אחרי ההסכמות אתמול סביב חוקי פיזור הכנסת והחקיקה, הבוקר (יום שלישי) מהומה בקואליציה וביקורת קשה על האופן שבו התנהל המשא ומתן מול האופוזיציה. הביקורת הגיעה לאחר שחוק הדגל של שרת התחבורה מרב מיכאלי בעניין קידום המטרו – אחד הפרויקטים הגדולים והיקרים בממשלה הנוכחית – נשאר מחוץ להסכמות ולא יקודם, ומנגד התקבלה דרישת הליכוד להגדלת מימון המפלגות.
בעקבות אי-ההסכמות והוויכוחים בוועדת הכנסת, ואחרי דרישת מפלגת העבודה וישראל ביתנו, הוחלט לקדם את פיזור הכנסת ללא העלאת מימון המפלגות. לפי יוזמת ח"כ איתן גינזבורג מכחול לבן, יו"ר הוועדה הציבורית לקביעת מימון הבחירות, השופטת בדימוס איילה פרוקצ'יה, היא שתבחן זאת ביממה הקרובה ותגבש את דעתה - ולא הח"כים באמצעות חקיקה.
4 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
"מי שאומר שחוק המטרו יתעכב רק בקצת - לא מבין אותו". מיכאלי
(צילום: עמית שאבי )
4 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
גם ישראל ביתנו מתנגדת להגדלת מימון המפלגות. אביגדור ליברמן
(צילוםף עמית שאבי)
המשמעות של אי קידום חוק המטרו כעת היא שאם לא תושג הכרעה בבחירות, ייתכן שאף שפרויקט המטרו תוקצב ויצא לדרך, הוא ייתקע. במפלגת העבודה זעמו על אופן ניהול המשא ומתן והעובדה שקידום הפרויקט נותר בחוץ, והחלו להפעיל שרירים משעות הבוקר.
ח"כ גלעד קריב, יו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט של הכנסת מטעם העבודה, אמור היה לקיים הבוקר ב-10:00 דיון סביב חוקים נלווים לחוק פיזור הכנסת - אבל בעקבות הזעם על הקואליציה הודיע על דחיית הדיון בשעה וחצי, ולאחר מכן – על דחייה נוספת עד להודעה חדשה. כל הח"כים של העבודה תקפו בחריפות את האופוזיציה שמסרבת לאשר את חוק המטרו לפני הפיזור ונוהגת לדבריהם בחוסר אחריות.
"מי שאומר שחוק המטרו יתעכב בקצת אם הוא לא יעבור, פשוט לא מבין אותו", כתבה השרה מיכאלי. "בלי החוק לא יקודמו הליכי קבלת החלטות, לא יקוים תיאום תשתיות ולו"ז סביר, לא יופעלו מגנוני מימון שיביאו ל-150 מיליארד שקל להשקעה בפרויקט. יתכבדו המתדרכים, ילמדו את החוק ואז יסבירו לציבור למה תקעו אותו על פוליטיקה".
4 צפייה בגלריה
הכנסת תפוזר בלי חוק המטרו ובלי קידום הפטור מוויזה לארה"ב?
הכנסת תפוזר בלי חוק המטרו ובלי קידום הפטור מוויזה לארה"ב?
הכנסת תפוזר בלי חוק המטרו ובלי קידום הפטור מוויזה לארה"ב?
(צילום: מוטי קמחי, shutterstock)
4 צפייה בגלריה
בסביבתה זועמים על הליכוד. נתניהו ושקד
בסביבתה זועמים על הליכוד. נתניהו ושקד
בסביבתה זועמים על הליכוד. נתניהו ושקד
(צילום: יואב דודקביץ', דנה קופל)
יו"ר סיעת העבודה, רם שפע, תקף אף הוא, והחל במקביל להוביל מהלך בכנסת כדי לתקוע את בקשת הליכוד להגדיל את מימון המפלגות - מהלך שכאמור הצליח בסופו של דבר חלקית: "לא ניתן לליכוד לשדוד את קופת המדינה כמו גנבים בלילה", אמר שפע. פרט לעבודה, בוועדת הכנסת גם ישראל ביתנו התנגדה להגדלת מימון המפלגות. בסיכומו של דבר חוק מימון המפלגות אמנם נשאר חלק מחוק פיזור הכנסת, אבל על גובה יחידת המימון תחליט השופטת פרוקצ'יה.
דרישת הליכוד שהתקבלה, נזכיר, הייתה שמימון המפלגות יגדל ל-1.66 מיליון שקלים לכל חבר כנסת, במקום 1.4 מיליון כיום. המשמעות: עלות נוספת של כ-31.2 מיליון שקל לבחירות, ובסך הכול כ-200 מיליון שקלים עבור מימון מפלגות בלבד.
גם ח"כ קריב יצא נגד ההסכמות ואמר: "שנה שלמה אנחנו טוענים שנתניהו ושותפיו מוכנים לשרוף את המועדון במאבק מול הקואליציה. אקורד הסיום המביש הוא הסירוב של נתניהו ויואב קיש לאשר את חוק המטרו, הבשורה הכי חשובה לתחום התחבורה בעשור הקרוב, אין סיבה שהקואליציה תסכים לביזיון הזה".
גורמים בימינה זועמים אף הם. שרת הפנים איילת שקד התבשרה כי החוקים שנועדו להסדיר את ביטול הוויזה לישראלים שנוסעים לארצות הברית ייתקעו, ובסביבתה הגיבו בזעם לתוצאות המשא ומתן בין הקואליציה לאופוזיציה. כעת יש מי שמנסים בקואליציה לעכב את הדיונים על הפיזור עד שיושגו הסכמות נוספות.