כחודשיים לאחר שנחשף הרומן בין התובעת הכללית של מחוז פולטון במדינת ג'ורג'יה, פאני וויליס, לבין ניית'ן ווייד, התובע המיוחד בתיק המתנהל נגד דונלד טראמפ במחוז - וייד נאלץ אתמול (שישי) להתפטר מתפקידו. במקביל, השופט בתיק נגד טראמפ בנוגע לתשלום דמי השתיקה לכוכבת הפורנו לשעבר סטורמי דניאלס שמתנהל במדינת ניו יורק - הודיע על דחייה של לפחות 30 יום של המשפט שהיה אמור להיפתח בשבוע הבא - זאת בעקבות חשיפה של ראיות חדשות בתיק.
7 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ
גם המשפט הזה לא יתחיל החודש. איור של טראמפ על ספסל הנאשמים בבית המשפט בניו יורק
( צילום: רויטרס)
ההתפטרות של התובע המיוחד בג'ורג'יה הגיעה בעקבות האולטימטום שהציב לוויליס שופט בית המשפט העליון של מחוז פולטון סקוט מקאפי. השופט קבע כי וויליס תוכל להמשיך לעסוק בתיק, שעוסק בניסיונותיו של טראמפ להטות את תוצאות הבחירות בג'ורג'יה ב-2020, רק אם ווייד - אותו מינתה בעצמה לתפקיד התובע המיוחד בתיק - יתפטר.
בעוד עורכי דינם של טראמפ ושל 14 נאשמים נוספים תבעו את הדחתה של וויליס, השופט מקאפי דחה בפסק דין בן 23 עמודים את טענות עורכי הדין כי מערכת היחסים של התובעת המחוזית עם ווייד היתה "ניגוד עניינים", וכי ווייד התעשר כלכליות מהמינוי. מנגד, השופט גם ביקר את וויליס בחריפות על כך שניהלה מערכת יחסים רומנטית עם ווייד וכינה זאת "טעות אדירה בשיקול הדעת", ופסק כי מצא "מראית עין משמעותית של חוסר תקינות במבנה הנוכחי של צוות התביעה".
עוד נכתב בפסק הדין כי "ככל שהתיק מתקדם, אדם מבחוץ יכול לחשוב באופן סביר כי התובעת המחוזית אינה מפעילה את שיקול דעתה המקצועי העצמאי ללא כל השפעות מתפשרות". לכן, קבע השופט, "כל עוד ווייד יישאר בתיק, התפיסה המיותרת הזו תימשך".
7 צפייה בגלריה
פאני וויליס וניית'ן וייד במסיבת עיתונאים לאחר הגשת כתב האישום נגד טראמפ
פאני וויליס וניית'ן וייד במסיבת עיתונאים לאחר הגשת כתב האישום נגד טראמפ
"זו הייתה טעות אדירה בשיקול הדעת". פאני וויליס וניית'ן ווייד במסיבת עיתונאים לאחר הגשת האישום נגד טראמפ
(צילום: רויטרס)
שעות אחדות אחרי החלטת השופט, הגיש ווייד מכתב התפטרות "מיידית" לוויליס. "אני מוסר את התפטרותי למען הדמוקרטיה, מתוך מסירות לציבור האמריקני וכדי להניע את התיק הזה קדימה מהר ככל האפשר", כתב התובע. וויליס קיבלה את התפטרותו במכתב שבו שיבחה את "המקצועיות והכבוד" בדרך שבה עמד באיומים וב"התקפות בלתי מוצדקות בתקשורת ובבית המשפט על המוניטין שלך כעורך דין".
גם טראמפ הגיב להתפטרות בפוסט ברשת החברתית שלו Truth Social וקרא לצעד "BIG STUFF!". עוד טען הנשיא לשעבר כי ווייד מונה "כדי לרדוף אחרי טראמפ וכדי להתערב בבחירות".
פרשת היחסים בין וויליס לווייד משכה כותרות מאז יצאה לאור, ועצרה לגמרי את החקירה נגד טראמפ בג'ורג'יה. ההחלטה של מקאפי משאירה את וויליס בשליטה על תיק פלילי היסטורי אותו החלה לחקור לפני שלוש שנים, אבל היא שילמה מחיר אישי ומקצועי, שעשוי להשפיע גם על הצורה בה חבר מושבעים עתידי יכריע במשפט.
בחודש שעבר נחקרה וויליס לעיני מצלמות במשך יומיים מביכים במיוחד, בשיאם אמרה: "אפשר לחשוב שאני עומדת פה למשפט, ולא האנשים האלה שניסו לגנוב את הבחירות ב-2020". גם בעלי בריתה חוששים שהתיק נגד טראמפ ניזוק באופן בלתי הפיך, והיא תמשיך לעמוד בפני התקפות פוליטיות ואיומים מצד טראמפ ותומכיו.
7 צפייה בגלריה
מייקל כהן
מייקל כהן
מייקל כהן, עורך דינו לשעבר של טראמפ. המסמכים החדשים שנחשפו קשורים אליו
(צילום: AFP)
בנוסף, העיכוב בהליכים בגלל פרשת היחסים בין וויליס לווייד מחסל למעשה כל סיכוי כי התיק יגיע למשפט לפני הבחירות לנשיאות בנובמבר - היות שלנאשמים יש אפשרות לערער על ההחלטה של מקאפי, מה שיעכב עוד יותר את תחילת המשפט. מדובר בניצחון נוסף לטראמפ, שהבטיח לאחרונה את המועמדות הרפובליקנית לנשיאות, ושואף לדחות את ההליכים המשפטיים נגדו עד לאחר הבחירות.
בינתיים במנהטן, המשפט הפלילי הראשון אי פעם נגד נשיא אמריקני לא יתחיל כאמור ב-25 במרץ, המועד המקורי שנקבע. במקום זאת, השופט חואן מרצ'אן יקיים באותו יום שימוע לקביעת תאריך חדש למשפט. בתיק בניו יורק טראמפ מואשם ב-34 סעיפים שנוגעים לזיוף מסמכים - במטרה להסתיר תשלום שביצע עורך דינו לשעבר מייקל כהן לדניאלס, ששמה האמיתי הוא סטפני קליפורד - כדי שזו לא תחשוף לפני הבחירות ב-2016 מפגש מיני שהיה בין השניים לכאורה, אותו טראמפ עצמו מכחיש.
הדחייה במשפט מגיעה בעקבות פנייה של צוות ההגנה של טראמפ למשרד התובע הכללי במנהטן - שחייבה את המשרד לחשוף יותר מ-100 אלף עמודים של מסמכים הקשורים למייקל כהן. בתגובה, עורכי הדין של טראמפ ביקשו מהשופט דחייה של 90 יום במשפט כדי לעבור על החומרים. מנגד, התובע המחוזי אלווין בראג הסכים לדחייה של 30 יום בלבד. לטענת בראג, חלק מהגדול המסמכים אינם רלוונטיים לתיק - ולכן לא נמסרו להגנה בשנה שעברה. מנגד, עורכי הדין של טראמפ טוענים כי בראג חותר למנוע מהם למצוא מידע מפליל על כהן - שצפוי להיות עד התביעה המרכזי במשפט.

סגנו לשעבר של טראמפ לא יתמוך בו: "לא הפתעה"

לצד צרותיו המשפטיות של טראמפ, הקמפיין שלו לנשיאות ממשיך ביתר שאת. אמש, הנשיא לשעבר ספג מכה פוליטית מסוימת - לאחר שמי שכיהן כסגנו בכהונתו הראשונה, מייק פנס, הודיע כי לא יתמוך בו במירוץ הנוכחי. בריאיון לערוץ "פוקס ניוז", אמר פנס כי "זה לא צריך להפתיע שלא אתמוך השנה בדונלד טראמפ". פנס הוא בין הבכירים הבודדים במפלגה הרפובליקנית שיצאו נגד טראמפ, שהצליח לאגד מאחורי מועמדותו את מרבית המפלגה.
7 צפייה בגלריה
מייק פנס השקת קמפיין בחירות 2024 מדינת אייווה ארה"ב
מייק פנס השקת קמפיין בחירות 2024 מדינת אייווה ארה"ב
פנס בהשקת קמפיין הבחירות שלו באיווה בשנה שעברה. קרא לדחות את "שירת הסירנה של הפופוליזם" של טראמפ ותומכיו
(צילום: רויטרס)
פנס, שהתמודד בבחירות המקדימות של המפלגה הרפובליקנית לקראת הבחירות השנה, אך פרש בשלב מוקדם מהמירוץ, היה בעבר בעל ברית קרוב מאוד של טראמפ. עם זאת, השינוי בגישתו של פנס החל עוד לפני תום כהונתו של הנשיא לשעבר - בעקבות ההסתערות על הקפיטול ב-6 בינואר 2021, בניסיון למנוע את האשרור של ניצחונו של ביידן בבחירות 2020. פנס, שהיה מופקד על האישור בסנאט נאלץ להימלט, בעוד המתפרעים במקום קראו בין היתר "לתלות את מייק פנס", בעקבות סירובו לקריאות למנוע את האשרור.
בנאום השקת הקמפיין שלו בשנה שעברה, אמר פנס על טראמפ: "אני מאמין שמי ששם את עצמו מעל החוקה לא יכול להיות שוב לעולם נשיא ארצות הברית". עם זאת, במהלך הקמפיין פנס חתם על התחייבות לתמוך במועמד שינצח בפריימריז הרפובליקניים - זאת כתנאי מקדים להשתתפות בעימותים. במהלך העימות הראשון, פנס אף הרים את ידו כשהמועמדים נשאלו האם הם יתמכו בטראמפ גם אם יורשע בפלילים.
מנגד, גם במהלך הקמפיין עצמו קרא פנס למפלגה הרפובליקנית לדחות את "שירת הסירנה של הפופוליזם", שלטענתו אומצה על ידי טראמפ ותומכיו. "במהלך הקמפיין, הבהרתי כי יש הבדלים משמעותיים ביני ובין טראמפ בשורה של נושאים, לא רק בנוגע למחויבות החוקתית שבה עמדתי ב-6 בינואר", ציין פנס בריאיון אתמול.
7 צפייה בגלריה
הצבעה אישור תוצאות בחירות ארה"ב
הצבעה אישור תוצאות בחירות ארה"ב
"עמדתי במחויבות החוקתית שלי". אשרור תוצאות הבחירות האחרונות ב-6 בינואר 2021
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
עימותים בין שטרים למפגינים בוושינגטון, ב-  1.6
עימותים בין שטרים למפגינים בוושינגטון, ב-  1.6
הפשיטה על הקפיטול ב-6 בינואר 2021. חלק מהמתפרעים קראו "לתלות את מייק פנס"
(צילום: רויטרס)
בהמשך, פירט סגן הנשיא לשעבר את אותם פערים: "ראיתי אותו מתרחק מהמחויבות שלנו להתמודד עם החוב הלאומי, וגם מקדושת החיים. בנוסף, טראמפ הפך את מדיניותו הקשוחה כלפי סין, וחזר בו מהתמיכה שלנו במאמצים להכריח את הסינים למכור את אפליקציית טיקטוק". לדברי פנס, "בכל אחד מהנושאים האלו, דונלד טראמפ דוחף סדר יום שמתנגש עם התפיסה השמרנית, לאורה ניהלנו את המדינה במשך ארבע שנים. זו הסיבה למה אני לא יכול לתמוך בלב שלם במועמדות שלו".
ואם לא לטראמפ, למי יצביע פנס? בריאיון ב"פוקס ניוז" הוא סירב לענות לשאלה הזו, וציין: "אשמור את ההצבעה שלי לעצמי". אולם, הוא הבהיר בצורה מפורשת למי לא יצביע - לנשיא המכהן ביידן. "אני לעולם לא אצביע לג'ו ביידן", ציין. "אני רפובליקני".
7 צפייה בגלריה
דרום קרוליינה ארה"ב ניקי היילי הצהרה פרשה מהמרוץ הרפובליקני לנשיאות
דרום קרוליינה ארה"ב ניקי היילי הצהרה פרשה מהמרוץ הרפובליקני לנשיאות
ניקי היילי. אמרה כי על טראמפ מוטלת האחריות לזכות בקולות תומכיה
(צילום: REUTERS/Brian Snyder)
בנוסף לפנס, גם המועמדת האחרונה שניצבה מול טראמפ בבחירות המקדימות - ופרשה מהמירוץ בשבוע שעבר - לא התחייבה לתמוך בו. על טראמפ מוטלת האחריות "לזכות בקולותיהם של האנשים במפלגה שלנו, ומחוצה לה, שלא תומכים בו. אני מקווה שהוא יעשה את זה", הצהירה ניקי היילי בנאום הפרישה שלה מהמירוץ.
אחרי הצהרת הפרישה של המועמדת הרפובליקנית פנה הנשיא ג'ו ביידן לתומכיה של היילי, וקרא להם להצטרף אליו במרוץ מול טראמפ. הנשיא הדמוקרטי שיבח את היילי על כך ש"אמרה את האמת" על טראמפ, במפלגה שבה "מעטים מעזים לעשות זאת". ביידן הוסיף: "טראמפ הבהיר שהוא לא רוצה את המצביעים של ניקי היילי. אני רוצה להבהיר: יש להם מקום בקמפיין שלי".