6 צפייה בגלריה
הרס במריופול
הרס במריופול
ההפגזות במריופול
(צילום: רויטרס)
שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו הודיע הבוקר (חמישי) לנשיא ולדימיר פוטין כי הצבא כבש את עיר הנמל האסטרטגית מריופול שלחופי ים אזוב. לפי סוכנות הידיעות הרוסית אינטרפקס, קרוב ל-1,500 חיילים אוקראינים נכנעו - אך יותר מ-2,000 ממשיכים להתבצר במפעל המתכות אזבוסטל, שזכה לכינוי "מצודת מריופול".
שויגו ציין כי 142 אלף תושבים פונו מהעיר במהלך הלחימה, וכי נכון לעכשיו המצב בשטח נרגע - וניתן להחזיר את המפונים לעיר. "ננהג בכוחות האוקראיניים בכבוד", אמר הנשיא ששיבח את המבצע הורה לשויגו להמשיך במצור על מפעל המתכת "כך שזבוב לא יעבור", ולוותר על תוכניות הפריצה למקום כדי לשמור על חיי הלוחמים הרוסים.
6 צפייה בגלריה
הרס במריופול
הרס במריופול
ההרס במריופול
(צילום: רויטרס)

המלחמה באוקראינה - כתבות נוספות

עוד לפני שפוטין הורה לוותר על הפריצה למפעל, ביום שבת הציבה רוסיה אולטימטום למתבצרים ודרשה שייכנעו, אך אוקראינה מיהרה לסרב לאולטימטום הזה. אתמול בבוקר הציבה מוסקבה אולטימטום חדש, ומסרה שהיא תאפשר להם להיכנע עד 12:00 (שעון ישראל): "לכל מי שיניח את נשקו אנחנו יכולים להבטיח שהוא יישאר בחיים", מסר משרד ההגנה במוסקבה. באולטימטום נקראו החיילים האוקראינים לצאת מהמפעל בין השעה 14:00 לשעה 16:00 (שעון ישראל), ולעשות זאת בלי שום נשק ושום תחמושת.
אתמול בצהריים דרש משרד ההגנה הרוסי "לשחרר אזרחים" שמסתתרים במפעל, ובטלוויזיה הרוסית דווח שכ-120 אזרחים שמתגוררים בסמוך למפעל פונו מהאזור דרך מסדרון הומניטרי. בהמשך הערב פרסם משרד ההגנה הרוסי אולטימטום חדש לכוחות האוקראיניים שמתבצרים במפעל, ואמר שהם יהיו רשאים להניח את נשקם ולהתפנות מהמקום בהמשך היום, החל מ-14:00 (שעון ישראל). לפי מוסקבה, הצבא הרוסי ינצור את האש בזמן יציאת החיילים האוקראינים מהמפעל.
6 צפייה בגלריה
הרס במריופול
הרס במריופול
(צילום: רויטרס )
בתוך כך, ראש העיר חרקוב דיווח על הפצצות כבדות על העיר: "כ-30% מהתושבים התפנו, בעיקר נשים, ילדים וקשישים", אמר איגור טרחוב וציין כי קרוב למיליון תושבים נותרו בעיר השנייה בגדולה באוקראינה.
לפי ההערכה של המודיעין הבריטי, רוסיה פועלת כעת לגיבוש תמונת ניצחון ברורה לקראת 9 במאי, היום שבו מציינים את הכרעת הנאצים במלחמת העולם השנייה. לפי לונדון, הדבר עלול להשפיע על העוצמה והמהירות של הפעולות הצבאיות מצד הרוסים. במקביל, משרד החוץ הרוסי הודיע כי שני הלוחמים הבריטים שנתפסו באוקראינה קיבלו אוכל, מים וסיוע ראשוני - והכריז כי "הכוחות מטפלים בהם היטב".
6 צפייה בגלריה
הרס במריופול
הרס במריופול
(צילום: רויטרס)
גורם רשמי באוקראינה ציין כי יותר מ-1,000 אזרחים הרוגים נמצאים בחדרי המתים של מחוז קייב, והרשויות דיווחו על מציאת שני קברי אחים בעיר בורודיאנקה שמצפון-מזרח לקייב. "הצבא הרוסי יורה באופן חסר הבחנה למרות שלא נתקל בהתנגדות או באיום מצדם", אמר ראש מחוז קייב אנדריי נביטוב שרמז כי חלק מהקורבנות עברו עינויים לכאורה.
בינתיים, ראש ממשלת דנמרק וראש ממשלת ספרד ביקרו בקייב לאות הזדהות עם האוקראינים ובמטרה להיפגש עם הנשיא וולודימיר זלנסקי, שאמר בלילה כי הרוסים לא נוטשים את עמדותיהם ונערכים למתקפה גדולה יותר.
6 צפייה בגלריה
הרס במריופול
הרס במריופול
(צילום: רויטרס )
6 צפייה בגלריה
הרס במריופול
הרס במריופול
(צילום: רויטרס )
גורם אירופי אמר אתמול שבנוסף ללוחמים הרוסים והמורים האוקראינים, למתקפה בדונבאס נשלחו בין 10,000 ל-20,000 שכירי חרב זרים מסוריה, לוב ומדינות אחרות. לפי הגורם, הלוחמים הזרים גויסו על-ידי החברה הצבאית הפרטית "ואגנר" ונשלחו לשדה הקרב ללא רכבים משוריינים או כלים כבדים.
פורסם לראשונה: 10:16, 21.04.22