דרמה בארצות הברית: כתב אישום פלילי יוגש נגד נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, בגין תשלום דמי שתיקה לכוכבת הפורנו סטורמי דניאלס. כך החליט הלילה (שישי) חבר מושבעים גדול במנהטן. זו הפעם הראשונה בהיסטוריה האמריקנית שנשיא בהווה או לשעבר יעמוד לדין פלילי.
סעיפי האישום עדיין אינם ידועים, ובמשרד התובע הכללי של מנהטן אישרו כי כתב האישום יישאר חסוי לעת עתה. ברשת CNN דווח כי כתב האישום מכיל יותר מ-30 סעיפים הנוגעים להונאה עסקית, לפי שני מקורות יודעי דבר. עורכת דינו של טראמפ, סוזן נשלס, אישרה כי הנשיא יגיע לבית המשפט ביום שלישי לשמיעת האישומים נגדו.
4 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ ניו המפשייר
דונלד טראמפ ניו המפשייר
דונלד טראמפ
(צילום: gettyimages)
הנשיא האמריקני לשעבר לא צפוי להיאזק בדיון - והשופט בבית המשפט יחליט אם לשחררו בערבות. בבית המשפט צפויים לקחת מטראמפ גם טביעות אצבעות ולצלם את פניו לטובת ההליך הפלילי.
הנשיא לשעבר מיהר להגיב לאישום הצפוי, ואמר בין היתר כי הוא "חף מפשע לחלוטין". זמן קצר לאחר מכן טראמפ מסר הצהרה ארוכה בתגובה להגשת כתב האישום: "מדובר ברדיפה פוליטית ובהתערבות בבחירות ברמה הגבוהה ביותר בהיסטוריה. הדמוקרטים מהשמאל הקיצוני - אויביהם של הגברים והנשים החרוצים במדינה הזו - פתחו בציד מכשפות נגדי מהרגע שבו ירדתי מהמעלית הזהובה במגדל טראמפ ועוד לפני שהושבעתי כנשיא ארה"ב, במטרה להשמיד את תנועת 'להחזיר את אמריקה לגדולתה'".
טראמפ האשים כי "אתם זוכרים את זה בדיוק כמוני: רוסיה, רוסיה, רוסיה, התרמית של מולר, אוקראינה, אוקראינה, אוקראינה, תרמית ההדחה 1, תרמית ההדחה 2, הפשיטה הלא-חוקית והלא-חוקתית במאר א-לאגו, ועכשיו זה. הדמוקרטים שיקרו, רימו וגנבו באובססיה שלהם 'לתפוס את טראמפ', אבל עכשיו הם עשו דבר שלא מתקבל על הדעת - הגשת כתב אישום נגד אדם חף מפשע לחלוטין, באקט בוטה של התערבות בבחירות".
אחת מעורכי דינו של טראמפ, אלינה האבה, האשימה כי הנשיא לשעבר הוא "קורבן של גרסה מעוותת ומושחתת של מערכת המשפט האמריקנית", והוסיפה: "הוא יזוכה".
4 צפייה בגלריה
ארה"ב מייק פנס אירוע בחירות סנאט ג'ורג'יה
ארה"ב מייק פנס אירוע בחירות סנאט ג'ורג'יה
"כתב האישום הוא שערורייה". סגן הנשיא לשעבר מייק פנס
(צילום: gettyimages)
בשבוע שעבר דווח ב"גרדיאן" כי טראמפ הסביר לאנשיו כי אם יוגש נגדו כתב אישום בניו יורק והוא יידרש להגיע לשם מפלורידה על מנת לעבור את ההליך הפרוצדורלי הראשוני הנדרש עם תחילת המשפט - שכולל בין היתר לקיחת טביעות אצבע וצילום תמונת פנים - הוא מעדיף להפוך זאת למפגן של "התרסה", באמצעות הדרישה שלא לקבל יחס מועדף ושידיו ייאזקו כמו נאשמים אחרים. כך, לשיטת טראמפ, תחוזק טענתו לרדיפה פוליטית מצד התובע המחוזי במנהטן, איש המפלגה הדמוקרטית שמוביל את החקירה בפרשה, וה"בייס" של הנשיא לשעבר יקבל גם זריקת עידוד לקראת הבחירות בשנה הבאה.
סגן נשיא ארה"ב לשעבר מייק פנס, שכיהן תחת טראמפ, אמר בריאיון ל-CNN כי הגשת כתב האישום נגד הנשיא לשעבר היא "שערורייה". פנס הוסיף כי "עבור מיליוני אמריקנים, כתב האישום נראה כלא יותר מרדיפה פוליטית", וטען כי האשמת הנשיא לשעבר היא "פגיעה במדינה" ותסייע רק לזרוע פילוג בין האזרחים.
מושל פלורידה רון דסנטיס, יריבו העיקרי של טראמפ בפריימריז הרפובליקניים, האשים את התובע הכללי במנהטן כי הוא "מכופף את החוק כדי לתקוף יריב פוליטי". דסנטיס הוסיף כי "ניצול מערכת המשפט כנשק לקידום אג'נדה פוליטית הופך את שלטון החוק על ראשו", והצהיר כי פלורידה לא תסייע אם תוגש בקשת הסגרה נגד טראמפ, "לנוכח הנסיבות המפוקפקות" הנוגעות להגשת כתב האישום.
4 צפייה בגלריה
סטורמי דניאלס
סטורמי דניאלס
סטורמי דניאלס
(צילום: AP)
אחד מילדיו של הנשיא לשעבר, איש העסקים אריק טראמפ, כינה את ההחלטה "התנהגות משפטית לא-הולמת של העולם השלישי". דוברו של טראמפ, טיילור בודוויץ', האשים כי "לא מדובר בכתב אישום בגין עבירה - לא הייתה כל עבירה". עורך דינה של דניאלס, קלארק ברוסטר, אמר כי האישום הצפוי אינו "סיבה לשמחה", והוסיף: "תנו לאמת ולצדק לנצח".

כסף עבור השפעה על הבחירות? פרשת דמי השתיקה

הסנאטור צ'אק שומר, מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט, אמר כי "טראמפ כפוף לאותם חוקים כמו כל אמריקני אחר. הוא יוכל להיעזר במערכת המשפט ובחבר מושבעים, לא בפוליטיקה, כדי לקבוע את גורלו על פי העובדות והחוק. אסור שתהיה השפעה, הפחדה או התערבות פוליטית חיצונית בתיק. אני מעודד את מבקריו ואת תומכיו של טראמפ לתת לתהליך להתקדם בשלום ובהתאם לחוק".
סנאטורים דמוקרטים אחרים חזרו על המסר לפיו "אף אחד לא מעל החוק". הסנאטורים קורי בוקר וריצ'ארד בלומנטל מניו ג'רזי וקונטיקט אמרו כי "לנשיא לשעבר יהיו את אותן זכויות כמו לכל נאשם פלילי, והמערכת תניח שהוא חף מפשע עד שיוכח אחרת".
התיק נגד טראמפ נוגע לפרשת דמי השתיקה שטראמפ שילם לכאורה לכוכבת הפורנו סטורמי דניאלס. במסגרת הפרשה חשוד הנשיא לשעבר כי בשנת 2016 הורה לעורך דינו דאז מייקל כהן לשלם בשמו דמי שתיקה לדניאלס ולדוגמנית פלייבוי קרן מקדוגל, שטענו כי ניהלו עם טראמפ קשרים מיניים.
דניאלס, ששמה האמיתי הוא סטפני קליפורד, קיבלה 130 אלף דולר, ומקדוגל קיבלה 150 אלף דולר. כהן הודה ב-2018 בהסדר טיעון כי שילם את הכסף הזה "כדי להשפיע על הבחירות לנשיאות", כלומר למנוע מהשתיים לחשוף את קשריהן עם טראמפ ולגרום לו מבוכה ערב ההצבעה. על עורך הדין, שהודה גם בעבירות נוספות, נגזרו שלוש שנות מאסר, והוא ריצה אותן מדצמבר 2018 עד נובמבר 2021.
4 צפייה בגלריה
ארה"ב ניו יורק מציבים גדרות ליד בית המשפט הפלילי ב מנהטן לקראת אפשרות מעצר של דונלד טראמפ כתב אישום פרשת סטורמי דניאלס
ארה"ב ניו יורק מציבים גדרות ליד בית המשפט הפלילי ב מנהטן לקראת אפשרות מעצר של דונלד טראמפ כתב אישום פרשת סטורמי דניאלס
בית המשפט הפלילי במנהטן
(צילום: רויטרס)
ב-CNN נכתב הלילה כי ההחלטה בוודאי תשגר גלי הלם ברחבי המדינה, ותדחוף את המערכת הפוליטית בארה"ב - שמעולם לא ראתה את אחד ממנהיגיה לשעבר מתמודד עם האשמות פליליות, שלא לדבר על בעודו מתמודד שוב על הנשיאות - למים לא ידועים.
טראמפ, שמסובך משפטית בעוד שורה של תיקים ותביעות, בהם פרשת המסמכים המסווגים שלקח איתו לפלורידה ועל פי החשד הסתיר באחוזתו, כבר הבהיר כי הוא מתכוון לרוץ לבית הלבן גם במקרה שיוגש נגדו כתב אישום. לפי סקר שפרסם היום מכון הסקרים Ipsos, שיעור גבוה של 44% מהרפובליקנים סבורים שבמקרה כזה עליו לפרוש מהמרוץ.