שרי החוץ של צרפת, גרמניה, בריטניה, איטליה וארצות הברית פרסמו בצהריים (יום ג') הודעה לפיה הם מוטרדים מאוד מהודעת ממשלת ישראל, כי היא מקדמת בניית קרוב ל-10,000 יחידות דיור בהתנחלויות. בנוסף השרים הביעו דאגה מהכוונה להחיל תהליך של לגליזציה על עשרה מאחזים שנחשבו בעבר בלתי חוקיים לפי החוק הישראלי.
3 צפייה בגלריה
גבעת הראל
גבעת הראל
מאחז גבעת הראל בבנימין, אחד מתוך עשרת המאחזים הבלתי חוקיים שהממשלה הכשירה
(צילום: מועצת בנימין)
3 צפייה בגלריה
הצהרת בנימין נתניהו ומזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן בלשכת ראש הממשלה בירושלים
הצהרת בנימין נתניהו ומזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן בלשכת ראש הממשלה בירושלים
הבהיר שהאמריקנים מתנגדים לצעדי הממשלה. בלינקן
(צילום: יואב דודקביץ' )
בהודעה נכתב: "אנו מתנגדים נחרצות לפעולות החד-צדדיות הללו, שרק ישמשו להחרפת המתיחות בין ישראלים לפלסטינים ולערער את המאמצים להשיג פתרון שתי מדינות במשא ומתן".
עוד נכתב בהודעה החריגה של ארבעת שרי החוץ: "אנו ממשיכים לתמוך בשלום מקיף, צודק ומתמשך במזרח התיכון, שאותו יש להשיג באמצעות משא ומתן ישיר בין הצדדים. לישראלים ולפלסטינים מגיע לחיות בשלום, עם אמצעים שווים של חופש, ביטחון ושגשוג. אנו מאשרים מחדש את המחויבות שלנו לעזור לישראלים ולפלסטינים להגשים את החזון של ישראל המשולבת במלואה במזרח התיכון שחיה לצד מדינה פלסטינית ריבונית ובת קיימא. אנו ממשיכים לעקוב מקרוב אחר התפתחויות בשטח המשפיעות על ההיתכנות של פתרון שתי המדינות ועל היציבות באזור בכללותו".
בכירים בממשל האמריקני הוסיפו: "אנו לא תומכים בצעדי סיפוח והכשרת מאחזים. על זה אנחנו מדברים כל הזמן. לא יכולנו להיות יותר ברורים מזה. אם אתה מקדם בנייה מאסיבית בהתנחלויות, זה יהפוך את חזון שתי המדינות לבלתי אפשרי וזה לא משהו שנוכל להשלים איתו. אנו בני ברית של ישראל - ישראל היא בת הברית הקרובה ביותר שלנו, אבל כאן יש אי הסכמה אמיתית בנינו".
עודד רביבי, ראש המועצה המקומית אפרת, התייחס להודעת שרי החוץ ואמר: "אין לי אלא להצטער על הבחירה של שרי החוץ לעזוב הכל ולפרסם התייחסות לתשעה יישובים. מצד אחד הדבר מלמד על יחס לא פרופורציאנלי ולא הוגן כלפי ישראל והממשלה. מצד שני נדרשת התייחסות ישראלית שתסביר את הההחלטה, את הצורך לתת מענה לגידול טבעי של האוכלוסיה ומענה לצרכי האוכלוסיה. שיח והסבר מצידנו ירככו את ההתנגדויות . אסור להתעלם מהצהרה כזו".
לראשונה זה שנים רבות, ארה"ב הבהירה אמש כי היא מודאגת מצעדים אלו ומתנגדת להם. "אנו מוטרדים מאוד מהחלטתה של ישראל לקדם על פי הדיווחים קרוב ל-10,000 יחידות דיור בהתנחלויות, ולהתחיל בתהליך להכשרה רטרואקטיבית של תשעה מאחזים בגדה המערבית, שבעבר היו בלתי חוקיים על פי החוק הישראלי", מסר מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, שרק לאחרונה במהלך ביקורו בישראל ביקש להימנע מצעדים מסוג זה. "כמו ממשלים קודמים, דמוקרטיים ורפובליקניים, אנו מתנגדים בתוקף לצעדים חד-צדדיים כאלה, שמחריפים את המתיחות ומערערים את הסיכויים לפתרון שתי מדינות במשא ומתן".
3 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים של הציונות הדתית בגבעת הראל
מסיבת עיתונאים של הציונות הדתית בגבעת הראל
"נסיר את המגבלות על הבנייה ביו"ש". סמוטריץ', הבוקר
(צילום: נדב אבס)
בממשלה, עם זאת, לא התרגשו מהביקורת. שר האוצר והשר במשרד הביטחון, בצלאל סמוטריץ', כינס הבוקר מסיבת עיתונאים במאחז גבעת הראל שבבנימין, אחד מתוך עשרת המאחזים הבלתי-חוקיים שהממשלה החליטה להכשיר בדיעבד. לדברי סמוטריץ', "התשובה האמיתית לטרור היא להמשיך לבנות, להמשיך להתבסס בארץ ישראל. זה מה שאנחנו כממשלה, כמדינה, כעם, חייבים לעשות. מפעל ההתיישבות משגשג בזכות החלוצים שמקיימים אותו במשך הרבה מאוד שנים, באהבה גדולה, בנחישות גדולה, בהתמדה גדולה ובמקצועיות. אישרנו כרגע 10 יישובים, ויש סעיף כללי בהחלטה שמאפשר לנו לקדם עוד במקביל אם נידרש. שותפיי לקואליציה מבינים שזה מהלך הגיוני".
סמוטריץ' הדגיש כי הוא לא מסתפק בצעדים האחרונים - אלא "אנחנו מחויבים להסדיר את ההתיישבות כולה, ולהסיר לחלוטין את המגבלות על הבנייה ביהודה ושומרון. האזור הזה חייב להתנהל כמו כל אזור אחר במדינת ישראל, וכך יהיה". על גבעת הראל, שבה נערכה מסיבת העיתונאים, אמר: "אני נזכר כמה מכות חטפנו פה כשבאנו להקים אותה וכשפינו אותנו. עכשיו אני שר - וזו סגירת מעגל".