פרטוק: "נכנסו לחצר שלי עם אקדח דרוך ונופפו כאילו אין מחר"
(מתוך עמוד הפייסבוק של עדיאל פרטוק)

אובדן המשילות בישראל מגיע לשיאים חדשים - וכעת גם בעלי עסקים לוקחים את החוק לידיים. "ארבעה קליעים ובקבוק בנזין - זאת המתנה שחיכתה לי אתמול בלילה כשהגעתי לעסק. על האוטו שלי יש סימני של צבע". כך סיפר הבוקר (שני) עדיאל פרטוק, בעל עסק למכירת כלי עבודה ועץ בעיר צפת, ש"זכה" לביקור גובי הפרוטקשן (דמי חסות) בגליל העליון.
בסרטון שהעלה לחשבון הפייסבוק שלו מציג פרטוק את תיעוד מצלמות האבטחה שצילמו את ביקור העבריינים החמושים, והוא מבקש להעביר להם מסר: "זה לא הבית שלך גבר, זה הבית שלי, ומי שמתקרב לבית שלי - אני ישן פה בלילה. אתה מסכן את שלומי ומי שמסכן את שלומי והולך בחצר שלי עם אקדח אני ארצח אותו".
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר נפגש אחר הצהריים עם ראש העיר צפת שוקי אוחנה, ובמהלך הפגישה שוחחו השניים בטלפון עם פרטוק. "ראיתי את הסרטון המזעזע עם אותו בעל העסק שמבקשים לגבות ממנו פרוטקשן. הנחיתי את המשטרה לפעול כדי לתפוס את אותם מנוולים. עשינו רפורמה גדולה ברישיונות נשק. הולכת להיות עוד רפורמה. מי שיכול - לכו ותבקשו נשקים", אמר בן גביר.
3 צפייה בגלריה
בעל העסק מצפת שקיבל קליעי רובה ובקבוק בנזין מגובי הפרוטקשן ולא נשאר חייב
בעל העסק מצפת שקיבל קליעי רובה ובקבוק בנזין מגובי הפרוטקשן ולא נשאר חייב
פרטוק, לצד סרטוני האבטחה מהעסק שלו
(מתוך עמוד הפייסבוק של עדיאל פרטוק)
בן גביר: "מי שיכול - לכו ותבקשו נשקים"
(צילום: דוברות עיריית צפת)

פרטוק פנה אל חבריו בעלי העסקים וביקש להוביל אותם לפתוח במרד נגד שלטון הפרוטקשן ששולט במרחבי הגליל: "חברים. תופעת הפרוטקשן הגיעה גם לצפת והיא נמצאת כאן הרבה זמן בצפון. אנשים מפחדים ורועדים. תראו מה הוא עושה. הוא שם לי קליעים ובקבוק בנזין ומסמן איקס על האוטו. כל בעלי העסקים שנפגעו בצפון אתם מוזמנים לבא יחד איתי, אל תפחדו. אני אשמור עליכם כמו שאני שומר על החצר שלי. אני לא אשלם שקל ולא חצי שקל".
בהמשך פנה פרטוק גם לשרים איתמר בן גביר וניר ברקת, וביקש את תשומת ליבם לתעשייה המשגשגת של הפשע בגליל. "בן גביר, אני מחכה לך פה. שים לי אתה אקדח שלך על השולחן היום. אני רוצה אקדח שלך. נכנסו לחצר שלי עם אקדח דרוך ונופפו כאילו אין מחר", שיתף, והוסיף: "ניר ברקת, אתה שר הכלכלה? זו הפגיעה הראשונה בכלכלה. מיליארדי שקלים יוצאים פה מאנשים, מבעלי עסקים שעבדו ואספו שקל לשקל ובא איזה רעול פנים בלילה ומסתובב פה עם אקדח והם נותנים לו את הכסף שלהם".
פרטוק ציין כי "'דמי חסות' הם קוראים לזה. אני לא צריך חסות מאף אחד, ומי שבא אליי לבית שיחשוב פעמיים, שינשום ויחשוב עמוק לאן פניו מועדות". ל-ynet אמר פרטוק כי זו הפעם הראשונה שגובי הפרוטקשן מגיעים אליו לעסק, ושהוא לא הופתע. לדבריו, "אני אמור לפנות ולבקש הגנה או להמתין שיצרו איתי קשר, אבל לא מתכנן לחכות ולא אשלם להם שקל".
את הסרטון שהעלה לפייסבוק סיכם בהזמנה לחבריו מהאזור ולשרי הממשלה: "אני כאן מתכנן לישון בלילה ולא אזוז מהעסק שלי, אתם מוזמנים לבא לישון איתי כאן בלילה. אני מוותר על חיי המשפחה ועל הכל. פגיעה ראשונה בכלכלה זה לא לתת לעשות כלכלה. לפני שאתם עושים רפורמות תנו לאנשים להתפרנס ולקום בבוקר בלי פחד. ללכת לישון בכיף עם הילדים שלהם. אני מוותר על חיי המשפחה ואני מוותר על הכל. אני כאן ישן ומחכה כל לילה ואתם מוזמנים לישון איתי. אנחנו פה לא ניתן לאף אחד להתקרב".
3 צפייה בגלריה
בעל העסק מצפת שקיבל קליעי רובה ובקבוק בנזין מגובי הפרוטקשן ולא נשאר חייב
בעל העסק מצפת שקיבל קליעי רובה ובקבוק בנזין מגובי הפרוטקשן ולא נשאר חייב
החשוד שנכנס לעסק וה-X על הרכב
(מתוך עמוד הפייסבוק של עדיאל פרטוק)
3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר השר לביטחון לאומי נפגש עם ראש עיריית צפת שוקי אוחנה
איתמר בן גביר השר לביטחון לאומי נפגש עם ראש עיריית צפת שוקי אוחנה
בן גביר וראש העיר צפת
(צילום: דוברות עיריית צפת)
המשטרה מסרה: "שוטרי מחוז צפון נלחמים בתופעת הפרוטקשן בצורה בלתי מתפשרת וזכו להצלחה במקרים רבים. במקרה זה המשטרה פתחה בחקירה ותשתמש בכל המשאבים הקיימים על מנת להגיע אל העבריינים ולהעמידם לדין. אנו מחויבים להגן על תושבים ובעלי עסקים מפני פשיעה מסוג זה. בנוסף למאמצי האכיפה שלנו, אנו פועלים גם עם הדרג המדיני להסדרת החקיקה ולהחמרה משמעותית בענישה נגד תופעת הפרוטקשן. זה כולל אמצעים כגון החרמת רכוש ושיטות ענישה אחרות".
הוועדה המשותפת לוועדת החוקה, חוק ומשפט והוועדה לביטחון לאומי של הכנסת החלה היום (שלישי) להכין לקריאה ראשונה את התיקון לחוק העונשין שנועד להיאבק בגביית דמי חסות של ארגוני פשיעה, שידוע בתור "חוק הפרוטקשן". לפי הצעת החוק, אדם המקבל טובות הנאה באופן קבוע מבעל עסק ללא מתן שירות בתמורה וללא הסבר, ייחשב כמי שמאיים על המשלם. עוד מוצע לקבוע עונש מינימום של שלוש שנים על עבירת סחיטה באיומים, ולהגדיל את עונשי המקסימום המוגדרים בחוק.
בשעות הלילה שבין שבת לראשון עלו באש שבע סירות שעגנו באזור חוף מגדל בכינרת. משטרת טבריה פתחה בחקירה, וחוקרת חשד להצתה נוספת שלשום בגליל העליון, לאחר שכלי חקלאי נשרף בהאנגר באזור התעשייה צח"ר הסמוך לכפר טובא זנגריה. מערכות הגנה מאש שפעלו במקום כיבו את הבעירה ומנעו נזק עצום לכלי ולמבנה. החשד הוא שמדובר בהצתה נוספת על רקע פרוטקשן.
אתמול עברה בוועדת השרים הצעת חוק הפרוטקשן של ח"כ יצחק קרויזר מעוצמה יהודית, שמגדירה מהו איום ומחמירה את העונש על עבירות פרוטקשן. ההצעה תעלה לאישור מליאת הכנסת ביום שלישי הקרוב.
פורסם לראשונה: 12:49, 26.06.23