שידור ישיר ממליאת הכנסת. צילום: ערוץ כנסת

ראש הממשלה בנימין נתניהו טען בצהריים (יום שני) בישיבת סיעת הליכוד כי ירש "חידלון גדול מאוד" מהממשלה הקודמת, שלא טיפלה לדבריו ביוקר המחייה ובהצבעה שקידמו הפלסטינים באו"ם. הוא התייחס לפרסומים על ההסכמים הקואליציוניים עם שותפותיו, ולביקורת על דברים שאמרו חלק מחברי הכנסת מהקואליציה, ופנה לחברי מפלגתו: "אנחנו נתונים למתקפה מאורגנת ומשומנת נגד כל מרכיבי הממשלה. אני קורא לכולכם להידרש למאבק נגד ההסתה הזאת כבר עכשיו ולהשיב מלחמה".
במקביל, מליאת הכנסת מתכנסת הערב לדיון ראשון בהצעות אי-אמון בממשלה. את ההצעות הגישו סיעות יש עתיד והמחנה הממלכתי. ראש האופוזיציה לפיד אמר בפתח הצעת אי האמון כי "ב-75 שנות קיומה של ישראל המודרנית, מעולם לא היה ספק לגבי השאלה אם היא תהיה מדינה דמוקרטית. עכשיו יש. יותר מספק. במאה העשרים ואחת דמוקרטיות לא נופלות, הן נשחקות. עוד קצת ועוד קצת, ואז מהר והרבה. אנחנו בשלב המהר והרבה".
לטענת לפיד, "הדבר היחיד שיעצור את זה – זה אם תהיה התנגדות. אני לא קורא לעבור על החוק, אבל זה לא אומר שאנחנו צריכים לציית כמו אוטומטים לממשלה שמפרקת את יסודות החיים המשותפים שלנו. יש לא מעט דברים שאנחנו יכולים לעשות. לפני שנתיים הייתה פה קואליציה של 72 ח"כים, לא 64. היו לה כל הסיבות בעולם להמשיך, אבל היא נפלה. עשינו את זה פעם אחת, ונדע לעשות את זה גם הפעם".
לפני דברי נתניהו, לפיד, שביום ההשבעה סקר את הישגי ממשלתו וטען כי הותיר לנתניהו "מדינה במצב מצוין", טען בישיבת סיעת יש עתיד מוקדם יותר כי "השארנו להם את הכלכלה הרביעית בחוזקה ב-OECD, זה מה שהאקונומיסט פרסם". לפיד התייחס בכך למאמר שקבע כי הכלכלה הישראלית דורגה במקום הרביעי על ביצועיה הטובים בשנת 2022.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
חילופי האשמות. לפיד ונתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי, יואב דודקביץ' )
לפיד טען כי "ההסכמים הקואליציוניים יעלו מיליארדים רבים, מי ישלם על כל מה שהולך לסקטורים שלהם ואחד לשני? האינפלציה בישראל היא מהנמוכות בעולם, וגם האבטלה. יש עודף תקציבי יחסי, עלייה של 21% בייצוא, מספרים שלא היו כמותם מבחינת הכנסות. עכשיו הם לוקחים את הכסף הזה ומבזבזים אותו אחד על השני, כי הם חושבים שאנחנו הפראיירים שנמצאים פה רק בשביל לשלם מיסים ולשלוח את הילדים לצבא".
בישיבת הליכוד, מנגד נתניהו טען כי "נכנסתי לתפקיד וגיליתי שורה של מחדלים וחידלון בשורה שלמה של תחומים. המחדל הראשון הוא ההפקרות בטיפול ביוקר המחיה. לא עשו כלום ושום דבר, ואפשרו למצב להידרדר. לא נקטו בפעולות שיכלו לנקוט בהם בזמן. הדבר הזה מובא לפתחנו וזה לא פוטר אותנו מלפעול, אנחנו פועלים בכל העוצמה. יש הרבה עבודה על כל מחוללי האינפלציה ואנחנו מתכוונים לטפל בהם.
"תמיד יותר קשה להיכנס אחרי שחפרו לך בור גדול אבל אין לנו ברירה אלא לפעול בצורה תקיפה, מושכלת ואפקטיבית", הוסיף נתניהו. "זה הדבר הראשון שאנחנו צריכים לעשות".
לאחר מכן טען ראש הממשלה: "המחדל השני שניכר לעין הוא המחדל הבינלאומי. הייתה להם שנה שלמה לטפל במהלך הפלסטיני בעצרת האו"ם. רק בימים הבודדים שהיו לי אחרי שנכנסתי הצלחנו להזיז כמה מדינות לטובתנו. אם הייתה לי שנה שלמה הייתה כנראה תוצאה אחרת".
2 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן, בצלאל סמוטריץ'
אביגדור ליברמן, בצלאל סמוטריץ'
סמוטריץ' שיבח אתמול את כהונת ליברמן, אך היום טען כי קיבלו החלטות שגויות
(צילום: עמית שאבי, אלכס קולומויסקי)
רק אתמול שיבח שר האוצר בצלאל סמוטריץ' את קודמו, אביגדור ליברמן, ואמר שהוא היה שר טוב. היום הוא כבר נשמע אחרת, כשטען שהממשלה הקודמת קיבלה החלטות שהובילו לעליית המחירים - חרף האינפלציה הנמוכה יחסית בישראל לעומת העולם. סמוטריץ', נזכיר, נכנס לתפקיד בימים של התייקרויות מוצרים רבים - והחלטתו הראשונה הייתה להוריד את המס על הכלים החד פעמיים והשתייה המתוקה, צעד שיוריד את מחירם. בממשלה הקודמת העלו את המס בטענה כי יגלם את העלויות האמיתיות שכרוכות בצריכת מוצרים אלה, שפוגעים בסביבה ובבריאות.
סמוטריץ' הבהיר: "הממשלה החדשה והאוצר בראשותי מחויבים לפעול לבלימת עליית המחירים ולמען הורדת יוקר המחיה. אני מבין את הקושי אל האזרחים וחווה אותו בעצמי, המשימה גדולה וחשובה. כלכלה זה לא עניין של שליפות מהמותן, הנושא מחייב עבודה מקצועית ויסודית כדי להביא לתוצאות שכולנו מייחלים להן".