שלוש מטרות של חמאס תקף הלילה (שישי) צה"ל בלבנון, ובשכנה מצפון טענו כי כולן היו שטחים חקלאיים או ציוד חקלאי - ולא אתרים צבאיים. בצבא לא הסבירו אילו מטרות הותקפו, והתיעודים שפורסמו, בהם נראו מכתשים לצד נזק לתשתיות, הביאו תומכי חיזבאללה ללעוג לתקיפה המצומצמת בתגובה לירי 36 הרקטות אתמול. "ישראל הורידה שני עצי תפוח ועץ תאנה", כתבו תומכי ארגון הטרור.
תומכי חיזבאללה טענו כי התגובה המצומצמת של ישראל הגיעה לנוכח "משוואת ההרתעה" שאותה נוהג מנהיג הארגון חסן נסראללה להזכיר. בנאום שנשא לפני חודש הזכיר נסראללה את "משוואת ההרתעה", והתייחס לתקריות שבהן חיילי צבא לבנון פגשו טנקים של צה"ל במובלעות.

"האויב הישראלי מנסה לעבור מעבר לגבולות השטח שלו ב-20 ולפעמים גם 50 מטר. חיילי צבא לבנון עומדים מול חיילי צה"ל כשהם עם ציוד בסיסי ורובה, והצד הישראלי עומד עם טנקים. אנחנו לא נותנים לו לפלוש ולכבוש שטחים חדשים מאדמת לבנון. זה משהו שחוזר כמעט כל יום. יש משוואת הרתעה אמיתית בלבנון, אחרת המצב הזה לא היה אפשרי, ובגלל זה הישראלים לא מעזים לפעול נגד החיילים הלבנונים ולא מפנים נשק, כי הם יודעים טוב מאוד שאנשי חיזבאללה עומדים מאחוריהם בכוננות מלאה ועוקבים אחרי כל צעד שלהם", אמר נסראללה אז.
במאמר המערכת של העיתון הלבובני "אל-אחבאר", שנחשב לשופרו של חיזבאללה בעריכת איבראהים אל-אמין, נכתב לפני התקיפה הישראלית בלבנון כי "אנחנו כרגע ברמה חדשה של שילוב זרועות בין גופי ההתנגדות בכל האזור. מה שקרה אתמול זה סימן מובהק לכך שהחזית הצפונית מוכנה להיכנס למערכה עם כל מה שזה ידרוש אם האויב יחצה קווים אדומים מסוימים בירושלים או במקומות אחרים. על האויב להביט פנימה על המצב הקיים במדינה שלו, ולהחליט - או שישלים עם המצב הקיים או שיביא עליו את סופו".
2 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
חסן נסראללה. "לתקיפה בצורה נקודתית-מקומית אין משמעות"
במאמר נכתב עוד: "ישראל ראתה ויודעת שהנהגת חמאס נמצאת בביירות ושמעו את נחאלה (מנהיג הג'יהאד האיסלאמי - ד"ס) והנייה מדברים על המוכנות של אנשיהם בכל מקום בו הם מצאים. ישראל יודעת היטב שחיזבאללה לא יקבל שום איום, והם לוקחים בחשבון את דברי נסראללה על כך שכל פגיעה בלבנון תגרור תגובה, ולכן הארגון גם לא יקבל חיסול של בכירים בחמאס על אדמת לבנון, כי פגיעה בהם תגרור תגובה קשה ומהירה. אם האויב יחליט לתקוף בצורה נקודתית מקומית הוא יודע שאין לזה כל משמעות, אבל אם התקיפות יעמידו את תושבי דרום לבנון בפני סכנה אז תהיה תגובה של חיזבאללה".

הארכיון זוכר: כך דיבר בן גביר לפני שנה

מי שהגיע אתמול לישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני, אך עדיין לא פצה פה מאז, הוא השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. רק לפני כשנה, כשבן גביר היה ח"כ מן המניין - הוא מתח ביקורת חריפה על ממשלתו של נפתלי בנט בזמן ירי רקטות בודדות מעזה ומהומות בהר הבית. "ירי רקטות, מהומות בהר הבית, עימותים באום אל פאחם ורק ממשלת בנט-האחים המוסלמים עדיין בשנ"צ כבד", האשים בן גביר. "תמשיכו להכיל ולהבליג, תיכנעו לחמאס, העיקר לשמור על הכיסא. תתביישו".
השר בן גביר אמר שלשום כי ביקש לכנס את הקבינט המדיני-ביטחוני בעקבות ירי הרקטות לעוטף עזה, אולם אמש - עם צאת החג - לא התייחס לירי מלבנון ולהמשך הירי מעזה. "הממשלה שאני חבר בה צריכה להגיב בעוצמה לירי הרקטות מעזה, רקטות של חמאס מחייבות תגובה מעבר להפצצת דיונות ומקומות לא מאוישים. הגיע הזמן להוריד ראשים בעזה. אסור לחרוג ממשוואה שמחייבת תגובה רצינית על כל רקטה ורקטה", הוא אמר ביום רביעי.
ראש האופוזיציה יאיר לפיד, שהתראיין הבוקר למשדר המיוחד של אולפן ynet, האשים את ראש הממשלה בנימין נתניהו באחריות להסלמה – מאחר שהפקיד את הר הבית בידיו של בן גביר. "יש מוקד לאירוע הזה, הוא מתחיל בהר הבית. מי שמפקיר את הר הבית בידי איתמר בן גביר, שלא יופתע שיש לו אירוע רב זירתי בתוך שבוע וחצי", אמר לפיד.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בהערכת המצב בקבינט הביטחוני מדיני
בנימין נתניהו בהערכת המצב בקבינט הביטחוני מדיני
הערכת המצב לפני הקבינט, אמש. בן גביר (ליד השר אלי כהן) לא התייחס עדיין
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

הוא הוסיף: "כשאני הייתי ראש הממשלה, הייתה הנחיה שלי שלא פורצים למסגד אל אקצא בלי אישור אישי שלי, שנעשה בתוך חדר שבו יש את כל גורמי הביטחון שיושבים יחד. מי שהפקיר את ההר בידי בן גביר צריך היה לדעת שזה יוביל לאסון. אני חושב שמתנהלים בצורה מדודה, וחושב שמן הראוי היה בשביל להוסיף שקט שתהיה הכרזה ברורה שאומרת שיש לנו שר ביטחון במשרה מלאה, לא על תנאי, ולא מושהה. צריכה להיות תגובה קשה מאוד, אבל חלק מזה – זה לעשות אותה בזמן שנכון לנו. אנשים כמו סאלח אל-עארורי לא יכולים להסתובב בעולם ולהרגיש בטוחים. בשביל זה צריך לפעול בזמן שלך, ולא כשהצד השני או האיראנים יכתיבו את לוח הזמנים".
לפיד נשאל אם יהיה מוכן להצטרף ל"ממשלת חירום" עם נתניהו יחד עם בני גנץ, והשיב כי "לא, לא תהיה. אבל כמו שאמרתי האופוזיציה כולה, גם גנץ אמר את זה אתמול, גם אני אומר לך, תיתן גיבוי מלא לכל פעולה ביטחונית ולכל תגובה קשה, לא צריך בשביל זה להיכנס לממשלה שהיא ממשלה שאי אפשר לחיות איתה".