ראשי המועצות האזוריות, שהגיעו היום במסגרת מאבק החקלאים נגד הרפורמה של משרד האוצר עד הכנסת, נתקלו בראש הממשלה נפתלי בנט במסדרון - וקראו לו להעביר את התוכנית בהידברות איתם.
"טרומפלדור, שקבע את האמירה שקו המחרשה הוא התלם האחרון, כנראה מתהפך בקברו עם מה שאתם הולכים לעשות לחקלאים", אמר ראש מועצת מטה אשר, משה דוידוביץ, לראש הממשלה. "אני לא אומר שלא צריך לעשות רפורמה, כי צריך. אבל לא דרך חוק ההסדרים - אלא דרך הידברות עם ארגוני החקלאים ועבודה משותפת עם משרד החקלאות והאוצר. לא להפעיל עלינו מנופים כאלה שמנחיתים מכה על מגדלי הבננות, התפוחים והביצים שיצטרכו לסגור את הפרנסה שלהם".
1 צפייה בגלריה
ראשי המועצות והחלקאים בפנייה לבנט
ראשי המועצות והחלקאים בפנייה לבנט
ראשי המועצות והחלקאים יחד עם בנט
בנט השיב לדוידוביץ כי מה שחשוב עבורו זה שילדים מהשכבות החלשות בחברה יוכלו לאכול פירות וירקות. "מי שהכי נפגע מיוקר הפירות והירקות, ונאלץ לאכול אוכל מעובד זול יותר ומשמין, אלה השכבות החלשות. אני מסתכל על כל ילד וילדה בשכבות החלשות. הקו הוא להוריד את המחיר בצורה שתתן לכם מענה מהצד השני".
בתוך כך, החקלאים נערכים להפגין גם מחר בנקודות שונות בארץ מהצפון ועד הדרום. "ממשלת ישראל, שרבים בהתיישבות בחרו בה, עומדת להמיט עלינו אסון", אמרו מארגני ההפגנות. "אסון שבמילים מכובסות נקרא רפורמה, ובעברית פשוטה חורבן. ביטול מכסי המגן ללא פיצוי הולם ימיט אסון על אלפי חקלאים. אסור לתת לליברמן ולפורר את החקלאים".


גנץ: "גם אם תיק החקלאות לא אצלנו, מחויבים לענף"

מוקדם יותר היום התייחס שר הביטחון ויו"ר מפלגת כחול לבן, בני גנץ, למאבק החקלאים ואמר בישיבת סיעתו כי "צריך ונכון לחשוף את המשק, אך יש לדאוג לחקלאים. הסרת חסמי יבוא צריכה להעשות בצורה אחראית ותוך הבטחה לחקלאים שלא נפגע בפרנסתם. חקלאות היא ציונות, ערכים והתיישבות. אנחנו לא נאפשר למקצוע להיעלם".
גנץ אמר עוד בישיבה כי "בין אם כחול לבן מחזיקה בתיק החקלאות או לא, אנחנו מחויבים לענף, לחקלאים ולפרנסתם, ואנו מחוייבים לאבטחת הביטחון התזונתי של המדינה. ממשלות ישראל הפקירו שנים את החקלאים ואת השטחים שבהם הם פועלים.
"אומר זאת בבירור", הוסיף גנץ, "רפורמה בחקלאות היא דבר הכרחי ונכון והגיע השעה המבורכת שבה הממשלה מבקשת לקחת אחריות על העניין הזה. לכן, צריך להבין - מה שהחל לחור בשן הפך לטיפול שורש ואם לא נטפל בזה נגיע לעקירה של ענפים שלמים.
"על הממשלה לגבש אחת ולתמיד מתווה שיטיב עם הצרכנים, אך שלא יפגע בחקלאים וביכולתה של ישראל להישאר עצמאית. הרפורמה לא מסתכמת במתן תקציבים. עלינו לוודא שבצד הורדת יוקר המחיה, הסיוע שניתן תואם לצרכיו של הענף, כמו שקורה באירופה. הטבות המס לחקלאים והגעה לשמירה על יציבות תעריפי מים ופיתוח טכנולוגי לענף צריכים להיות כלולים במתווה", הוסיף גנץ, וטען כי "חוק ההסדרים עונה מענה חלקי, אך צריך להקים צוות מקצועי שיטפל בהתיישבות הכפרית כך שהנושא יוסדר לשנים רבות קדימה".
שר האוצר אביגדור ליברמן התייחס גם הוא לנושא בישיבת סיעת ישראל ביתנו, ואמר כי "אני רוצה לברך את שר החקלאות על ההחלטה האמיצה להוביל רפורמה שתחזק את החקלאים בישראל ותהיה גם כלי חשוב במאבק ביוקר המחיה. ברור שזה לא עובר בצורה פשוטה וחלקה, אבל הנושא הוא לדעתי קריטי לכולנו".