6 צפייה בגלריה
גבעת ארנון
גבעת ארנון
גבעת ארנון
(צילום: AFP)
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן ביקש להימנע מצעדים שכאלה, אבל הקבינט המדיני-ביטחוני הורה אמש (ראשון) על הכשרת מאחזים בלתי-חוקיים ועל כינוס מועצת התכנון העליונה ביהודה ושומרון בימים הקרובים, על מנת לאשר בניית יחידות דיור חדשות ביישובים קיימים.
פגישת הקבינט הסתיימה אמש בתום דיון שארך חמש שעות וחצי, ואחת ההחלטות שקיבלו ראש הממשלה בנימין נתניהו והשרים היא הכשרת תשעה מאחזים בלתי-חוקיים ביהודה ושומרון. ההחלטה התקבלה, על פי הממשלה, בתגובה לפיגוע הדריסה בירושלים בסוף השבוע שגבה את חייהם של שני ילדים וצעיר.
6 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר
בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר
ביקשו שיוכשרו 77 מאחזים, בסוף אושרו תשעה. סמוטריץ' ובן גביר
(צילום: עמית שאבי)
6 צפייה בגלריה
גבעת הראל
גבעת הראל
גבעת הראל
(צילום: מועצת בנימין)
6 צפייה בגלריה
מאחז מלאכי השלום
מאחז מלאכי השלום
מאחז מלאכי השלום
(צילום: אביתר קארו, tps)
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ביקש שיוכשרו 77 מאחזים, אך גם הכשרת תשעה מאחזים נחשבת לצעד משמעותי מכיוון ששנים רבות לא הוכשרו מאחזים בלתי-חוקיים. היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה לא הביעה תמיכה בהכשרת המאחזים, אבל גם לא מחתה בחריפות נגד צעד זה.
בן גביר ושר האוצר בצלאל סמוטריץ', שמשמש גם כשר במשרד הביטחון, אמנם ביקשו צעדים רבים יותר, גם במזרח ירושלים, אבל עצם הכשרת המאחזים נחשב להישג עבורם. בנוסף הוחלט כאמור על כינוס מת"ע, מועצת התכנון העליונה, שלפי סמוטריץ' צפויה לאשר את בנייתן של כ-10,000 יחידות דיור.
6 צפייה בגלריה
אבו מאזן  ואנתוני בלינקן
אבו מאזן  ואנתוני בלינקן
בלינקן ביקש להימנע מכך, אבל הקבינט החליט על הכשרת 9 מאחזים בלתי-חוקיים. מזכיר המדינה במהלך פגישתו עם אבו מאזן בחודש שעבר
(צילום: רויטרס )
המאחזים שיוכשרו, לאחר התייעצויות של נתניהו, בן גביר, סמוטריץ', שר הביטחון יואב גלנט והשר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר, הם שחרית, גבעת ארנון, אביגיל, עשהאל, גבעת הראל וגבעת הרואה, מלאכי השלום, מצפה יהודה, בית חוגלה ושדה בועז. מדובר ביישובים שקיימים כבר שנים רבות ועומדים על הקרקע, ולכן מדובר בהכשרה בדיעבד. עוד הוחלט בקבינט שראש הממשלה, שר הביטחון ושר נוסף יאתרו וימצאו עוד עשרות נקודות שיהפכו ממאחזים לא חוקיים להתיישבות צעירה, כלומר - הם יחוברו לחשמל ומים.
מדובר סוגיה נפיצה מאוד שעלולה להכעיס את ארה"ב, שמתנגדת כאמור להכשרת מאחזים בלתי חוקיים. אולי כדי לא להכעיס אותה יותר מדי, למאחזים שאושרו אין הרבה "בעיות" משפטיות - הקרקעות שעליהן הם יושבים הן אדמות מדינה, כך שלכאורה קל יותר להעביר אותן תהליך הכשרה. המשמעות היא שכעת התושבים שם יוכלו לקבל תקציבים ואפשר יהיה לחבר אותם לתשתיות של חשמל, מים, ביוב וביטחון. מדובר בתהליך ארוך שעוד ייקח זמן, אך הם נכנסו להליך הסדרתי.
6 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה
הדגיש שלא תהיה ענישה קולקטיבית במזרח ירושלים. נתניהו
(צילום: EPA)
"ננקוט ביד קשה ובתקיפות נגד המחבלים, גם צעדים בשטח וגם צעדים מדיניים", אמר בן גביר לאחר ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני. "הכשרת היישובים תצטרף לפעילות המשטרה הרחבה במזרח ירושלים, ולעוד שורה של צעדים להרתעה נגד הטרור". סמוטריץ' מסר: "הבטחנו ואנחנו מתחילים לקיים. ממשלת ישראל מעבירה היום מסר ברור לכל אויבינו - אל מול הניסיונות שלכם לפגוע בנו ולהחליש את אחיזתנו בארצנו, אנחנו מעמיקים שורש, בונים ומקימים ישובים. הטרור לא יחליש אותנו, נהפוך הוא".
ראש מועצת גוש עציון ויו"ר מועצת יש"ע, שלמה נאמן, אמר כי "החלטות הקבינט הן צעד חשוב ביותר בכיוון של פיתוח ההתיישבות הוותיקה והסדרת התיישבות הצעירה, אך לא פחות מזה מדובר באמירה ברורה כלפי האויב האכזרי - אנחנו כאן לנצח. הארץ הזאת שייכת לנו. אין לכם תקווה ואין לכם תקומה, עד שלא תניחו את נשקכם". ראש מועצת שומרון יוסי דגן מסר: "תודה רבה על החלטה היסטורית ודרמטית שמחזירה את הכבוד הלאומי של עם ישראל, ושתביא בטווח הבינוני והארוך הרתעה אמיתית לטרור ומחזקת את אחיזתנו בארצנו".

מתנועת "שלום עכשיו" נמסר: "תגובת הממשלה לפיגוע הנורא בירושלים היא פיגוע מדיני בשטחים. ממשלת ההתנחלויות יוצאת מגדרה כדי להוכיח למי שעוד לא היה ברור שפניה לסיפוח על סטרואידים וחיסול האפשרות לפתרון מדיני. ההפיכה המשטרית וההפיכה בשטחים שתיהן סיכון קיומי לישראל. נילחם בהפיכה המשטרית כאילו אין סיפוח ובסיפוח כאילו אין הפיכה משטרית - ואנחנו ננצח".
בנוסף החליטו השרים בקבינט על הרחבת המבצע המשטרתי במזרח ירושלים, תגבור כוחות משטרה ומג"ב בעיר ופעילות מבצעית מוגברת נגד מסיתים ותומכי טרור, בעקבות הפיגוע בסוף השבוע ועל רקע הכרזתו של בן גביר על היערכות ל"חומת מגן 2". נתניהו הדגיש ש"כוחות הביטחון יפעלו באופן ממוקד נגד מחוללי הטרור ושלא תהיה ענישה קולקטיבית".
פורסם לראשונה: 22:04, 12.02.23