סאטי גרזוזי, בעל צ'יינג' בן 56 ממעלות תרשיחא, נרצח אמש (שישי) ביריות בראמה שבגליל העליון. צוותי מד"א שהוזעקו לזירה קבעו את מותו במקום. המשטרה פתחה בחקירה ומסרה כי לפי החשד, הרקע לרצח של גרזוזי - נשוי ואב לשלושה ילדים - הוא סכסוך בין עבריינים.
בחודש נובמבר האחרון נעצר גרזוזי בחשד להשמטת הכנסות בגובה 600 אלף שקלים, שאותם קיבל מלקוחות שלהם לווה כספים. בית המשפט שחרר אותו בתנאים מגבילים ובהם התחייבות עצמית על סך 200 אלף שקל, ערבות צד ג' על סך 150 אלף שקל וצו עיכוב יציאה מהארץ ל-180 יום. אצל גרזוזי נתפסו מזומנים בסך 204 אלף שקלים, שהשופט הורה שישמשו כעירבון לשחרורו גם כן. בנוסף, נתפסו אצל גרזוזי צ'קים בהיקף של כ-400 אלף שקלים, שהתקבלו מלקוחות שהלוו כספים מגרזוזי וביצעו דרכו ניכיונות שיקים.

6 צפייה בגלריה
סאטי גרזוזי נרצח  זירת הרצח בכפר ראמה
סאטי גרזוזי נרצח  זירת הרצח בכפר ראמה
סאטי גרזוזי וזירת הרצח בכפר ראמה
6 צפייה בגלריה
זירת הרצח בכפר ראמה
זירת הרצח בכפר ראמה
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
6 צפייה בגלריה
ראגב אבא חמאד הנרצח באירוע ירי בלוד
ראגב אבא חמאד הנרצח באירוע ירי בלוד
"יכול לקרות לכל אחד". ראגב אבא חמאד וזירת הרצח בלוד. בעיגול: נקודת המשטרה
(צילום: דוברות איחוד והצלה)
6 צפייה בגלריה
זירת הירי בלוד
זירת הירי בלוד
זירת הרצח בלוד
(צילום: דוברות המשטרה)
גרזוזי הוא הנרצח ה-51 השנה בחברה הערבית, והשישי בחודש יולי בלבד. ב-24 השעות האחרונות בלבד נרצחו שלושה בני אדם בחברה הערבית. בעקבות הרצח בוטלה תהלוכת חג הקורבן במעלות.
הדיווח על הירי בראמה התקבל במוקד 101 של מד"א במרחב אשר אתמול בשעה 20:36. פראמדיק מד"א אדי זוגוט סיפר כי "הפצוע היה מחסור הכרה וסבל מפציעה חודרת קשה. ביצענו בדיקות רפואיות, אבל הוא היה ללא סימני חיים ולא נותר לנו אלא לקבוע את מותו".
אתמול בשעות הצהריים נרצח ראגב אבו חמאד מול נקודת המשטרה בשכונת רמת אשכול בלוד. שעות לאחר מכן, במחסום חשמונאים שבמודיעין עילית, עצרה המשטרה שני חשודים תושבי לוד שניסו להימלט לשטחי הרשות הפלסטינית. זו הייתה הפעם הראשונה שנעצרו חשודים ברצח בחברה הערבית בחודש יולי, ובאופן כללי שיעור הפענוחים של המשטרה במקרים אלה נמוך במיוחד.
אבו חמאד, שנרצח סמוך למתנ"ס ברחוב מחנות קפריסין בלוד, התחתן לפני כשנה וחצי בלבד - והותיר אחריו אישה בהיריון, שהייתה אמורה להביא את בנו הראשון. "אנחנו לא יודעים מי עומד מאחורי זה", אמר קרוב משפחתו. "הוא היה בדרך לבית, וירו בו למוות. לא היה מורגש שהוא מאוים, אבל אנחנו יודעים שעבריינים רוצחים קרובי משפחה של יעדים שהם לא מצליחים להגיע אליהם. כולנו בהלם".
6 צפייה בגלריה
פתחי שאהין
פתחי שאהין
אב ל-3 ילדים נורה בחדר בו שהה עם חבריו. פתחי שאהין וזירת הרצח בזרזיר
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
חברו של אבו חמאד אמר כי "אני בטוח שהוא חף מפשע. אם הוא היה מוכר כעבריין הייתי מנתק איתו קשר, אבל הוא היה ההפך. האלימות יכולה להגיע לכל אחד".
תושבי השכונה שבה נרצח אבו חמאד מספרים על אובדן תחושת הביטחון, ולדבריהם, עצם זה שהרצח בוצע ממול לנקודת המשטרה מעיד "עד כמה השוטרים לא מעניינים את העבריינים". עבד אלרחמן, תושב השכונה גם כן, אמר כי "אנחנו סובלים מאלימות ופשיעה חמורה, גם בערב חג (הקורבן, ח"ש) רוצחים. התכוננו לחג, אבל איבדנו את התיאבון אחרי הרצח".
אחת הסיבות לקושי לפענח מקרי רצח בחברה הערבית נעוצה, ככל הנראה, בכך שבמקרים רבים מדובר ב"נקמת דם" - שבה היעד לחיסול הוא קרוב משפחה של אדם שהסתכסך עם המתנקשים או עם שולחיהם, ולא קשור לסכסוך ישירות. ערבים רבים חוששים לחייהם בגלל אותם סכסוכים, שמובילים לא פעם לשרשרת ארוכה של רציחות ומעשי אלימות קשים.

מתחילת השנה נרצחו 51 בני אדם בחברה הערבית. שלשום נורה למוות בזרזיר פתחי שאהין (33), תושב טמרה. אלמונים נכנסו לחדר שבו ישב עם חבריו בבית מגורים, ירו בו ונמלטו. לפי החשד, שאהין, נשוי ואב לשלושה ילדים, נרצח כנקמת דם על רקע רצח אחר, שהתרחש לפני כחודש. פרטי החקירה אסורים בפרסום. בעיריית טמרה גינו את הרצח וביטלו את תהלוכת חג הקורבן כהזדהות עם המשפחה.
אחד ממכריו של שאהין סיפר כי הוא "היה אדם טוב ונהדר, עובד, מתפרנס ודואג למשפחתו. הוא נפל קורבן לפשיעה החמורה בחברה הערבית, שבמסגרתה נרצחים גם חפים מפשע". אדם אחר סיפר כי "זה פשע חמור. הרוצחים נכנסים לאן שבא להם, לא נופתע אם ייכנסו גם לחדרי שנה ויירו באנשים. איבדנו את כל הביטחון האישי".
בחברה הערבית יש ביקורת גם על הממשלה, שאחרי חמישה חודשים שקטים יחסית התפארה בהורדת האלימות והפשיעה בחברה הערבית - ובהמשך, תוך חודש ושמונה ימים בלבד, נרצחו יותר מ-20 בני אדם. "לאן נעלמו כל התקציבים שנתנו?", אמר תושב זרזיר. "הם מיועדים לתמיכה בעבריינים או ליישובים הערביים? גם אלה שנאמו לנו, עשו הצגות והבטיחו שינוי נעלמו. הם חסרי אחריות".
פורסם לראשונה: 21:08, 08.07.22