה בגלריה
מחבלי חמאס אשר נעצרו במרחב בית החולים נאצר
מחבלי חמאס אשר נעצרו במרחב בית החולים נאצר
מחבלי חמאס שנעצרו במרחב בית החולים נאסר
(צילום: דובר צה"ל)
בחקירת מחבל חמאס, שחשף דובר צה"ל, תיאר המחבל איך פעילים מטעם ארגון הטרור "שמרו על השערים והכניסות של הבניינים בבית החולים". לדבריו, "היו שם עשרות פעילים בזמן המלחמה והם עשו שמירות. הם היו בחלק של אחת המחלקות, לצד חדרים שהיו בהם הרבה חוסים. זה ניצול של האזרחים. מנצלים את האזרחים כדי לשמור על עצמם, מגנים אנושיים, ככה קראו לזה".
מוקדם יותר מסר הגרי הודעה מיוחדת באנגלית בעקבות כניסת הכוחות לנאסר וחשף כי המידע על כך שיש גופות חטופים בבית חולים זה הגיע בין היתר מחטופים ששוחררו. "יש לנו מידע מודיעיני אמין, מכמה מקורות. יש לנו אינדיקציה שחמאס החזיק חטופים בבית החולים, ושעשויות להיות גופות של חטופים במתקן", אמר.
"כמו שהוכחנו במקרים של בתי החולים שיפא, רנתיסי, אל-אמל ובתי חולים רבים אחרים ברצועה, חמאס משתמש בהם כמוקדי טרור", הוסיף תא"ל הגרי. "מחבלי חמאס ככל הנראה מתחבאים ברגע זה מאחורי אזרחים פצועים בבית החולים נאסר, ונראה שחמאס השתמש בבית החולים כדי להחביא גם את החטופים שלנו".
דובר צה"ל אמר, בהצהרה שנועדה לתקשורת הזרה, כי "אחת ממשימות הצבא היא להבטיח שבית החולים ממשיך את תפקידו החשוב בטיפול במאושפזים. הדגשנו שאין חובה על חולים או על אנשי צוות לפנות את המקום. אנחנו שולחים מכלי חמצן ודלק לבקשת בית החולים, כדי להבטיח שימשיך בתפקידו החיוני, ללא הפרעה".