שר הביטחון ויו"ר מפלגת כחול לבן, בני גנץ, התייחס היום (ב') למאבק החקלאים נגד רפורמת היבוא של האוצר ואמר בישיבת סיעתו כי "צריך ונכון לחשוף את המשק, אך יש לדאוג לחקלאים. הסרת חסמי יבוא צריכה להעשות בצורה אחראית ותוך הבטחה לחקלאים שלא נפגע בפרנסתם. חקלאות היא ציונות, ערכים והתיישבות. אנחנו לא נאפשר למקצוע להיעלם".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מנגד, שר האוצר, אביגדור ליברמן, התייחס גם הוא לנושא בישיבת סיעת ישראל ביתנו ואמר כי "אני רוצה לברך את שר החקלאות על ההחלטה האמיצה להוביל רפורמה שתחזק את החקלאים בישראל ותהיה גם כלי חשוב במאבק ביוקר המחיה. ברור שזה לא עובר בצורה פשוטה וחלקה, אבל הנושא הוא לדעתי קריטי לכולנו".
1 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן ובני גנץ
אביגדור ליברמן ובני גנץ
אביגדור ליברמן ובני גנץ
(צילום: מיכאל לוריה, ערוץ הכנסת)
גנץ אמר עוד בישיבה כי "בין אם כחול לבן מחזיקה בתיק החקלאות או לא, אנחנו מחויבים לענף, לחקלאים ולפרנסתם, ואנו מחוייבים לאבטחת הביטחון התזונתי של המדינה. ממשלות ישראל הפקירו שנים את החקלאים ואת השטחים שבהם הם פועלים.
"אומר זאת בבירור", הוסיף גנץ, "רפורמה בחקלאות היא דבר הכרחי ונכון והגיע השעה המבורכת שבה הממשלה מבקשת לקחת אחריות על העניין הזה. לכן, צריך להבין - מה שהחל לחור בשן הפך לטיפול שורש ואם לא נטפל בזה נגיע לעקירה של ענפים שלמים.
"על הממשלה לגבש אחת ולתמיד מתווה שיטיב עם הצרכנים, אך שלא יפגע בחקלאים וביכולתה של ישראל להישאר עצמאית. הרפורמה לא מסתכמת במתן תקציבים. עלינו לוודא שבצד הורדת יוקר המחיה, הסיוע שניתן תואם לצרכיו של הענף, כמו שקורה באירופה. הטבות המס לחקלאים והגעה לשמירה על יציבות תעריפי מים ופיתוח טכנולוגי לענף צריכים להיות כלולים במתווה", הוסיף גנץ, וטען כי "חוק ההסדרים עונה מענה חלקי, אך צריך להקים צוות מקצועי שיטפל בהתיישבות הכפרית כך שהנושא יוסדר לשנים רבות קדימה".
בהקשר ישיר לכך, חברי סיעת כחול לבן, ביניהם יו"ר ועדת חוץ וביטחון, רם בן ברק; סגן שר הביטחון, אלון שוסטר וחברי הכנסת רם שפע, נירה שפק, יעל רון וענבר בזק, נפגשו בכנסת עם למעלה מ-30 ראשי המועצות האזוריות מכל רחבי הארץ ועם ראשי ההנהגה החקלאית, בהם שי חג'ג', יו"ר מרכז השלטון האזורי; דובי אמיתי, יו"ר המגזר העסקי והתאחדות האיכרים; עמית יפרח, יו"ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ"ל תנועת המושבים ואבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל.
בפגישה טענו חברי הסיעה בפני ראשי ההנהגה החקלאית: "לא ניתן לזה לעבור בחוק ההסדרים בלי עבודה רצינית ודיון משותף עם נציגי החקלאים".

החקלאים ליועמ"ש: "גזר דין מוות כלכלי"

בתוך כך, הנהגת החקלאים פנתה היום במכתב ליועץ המשפטי לממשלה מנדבליט בדרישה "להורות כי הרפרומה המתוכננת איננה כדין ועל הוצאתה מחוק ההסדרים".
בפנייתם כתבו מנהיגי החקלאים: "הרפורמה תזעזע את עולם החקלאות בישראל מן היסוד. החלטות מסוג זה אינן עניין לתיקוני חקיקה באמצעות חוק ההסדרים שחוקתיותו מוטלת בספק גדול ופגיעתו הרעה בתקינות הליכי החקיקה ידועה לכל. התוכנית גוזרת כיליון מיידי ומוחלט על ענף הביצים, למותר להדגיש, כי פרנסתם של אלפי חקלאים בגבול הצפון על ענף ההטלה זה עשרות שנים, ומבחינתם משול הדבר לגזר דין מוות כלכלי ואישי".
בנוגע לענפי חקלאות אחרים, נכתב: "פתיחת היבוא ללא מכס או במכס מופחת תוביל בוודאות להפסקת גידול ענפי חקלאות שהם חלק מתבנית נוף מדינתנו. היקף הגידול בענפים אחרים יקוצץ באופן משנה סדרי עולם בחקלאות הישראלית שיוביל לייבוש מאות אלפי דונם".
בפנייה הדגישו החקלאים כי "תמיכה של מאה שקל לדונם היא לעג לרש. הכנת תוכנית מסוג זה המקיפה כמעט את כל ענפי החקלאות מחייבת עבודת מטה מקיפה הבוחנת מחד את ההשפעות הצפויות על הפחתת יוקר המחיה, ומצד שני את ההשלכות על ענפי הגידול, על החקלאים, על היקף השטחים המעובדים ואלה שיינטשו, על הבטחון התזונתי בראייה אסטרטגית-לאומית ועוד".