סרי לנקה הודיעה שהנשיא גוטבאיה רג'פקסה יסיים את תפקידו בשבוע הבא, לאחר שאלפי מפגינים הסתערו הבוקר (שבת) על מעונו הרשמי בעיר קולומבו, מרכז העסקים והבירה בפועל במדינה. לפי גורם ביטחוני שצוטט בסוכנות הידיעות AFP, הנשיא רג'פקסה עזב את המעון לפני ההסתערות, והוא "נמצא במקום בטוח וזוכה להגנת הצבא". בהמשך פשטו המפגינים גם על לשכתו של הנשיא, שנמצאת מול הים בקולומבו, וגם על משרד האוצר. מדובר באחת המחאות הגדולות ביותר שהיו בסרי לנקה בשנה האחרונה, בצל המשבר הכלכלי הקשה בתולדותיה. עד כה לפחות 39 בני אדם, בהם שני שוטרים, נפצעו.
בצהריים ראש ממשלת סרי לנקה, רניל ויקרמסינגה, הודיע לראשי המפלגות בפרלמנט כי הוא מוכן להתפטר בעקבות המחאה העממית שהובילה לפריצה ההמונית למעון הנשיא גוטבאיה רג'פקסה. ויקרמסינגה, שהחל לכהן לפני חודשיים אחרי התפטרות קודמו, אחיו של הנשיא שהוברח על-ידי הצבא, זימן את מנהיגי המפלגות במדינה לכינוס חירום בעקבות המהומות - וביקש גם לכנס את הפרלמנט. שעות ספורות לאחר הודעתו, מפגינים הסתערו גם על מעונו הפרטי בעיר קולומבו והציתו אותו. בלשכתו אמרו שראש הממשלה לא היה בבית בזמן הפריצה וההצתה, ופונה למקום בטוח.

8 צפייה בגלריה
מפגינים בביתו  של נשיא סרי לנקה
מפגינים בביתו  של נשיא סרי לנקה
מפגינים בביתו של נשיא סרי לנקה
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
מפגינים בביתו מול המשרד של נשיא סרי לנקה
מפגינים בביתו מול המשרד של נשיא סרי לנקה
המפגינים מחוץ למעון הנשיא
(צילום: רויטרס)
שידורי הטלוויזיה בסרי לנקה תיעדו את אלפי המפגינים זורמים למחוז הממשל של קולומבו, קוראים קריאות מחאה נגד רג'פקסה ובהמשך גם מפרקים מחסומי משטרה ומטפסים על שערי המעון הנשיאותי כדי להיכנס פנימה. השוטרים ירו באוויר ופיזרו גז מדמיע, אך לא הצליחו למנוע מהקהל הזועם להקיף את המעון ולהסתער עליו. בטלוויזיה המקומית אף שודרו קטעים שבהם נראים מפגינים שוחים בבריכה במעון.

עוד הפרה איראנית: הגבירה את קצב העשרת האורניום

דוח חדש של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית חשף היום כי המשטר בטהרן מגביר את קצב העשרת האורניום שלו בעזרת מכונות מתקדמות שהוצבו בכור התת-קרקעי בפורדו. לפי דיווח של סוכנות הידיעות רויטרס, בזכות אותן מכונות - מהן הזהירו כבר דיפלומטים במערב - יכולים האיראנים להגביר את רמת ההעשרה של האורניום הנדרש לפצצה גרעינית בקצב מהיר יותר.
לפי גורמים בסוכנות הגרעין של האו"ם, שלשום הודיעו האיראנים על הזרמת גז אורניום שש פלואורי לצנטריפוגות במטרה להעשיר לרמה של 5%. כמו כן, ברויטרס צוין כי גם ב-20 ביוני התריעו בסבא"א על כך שאיראן החלה להשתמש ברכיבים המתקדמים חודשים לאחר שעדכנה על כך.
8 צפייה בגלריה
מתקן גרעיני פורדו
מתקן גרעיני פורדו
המתקן הגרעיני פורדו
(צילום: AFP)

יפן תקיים את הבחירות למרות ההתנקשות ברה"מ לשעבר

לטוקיו הגיעה הבוקר גופתו של שינזו אבה, ראש ממשלת יפן לשעבר שנרצח אתמול ביריות במהלך נאום בחירות שנשא בעיר נארה. למרות ההתנקשות באבה, שהיה ראש הממשלה שכיהן בתפקיד את התקופה הכי ארוכה בתולדות המדינה, ביפן החליטו להמשיך בקמפיין הבחירות לבית העליון של הפרלמנט – והפוליטיקאים במדינה הסבירו את ההחלטה בכך שהם נחושים להוכיח שההתנקשות "לא יכולה לעצור את הדמוקרטיה", כלשונם.
8 צפייה בגלריה
שינזו אבה ראש ממשלת יפן לשעבר נורה
שינזו אבה ראש ממשלת יפן לשעבר נורה
ראש ממשלת יפן לשעבר שינזו אבה ומעצר היורה לאחר ההתנקשות
8 צפייה בגלריה
רכב עם ארונות של שינזו אבה עוזב את בית החולים
רכב עם ארונות של שינזו אבה עוזב את בית החולים
השיירה עם ארונו של אבה בדרכה לטוקיו, היום
(צילום: AFP)
ימגאמי טטסויה, החשוד ברצח, עבד עד מאי האחרון במפעל במערב יפן. בקורות חייו מופיע גם שירות של שלוש שנים בחיל הים. מאז מאי האחרון הוא היה מובטל. הוא השתמש ברובה מתוצרת עצמית. בתיעוד מהמקום נראה כי אותו נשק הוכן משני קנים גליליים ממתכת שנעטפו בנייר דבק שחור. המשטרה שפשטה על ביתו של החשוד החרימה עוד כמה אקדחים בייצור עצמי שהיו במקום.

ביידן יבקר השבוע בישראל; משפחתה של אבו עאקלה דורשת לפגוש אותו

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ינחת ביום רביעי בישראל, כחלק מביקור במזרח התיכון. ביידן ינחת ברביעי אחר הצהריים ויתקבל בקבלת פנים ממלכתית שבה יישא דברים לצד ראש הממשלה לפיד והנשיא הרצוג. מנתב"ג צפוי ביידן לנסוע עם לפיד ושר הביטחון גנץ לבסיס פלמחים, שם יצפה בתצוגה של מערך ההגנה האווירית הישראלי.
למחרת, ביום חמישי, ייפגש ביידן עם לפיד ובהמשך הוא יגיע לקבלת פנים שתיערך לכבודו בבית הנשיא. בשעות הערב צפוי ביידן לצפות בטקס הפתיחה של משחקי המכבייה יחד עם הרצוג ולפיד, והוא גם ייפגש כנראה עם ספורטאים ישראלים ואמריקנים. בנוסף צפוי הנשיא האמריקני לבקר ביד ושם ולהיפגש עם יו"ר האופוזיצה ח"כ בנימין נתניהו. את יום שישי יקדיש ביידן לביקור ברשות הפלסטינית ולפגישה עם אבו מאזן. לאחר מכן ימריא מנתב"ג לג'דה בסעודיה.
אתמול משפחתה של שירין אבו עאקלה, עיתונאית אל-ג'זירה שנהרגה בג'נין בחודש מאי האחרון, הודיעה כי היא דורשת לפגוש את נשיא ארה"ב באופן אישי בביקורו במזרח התיכון בשבוע הקרוב, והאשימה את ארה"ב בהענקת חסינות לישראל, שלטענת המשפחה, הרגה אותה. "אנחנו כותבים כדי להביע צער, זעם ותחושת בגידה", כתבו אתמול בני המשפחה במכתב לביידן. משפחתה טענה כי הממשל האמריקני אימץ את מסקנותיה של ישראל לגבי מותה של אבו עאקלה, והגדירו במכתב את מסקנות ישראל בתור "הרג ללא משפט".

שלושה נרצחים בחברה הערבית ביום הראשון של חג הקורבן

מתחילת השנה נרצחו 51 בני אדם בחברה הערבית, ובסוף השבוע מקרי הרצח שוב לא פסקו. סאטי גרזוזי, בעל צ'יינג' בן 56 ממעלות תרשיחא, נרצח אמש ביריות בראמה שבגליל העליון. צוותי מד"א שהוזעקו לזירה קבעו את מותו במקום. המשטרה פתחה בחקירה ומסרה כי לפי החשד, הרקע לרצח של גרזוזי - נשוי ואב לשלושה ילדים - הוא סכסוך בין עבריינים.
אתמול בשעות הצהריים נרצח ראגב אבו חמאד מול נקודת המשטרה בשכונת רמת אשכול בלוד. שעות לאחר מכן, במחסום חשמונאים שבמודיעין עילית, עצרה המשטרה שני חשודים תושבי לוד שניסו להימלט לשטחי הרשות הפלסטינית. זו הייתה הפעם הראשונה שנעצרו חשודים ברצח בחברה הערבית בחודש יולי, ובאופן כללי שיעור הפענוחים של המשטרה במקרים אלה נמוך במיוחד.
שלשום נורה למוות בזרזיר פתחי שאהין (33), תושב טמרה. אלמונים נכנסו לחדר שבו ישב עם חבריו בבית מגורים, ירו בו ונמלטו. לפי החשד, שאהין, נשוי ואב לשלושה ילדים, נרצח כנקמת דם על רקע רצח אחר, שהתרחש לפני כחודש. פרטי החקירה אסורים בפרסום. בעיריית טמרה גינו את הרצח וביטלו את תהלוכת חג הקורבן כהזדהות עם המשפחה.
8 צפייה בגלריה
סאטי גרזוזי פתחי שאהין ראגב אבא חמאד
סאטי גרזוזי פתחי שאהין ראגב אבא חמאד
פתחי שאהין, ראגב אבו חמאד וסאטי גרזוזי
( צילום: תיעוד מבצעי מד"א)

אילון מאסק ביטל את רכישת טוויטר

אילון מאסק, מנכ"ל טסלה והאיש העשיר ביותר בעולם, הודיע אמש לטוויטר כי הוא מבטל את עסקת המיליארדים לרכישת הרשת החברתית. במכתב ששלח לחבר המנהלים של החברה הוא ציין כי הסיבה שהחליט לבטל את העסקה היא הפרת תנאי החוזה מצידה, לאחר שסירבה לספק לו מידע באשר לכמות המשתמשים הפיקטיביים בפלטפורמה. מטוויטר נמסר כי החברה תנקוט בצעדים משפטיים כדי "לאכוף" את הסכם הרכישה.
8 צפייה בגלריה
אילון מאסק
אילון מאסק
טען שהחברה סירבה לספק לו מידע על כמות המשתמשים הפיקטיביים בפלטפורמה. אילון מאסק
(צילום: רויטרס)
במכתב שנשלח לטוויטר טען עורך דינו של מאסק, מייק רינגלר, כי החברה "כשלה או סירבה" להגיב לכמה בקשות למידע בנושא החשבונות הפיקטיביים, "שהם רכיב בסיסי בביצועיה העסקיים". הוא האשים את טוויטר בכך שהיא "הפרה כמה תנאים בהסכם, ונראה כי מסרה מידע כוזב ומטעה שעליו אדון מאסק הסתמך כאשר נכנס עם החברה להסכם הרכישה".