רוסיה הודיעה אתמול (רביעי) שהיא ערכה ניסוי מוצלח בטיל בליסטי בין-יבשתי חדש. בשידורי הטלוויזיה הרוסית נראה הנשיא ולדימיר פוטין מקבל עדכון ממפקדים בצבא הרוסי, וצופה בשיגור של טיל מדגם סארמאט. "אני מברך אתכם על השיגור המוצלח של הטיל הבליסטי הבין-יבשתי סארמאט", אמר פוטין למפקדי הצבא. לדבריו, הטיל החדש יגרום לאויבות של רוסיה "לחשוב פעמיים". נשיא רוסיה הציג את הניסוי כ"אירוע גדול ומשמעותי" בתעשייה הביטחונית של ארצו.

8 צפייה בגלריה
פוטין בקרמלין, ותיעוד של הטיל ששוגר ברוסיה
פוטין בקרמלין, ותיעוד של הטיל ששוגר ברוסיה
פוטין בקרמלין, ותיעוד של הטיל ששוגר ברוסיה
(צילום: רויטרס, AFP)
8 צפייה בגלריה
רוסיה פרסמה תיעוד של ניסוי בטיל בליסטי בין יבשתי סארמאט
רוסיה פרסמה תיעוד של ניסוי בטיל בליסטי בין יבשתי סארמאט
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
שיגור של טיל בליסטי בין יבשתי סארמאט רוסיה
שיגור של טיל בליסטי בין יבשתי סארמאט רוסיה
(צילום: רויטרס)
בעדכון של משרד ההגנה הרוסי נמסר שהטיל הבליסטי שוגר מפלסצק שבצפון-מערב רוסיה ופגע במטרות בחצי האי, במזרח הרחוק של רוסיה. הוא עבר מרחק של קרוב ל-6,000 ק"מ.
פוטין אמר שהטיל הבליסטי לא נשלט באמצעות מערכות אנלוגיות, ושהוא יכול "להתגבר על כל האמצעים המודרניים של מערכות ההגנה נגד טילים. מדבר בנשק ייחודי שיחזק את פוטנציאל הלחימה של הכוחות המזוינים שלנו, יבטיח בצורה מהימנה את ההגנה של רוסיה מאיומים חיצוניים ויספק חומר למחשבה למי שבלהט הרטוריקה התוקפנית והמטורפת ינסה לאיים על המדינה שלנו".
8 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין צופה בשיגור של טיל בליסטי בין יבשתי סארמאט רוסיה
ולדימיר פוטין צופה בשיגור של טיל בליסטי בין יבשתי סארמאט רוסיה
פוטין צופה בשיגור של הטיל
(צילום: EPA)
הטיל מדגם סארמאט מכונה על-ידי הפרשנים במערב "שטן 2". מדובר בחיזוק לארסנל הגרעיני של רוסיה, כאשר לפי הערכות בארה"ב הרוסים יכולים להרכיב על כל טיל סארמאט 10 ראשי נפץ גרעיניים לפחות. במשך שנים הטיל נמצא בתהליכי פיתוח. הניסוי האחרון לא מפתיע את המערב, ובפנטגון אמרו אמש שרוסיה הודיעה לארה"ב על השיגור המתוכנן ולכן מדובר בניסוי שגרתי. "זו לא הייתה הפתעה", אמר אתמול בערב לכתבים דובר הפנטגון ג'ון קירבי. במסגרת הסכם בין המדינות רוסיה מחויבת להודיע על ניסויים מתוכננים.
עם זאת, הניסוי מגיע בתקופה רגישה במיוחד בעקבות המלחמה באוקראינה והמתיחות הגדולה בין רוסיה לארה"ב וארצות אירופה. ההודעה על הניסוי הייתה יומיים אחרי שארה"ב, בריטניה, קנדה והולנד התחייבו להעביר כלי נשק חדשים לאוקראינה כדי לסייע לה להדוף את הצבא הרוסי.
הטיל סארמאט שוקל יותר מ-200 טונות, ואמור להיות גרסה משודרגת של הטיל הבליסטי וובודה - שמכונה במערב "שטן", ובעל טווח של 11,000 ק"מ. סארמאט הוא חלק מסדרת כלי נשק שפוטין חשף ב-2018 ושאותם הציג כ"בלתי ניתנים להכנעה". בארסנל נמצאים הטילים ההיפרסוניים קינז'אל ואוונגרד. בחודש מרץ טענה רוסיה שהיא השתמשה לראשונה בטיל קינז'אל בתקיפות באוקראינה.
8 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין פגישה ב קרמלין מוסקבה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין פגישה ב קרמלין מוסקבה
"יספק חומר למחשבה למי שירצה לאיים עלינו". פוטין אתמול בקרמלין
(צילום: רויטרס)
ב-2019 פוטין טען שבכל הנוגע למרחק, לסארמאט אין מגבלות והוא מסוגל להגיע לכל יעד ברחבי העולם - "לקוטב הדרומי ולקוטב הצפוני". משרד ההגנה במוסקבה מסר אמש שסארמאט הוא "הטיל העוצמתי ביותר עולם", ובעל הטווח הארוך ביותר. בהודעת משרד ההגנה הרוסי נאמר שהטיל "יגביר בצורה משמעותית את כוח הלחימה של הכוחות הגרעיניים האסטרטגיים של המדינה שלנו".
לאחר הפלישה לאוקראינה ב-24 בפברואר הזהיר פוטין את המערב שכל ניסיון להתערב בסכסוך "יוביל להשלכות שמעולם לא חוויתם בהיסטוריה שלכם". לאחר מכן הוא הורה להעלות את רמת הכוננות של הכוחות הגרעיניים הרוסיים, ועורר דאגה במערב. ב-14 במרץ אמר מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש: "הסיכוי של עימות גרעיני, משהו שפעם כלל לא עלה על הדעת, חזר להיות בגדר אפשרות". דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, אמר כי מוסקבה תשתמש בנשק גרעיני רק אם קיומה יהיה בסכנה.

פוטין: "נשיג את המטרות בדונבאס, החיים ישתפרו"

בתוך כך התייחס אתמול פוטין למתקפה הרוסית בחבל דונבאס במזרח אוקראינה. בפגישה עם חברי ארגון ממשלתי בקרמלין אמר פוטין שרוסיה תשיג את מטרותיו בדונבאס ותאפשר, בסופו של דבר, לתושבי האזור לחזור לשגרה. פוטין טען שמוסקבה "נאלצה" לפתוח ב"מבצע צבאי" באוקראינה בעקבות "הטרגדיה" שמתרחשת בחבל דונבאס - מעוז הבדלנים הפרו-רוסים באוקראינה. "אמרתי את זה מההתחלה – המטרה של המבצע הזה היא לעזור לאנשים שלנו שחיים בדונבאס", אמר פוטין.
ערב המלחמה הודיע פוטין שרוסיה מכירה בעצמאותן של "הרפובליקות העממיות" של הבדלנים במחוזות דונייצק ולוהנסק, שיחד מרכיבים את חבל דונבאס. אתמול הוא התייחס לקרבות שהחלו במזרח אוקראינה ב-2014, בין הבדלנים לצבא האוקראיני, ואמר: "כבר שמונה שנים שהתקיפות הארטילריות והעוינות נמשכות. המטרה של המבצע הזה היא לעזור לאנשים שחיים בדונבאס".
לפגישה בקרמלין הגיעה גם ילדה שגרה בסבסטופול בחצי האי קרים - שרוסיה סיפחה מאוקראינה ב-2014. פוטין אמר לאותה ילדה: "אנחנו נפעל בצורה עקבית ונוודא שהחיים שם (בדונבאס) יחזרו בהדרגה למסלולם, וישתנו לטובה – בדיוק כפי שקרה לך, ולחיים שלך, בסבסטופול".
פורסם לראשונה: 19:18, 20.04.22