על-רקע הטענות להרעבה בעזה, שהופרכו בדוח של מתאם פעולות הממשלה בשטחים (מתפ"ש) שנחשף היום (ראשון) ב-ynet, נאלץ חמאס להוריד את המיסים על מוצרים שנמכרים בשווקים בעזה. גורם ביטחוני ישראלי הסביר כי הסיבה לכך היא הגברת הכנסת סחורות הסיוע לעזה ואבטחתו.
לצד הדיווחים על נזקים שנגרמו לרצועה בעקבות המלחמה בתחומי התשתיות והחשמל, מנסה חמאס להדגיש בשבועות האחרונים באופן מגמתי את טענות נרטיב ההרעבה בעזה. ואולם, בשבוע החולף התפרסמו ברשתות החברתיות הודעות על ירידת מחירים בשווקים.
4 צפייה בגלריה
השווקים ברצועת עזה
השווקים ברצועת עזה
השוק בדיר אל-בלח בעזה
(צילום: מוחמד מנסור)
ועדת החירום הממשלתית של חמאס פרסמה עדכון למחירים למוצרים בתחום המזון באזור ג'באליה בצפון הרצועה החל ממחר. כך למשל, קילו קמח שעלה 30 שקלים, יעלה מעתה 10 שקלים. קופסאות שימורים יימכרו בחמישה שקלים במקום ב-10 שקלים, ומנת אוכל מוכן תעלה 10 שקלים. מדובר בירידת מחירים ניכרת, אף על פי שהם עדיין נחשבים גבוהים לעזתי הממוצע.
הוועדות העממיות קיבלו סמכות לפקח על המחירים בשווקים, ולוודא שהסחורות שנכנסות לעזה מגיעות ליעדן. הסוחרים ברצועה הסבירו ש"כל משפחה ממוצעת יכולה לקנות מוצרים שיספיקו לארוחה משביעה ב-100 שקלים, לעומת 200 שקלים שנדרשו לארוחה כזאת עד לפני כמה ימים".
4 צפייה בגלריה
השווקים ברצועת עזה
השווקים ברצועת עזה
(צילום: מוחמד מנסור)
4 צפייה בגלריה
השווקים ברצועת עזה
השווקים ברצועת עזה
(צילום: מוחמד מנסור)
4 צפייה בגלריה
השווקים ברצועת עזה
השווקים ברצועת עזה
השווקים ברצועת עזה
(צילום: מוחמד מנסור)
בישראל טוענים על-רקע הדיווח שחמאס הוריד מיסים על מוצרים כדי לאפשר ירידת מחירים בשווקים, כי מדובר בהמשך הניסיונות להכחשת המאמצים ההומניטריים הישראליים ואימוץ נרטיב ההרעבה. "התיעודים ברשתות מראים בשבועות האחרונים הצפה ועומס בשווקים", אמר גורם ביטחוני. "לאור המאמצים הישראליים להגברת נתיבי הסיוע לעזה, ניתן להסביר את ירידת המחירים בשל ההצפה בסחורות הנמצאת בשווקים בעזה ובפרט בדרום הרצועה".
לפי מתפ"ש, מפרוץ המלחמה הועברו לרצועת עזה יותר מ-19 אלף משאיות סיוע דרך מעבר רפיח ומעבר כרם שלום, שכוללות יותר מ-240 אלף טון מזון ו-27 טון מים. יתרה מזאת, מדי יום ישראל מספקת מיליוני ליטרים של מים באמצעות שני קווים בדרום ובמרכז הרצועה. עד כה נכנסו לעזה גם יותר מ-2,700 משאיות שכוללות ציוד למחסות ואוהלים.
במתפ"ש מציינים עוד כי ישראל מאפשרת כניסת ציוד רפואי. מפרוץ המלחמה הועברו יותר מ-19,840 טון של ציוד רפואי ומוצרי היגיינה. כמו כן ניתן מענה רפואי על בסיס בתי החולים הפעילים בצפון ובדרום ברצועה, וישראל פועלת אל מול ארגונים בינלאומיים כדי לממש משימות הערכה ואספקה למוסדות הרפואיים האלה.
הוכחות מתפ"ש: ישראל לא מרעיבה את עזה

אחרי ש-12 סוכנויות או"ם וארגוני סיוע פרסמו דוח שמאשים את ישראל בהרעבה מכוונת בעזה, הוציא כאמור מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן, דוח מנוגד שמפריך את ההאשמות הגורפות נגד ישראל בנושאי הביטחון התזונתי, ומצביע על פערים עובדתיים ומתודולוגיים חמורים בדוח האו"ם.
דוח מתפ"ש דחה את הטענות להרעבה וציין שמדי יום נכנסות לרצועה 150–200 משאיות, רובן משאיות אוכל, שמהוות עלייה של 80% בהשוואה למשאיות המזון היומיות הממוצעות שנכנסו לעזה לפני 7 באוקטובר. לצד זאת, ישראל מאפשרת פתיחה והפעלה של נתיבים נוספים להעברת סיוע הומניטרי לרצועת עזה - נתיב ימי, הצנחות מהאוויר וחבילות סיוע בשיתוף מספר מדינות.
לפי דוח מתפ"ש, סוכנויות האו"ם וארגוני הסיוע שפועלים ברצועה אינם מסוגלים להתמודד עם כמות האספקה המובאת במשאיות מדי יום, ובכל רגע נתון ממתינות מאות משאיות בצד העזתי של מעבר כרם שלום לחלוקה על ידי גורמי הסיוע.