המגזין הבריטי "האקונומיסט" פרסם את רשימת המדינות שהכלכלה שלהן הפגינה את הביצועים הטובים ביותר בשנת 2022, וישראל דורגה גבוה למעלה - במקום הרביעי.
את המקום הראשון קטפה יוון, שהצליחה לכווץ את שיעור החוב שלה ב-16% אחרי שנים רעות של קריסה. במקום השני דורגה פורטוגל ובשלישי אירלנד. את המקום הרביעי חולקת ישראל עם ספרד.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
מרכז תל אביב קו רקיע מגדלים
מרכז תל אביב קו רקיע מגדלים
ישראל במקום הרביעי
(צילום: רויטרס)
הדירוג, שבדק 34 מדינות בעולם, מבוסס על חמישה מדדים שונים: תוצר, אינפלציה, ביצועי שוק המניות, שיעור האינפלציה והחוב הציבורי. בישראל האינפלציה אמנם הגיעה כבר ל-5.3% בחישוב שנתי, אך עדיין מדובר בעלייה איטית בצורה משמעותית לעומת מדינות העולם.
"לראשונה מזה זמן רב מתקיימת 'מסיבה כלכלית' בים התיכון", נכתב באקונומיסט בעקבות הדירוג הגבוה של יוון, פורטוגל, ישראל וספרד. לגבי ישראל נכתב שהיא דורגה גבוה "למרות הכאוס הפוליטי", כשההתייחסות היא כמובן לכמות מערכות הבחירות שהיו בשנים האחרונות.


במקומות האחרונים דורגו אסטוניה, לטביה, סלובקיה וצ'כיה. גרמניה, שנחשבת לכלכלה החזקה באירופה, דורגה במקום ה-30 בלבד, אחרי שספגה מהלומות גם מהקורונה וגם מהפלישה הרוסית לאוקראינה, שגרמה לה לפגיעה משמעותית במאגרי האנרגיה, כשהאינפלציה במדינה מטפסת ל-10%. ארה"ב דורגה במקום ה-20, גם בעקבות הצמיחה המזערית של הכלכלה שלה (0.2%).
כזכור, בסוף נובמבר פרסם האקונומיסט את רשימת הערים היקרות בעולם, ואחרי שתל אביב דורגה במקום הראשון בשנת 2021, בדירוג החדש היא ירדה למקום השלישי, כשניו יורק וסינגפור עקפו אותה. הסיבה המרכזית לירידה של ת"א היא לא בעקבות הוזלה כלשהי במחיה בעיר, אלא התייקרות משמעותית בערים שעקפו אותה. כך למשל, הסיבה לקפיצה של ניו יורק נובעת מהתחזקות של הדולר.
צריך לציין כי המדד של האקונומיסט מתבסס על השוואה אל העיר ניו יורק וכי הוא כולל 200 מחירים של מוצרים אשר לא בהכרח רלוונטיים למרבית הציבור הישראלי, כדוגמת עלויות של עוזר בית אישי ושל בתי ספר פרטיים.