צבא סודן ומיליציית ה-RSF, שהקרבות הקשים ביניהם מעוררים חשש שהמדינה האפריקנית תידרדר למלחמת אזרחים הרסנית, הודיעו הערב (יום ד') על הפסקת אש הומניטרית, שתימשך יממה אחת בלבד. ההכרזה על הפסקת אש מגיעה על רקע העובדה שמיליוני תושבים, בעיקר בבירה חרטום שבה הקרבות הקשים ביותר, נצורים ימים ארוכים בבתיהם ורבים מהם מדווחים שנותרו ללא מים ומזון.
12 צפייה בגלריה
מטוס עולה באש ב נמל תעופה ב חרטום ב סודן  19 באפריל
מטוס עולה באש ב נמל תעופה ב חרטום ב סודן  19 באפריל
תושבת חרטום שברחה מהעיר, ומטוס שעלה אתמול באש בנמל תעופה בבירה
(צילום:EPA, רויטרס )
12 צפייה בגלריה
תושבים בורחים מ חרטום בצל קרבות בבירת סודן
תושבים בורחים מ חרטום בצל קרבות בבירת סודן
המים והמזון אוזלים, גם בתי חולים רבים הושבתו. בורחים מחרטום גם ברגל, עם מה שאפשר לשאת
(צילום: EPA )
12 צפייה בגלריה
בית שניזוק בקרבות עימותים ב סודן חרטום 17 באפריל
בית שניזוק בקרבות עימותים ב סודן חרטום 17 באפריל
לפחות 300 נהרגו, אבל המספר כנראה גבוה הרבה יותר. נזק לאחד הבתים בחרטום
(צילום: רויטרס )
בהודעתו הערב מסר צבא סודן כי מטרת הפסקת האש היא לאפשר מענה ל"צרכים הומניטריים", והוא הדגיש כי ינצור את נשקו כל עוד הצד השני יעשה זאת. בעולם מפעילים לחץ כבד על שני הצדדים להיכנס למשא ומתן, ומקווים שהפסקת האש תסייע לא רק למנוע אסון הומניטרי אלא גם לקדם שיחות בין הצדדים, אבל הציפיות לכיבודה נמוכות ביותר: גם אתמול הצדדים הכריזו על הפסקת אש, ואחר כך האשימו אחד את השני בהפרתה.
ואכן, סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה הערב כי לפי עדי ראייה הקרבות נמשכו בלפחות שני אזורים שונים בחרטום, זמן קצר אחרי כניסתה לתוקף של הפסקת האש החדשה.
העימותים בין צבא סודן, המונהג על-ידי ראש "המועצה הזמנית" ששולטת במדינה עבד אל-פתח אל-בורהאן, לבין מיליציית "כוח ההתערבות המהירה" (RSF), שמונהגת על-ידי סגנו של אל-בורהאן במועצה, הגנרל מוחמד חמדאן דגלו, פרצו ביום שבת האחרון, על רקע מאבקי השליטה המתמשכים בין הצדדים. הצבא וה-RSF היו שותפים ב-2021 להפיכה שבה הופל שלטונו האזרחי של ראש הממשלה עבדאללה חמדוק – שלטון שבעצמו כונן אחרי הפיכה פנימית שבה הודח ב-2019 הרודן עומר אל-באשיר – אבל מאז חלה הידרדרות חמורה ביחסים ביניהם.

12 צפייה בגלריה
סודן מפקד ה צבא עבד אל פתח אל בורהאן ו מפקד מיליציה RSF חמדאן דגלו המכונה חמידתי
סודן מפקד ה צבא עבד אל פתח אל בורהאן ו מפקד מיליציה RSF חמדאן דגלו המכונה חמידתי
הגנרל דגלו (מימין) וראש המועצה אל-בורהאן. שני הקצינים הבכירים נלחמים על השליטה במדינה
(צילום: AFP)
12 צפייה בגלריה
מטוסי קרב שניזוקו בצילום לוויין מבסיס צבאי בשם מרווה בצפון סודן
מטוסי קרב שניזוקו בצילום לוויין מבסיס צבאי בשם מרווה בצפון סודן
צילום לוויין מהבסיס הצבאי מרווה בצפון סודן, שגם בו דווח על קרבות. בצילום נראה נזק למטוסי קרב
(צילום: AFP )
12 צפייה בגלריה
צילום לוויין של עשן מיתמר מבסיס צבאי בשם מרווה בצפון סודן
צילום לוויין של עשן מיתמר מבסיס צבאי בשם מרווה בצפון סודן
עשן מיתמר מאחד המבנים באותו בסיס
(צילום: רויטרס )
הגורם המרכזי להתלקחות היה המחלוקת בנוגע לאופן שבו תוטמע המיליציה – המונה כ-100 אלף לוחמים – בתוך הצבא הסודני. ההטמעה הזו אמורה להיעשות כחלק מהסכם שגיבשו בדצמבר המפלגות הפוליטיות בסודן, הסכם שהיה אמור לסלול את הדרך לכינון משטר אזרחי-דמוקרטי. העובדה שהצבא והמיליציה לא הצליחו לסכם כיצד תיעשה ההטמעה מנעה את החתימה עליו והעמיקה את המתיחות. בסוף השבוע היא התלקחה לכדי עימות צבאי, והמיליציה טענה כי במהלכו היא השתלטה על ארמון הנשיאות, על מעונו של מפקד הצבא, על בניין הטלוויזיה הממלכתית ועל נמלי תעופה בחרטום. הצבא הכחיש את הטענות הללו.
בבירה הצפופה חרטום ובעיר הסמוכה אומדורמן נאלצו בימים האחרונים מיליונים להסתתר בבתיהם, כשבחוץ מתנהלים קרבות תוך שימוש בטנקים, מקלעים, פגזים ומטוסים. רבים מהם קיוו שהלחימה תסתיים במהרה, אבל זו נמשכה והמצב בחרטום רק הידרדר – כשלפי העדויות חלק מהרחובות מסריחים כעת מגופות מרקיבות שלא פונו – ואלפים נוטשים את הבירה לאזורים שקטים ובטוחים יותר. "החיים בחרטום בלתי אפשריים", אמרה לסוכנות AFP אלאווה א-טייב בת ה-33, בדרכה אל מחוץ לעיר. "ניסיתי למנוע מהילדים לראות את הגופות ברחובות".
עדי ראייה דיווחו היום כי ראו תושבים רבים שעושים את המסע המסוכן אל מחוץ לעיר, במכוניות או ברגל, ואחד מהם, מוחמד סאלח בן ה-43, אמר כי עזב לבית של קרובי משפחתו בעיר מדאני, כדי להימלט מ"אימת ההפצצות". "פחדנו שהלוחמים יסתערו לתוך הבתים", אמר, ונראה שהחשש שלו כבר התממש: תושבים באחת השכונות בחרטום סיפרו הערב לרשת BBC כי לוחמי ה-RSF עברו שם מבית לבית ודרשו מזון ומים. תושב נוסף אמר לרשת החדשות הבריטית כי כשנמלט מהעיר הוא נעצר באחד המחסומים שהקימו באזור לוחמי המיליציה, וטען שהם שדדו ממנו את הטלפון שלו וחלק מכספו.
12 צפייה בגלריה
לוחמי מילציית RSF ב חרטום סודן 18 באפריל
לוחמי מילציית RSF ב חרטום סודן 18 באפריל
לוחמי ה-RSF בחרטום. "עברו בית-בית ודרשו מים ומזון"
(צילום: רויטרס )
12 צפייה בגלריה
חרטום סודן בצל קרבות בין הצבא למילציית לוחמי ה-RSF
חרטום סודן בצל קרבות בין הצבא למילציית לוחמי ה-RSF
עשן מיתמר מהקרבות בעיר הבירה. דיווחים על גופות ברחובות
(צילום: AP )
12 צפייה בגלריה
תור ללחם ב חרטום סודן בצל קרבות
תור ללחם ב חרטום סודן בצל קרבות
מחכים בתור ללחם בחרטום, ביום שלישי. יש גם עדויות על מעשי ביזה
(צילום: רויטרס )
במהלך היום, לפני כניסתה לתוקף של הפסקת האש השברירית, העידו תושבים בחרטום כי צבא סודן המשיך בהפצצות האוויריות שלו נגד עמדות של ה-RSF, בעוד לוחמי המיליציה נצפו נוסעים חמושים בטנדרים ברחבי העיר. קרבות עזים ופיצוצים מחרישי אוזניים נשמעו גם היום סביב מטה הצבא בלב הבירה, מתחם ששליט סודאן אל-בורהאן הודה מוקדם יותר השבוע כי הוא פועל משם. עיתונאי של רויטרס דיווח גם על חילופי אש כבדים בשכונת ג'ברה בחרטום, שבה שוכנים בתים בבעלות ראש ה-RSF, הגנרל דגלו, ובני משפחתו. ב-RSF טענו כי הצבא מפר את החוק הבינלאומי בכך שהוא מפגיז בתים באותה שכונה.
באו"ם דיווחו היום שבקרבות בחמשת הימים האחרונים נהרגו לפחות 296 בני אדם וכי עוד כ-3,000 נפצעו, אבל ההערכות הן שמניין ההרוגים והפצועים גבוה הרבה יותר כיוון שרבים מתקשים להגיע לבתי החולים, שפעילותם שובשה קשות במהלך הלחימה. בחרטום לבדה דווח על עשרות בתי חולים ומרכזים רפואיים שפעילותם הופסקה בגלל הקרבה למוקדי הקרבות. איגוד הרופאים הסודני דיווח שלפחות שמונה בתי חולים הופצצו, ורבים אחרים גם מדווחים על מחסור בציוד רפואי, על הפסקות חשמל ועל קושי לספק לחולים מים נקיים.
סודן היא מדינה ענייה ששליש מ-45 מיליון תושביה תלויים בסיוע הומניטרי, ומהלחימה נשקף איום דרמטי לסיוע הזה. כמה ארגונים כבר הודיעו על הפסקה או צמצום פעילותם במדינה, ואחרים מדווחים על אלימות ומעשי ביזה כלפי אנשיהם: ב"רופאים ללא גבולות" דיווחו למשל כי חמושים פרצו למתחם של ארגון הסיוע בעיר ניילה שבאזור דרפור, וגנבו משם מכוניות וציוד רפואי ומשרדי. גם משרד של הצלב האדום באותה עיר נבזז, ומשם נגנבה מכונית אחת.

12 צפייה בגלריה
סודן חשש ל הפיכה אש בנמל התעופה הבינלאומי של חרטום 17 אפריל
סודן חשש ל הפיכה אש בנמל התעופה הבינלאומי של חרטום 17 אפריל
אש ועשן בנמל התעופה הבינלאומי של חרטום, ביום שני
(צילום: רויטרס / Abdullah Abdel Moneim)
12 צפייה בגלריה
כוחות של צבא סודן חשש ל הפיכה פורט סודן 16 אפריל
כוחות של צבא סודן חשש ל הפיכה פורט סודן 16 אפריל
כוחותיו של אל-בורהאן בפורט סודן. בעולם נערכים לפינוי האזרחים הזרים - ולוחצים למו"מ
(צילום: AFP)
במקביל התקבלו עוד דיווחים על דיפלומטים זרים שנפגעים בצל הכאוס בסודן: אחרי שמוקדם יותר השבוע הודיע האיחוד האירופי כי שגרירו בסודן הותקף על ידי חמושים שפרצו למעונו בחרטום, היום אישר האיחוד דיווחים ולפיהם אחד מנציגיו הבכירים במדינה נורה בעיר ונפצע. באיחוד האירופי לא פרסמו פרטים נוספים על זהות הפקיד שנפצע ונסיבות האירוע, אבל לפי "ניו יורק טיימס" מדובר בבלגי ווים פרנסן, שעומד בראש פעילות הסיוע ההומניטרי של האיחוד האירופי בסודן. ב"טיימס" דיווחו כי הוא סובל מפציעות קשות ומקבל טיפול רפואי. לפי הדיווח הוא נעלם ביום ראשון בערב, ואותר אתמול על ידי עמיתיו.
הפגיעה בדיפלומטים בסודן מוסיפה לדאגה הרבה בעולם מהידרדרות המצב בסודן, ורבות מהן נערכות כעת לפינוי אזרחיהן במדינה, אולם נמל התעופה המרכזי בחרטום הפך גם הוא לזירת קרב ומושבת כעת. מחלקת המדינה האמריקנית מסרה היום כי בשל סגירת הנמל ו"אי-ודאות" בנוגע למצב הביטחוני ארה"ב לא תוציא לפועל מבצע פינוי ממשלתי, ובגרמניה דיווח המגזין "שפיגל" כי הממשלה בברלין עצרה משימת חילוץ שכבר הייתה בעיצומה: לפי הדיווח מטוסי תובלה צבאיים המריאו לחרטום כד לחלץ משם אזרחים גרמנים, אבל הם חזרו על עקבותיהם בשל החשש מהמצב בעיר. הערב הודיעה יפן כי היא נערכת לפנות כ-60 מאזרחיה בסודן, באמצעות מטוס צבאי שתשלח לשם.
סודן שוכנת במיקום אסטרטגי באפריקה, בין מצרים לאזור הסאהל, והחשש הוא שהסכסוך בה עלול לגלוש למדינות שכנות. הערב הודיעה אחת מהן, צ'אד, כי עצרה קבוצה של כ-320 לוחמים סודנים שחצו את הגבול ונכנסו לשטחה. שר ההגנה של צ'אד, דאוד יאיא בראהים, אמר כי לצד הלוחמים, שפורקו מנשקם, עוד אלפי פליטים סודנים חוצים את הגבול, למרות שהמעברים הרשמיים נסגרו: "אין לנו ברירה אלא לקבל אותם ולהגן עליהם", אמר.