פרסום ראשון: אחרי ש-12 סוכנויות או"ם וארגוני סיוע פרסמו דוח שמאשים את ישראל בהרעבה מכוונת בעזה, פרסם מתאם פעולות הממשלה בשטחים (מתפ"ש), אלוף רסאן עליאן, דוח מנוגד שמפריך את ההאשמות הגורפות נגד ישראל בנושאי הביטחון התזונתי, ומצביע על פערים עובדתיים ומתודולוגיים חמורים בדוח האו"ם.
על פי דוח האו"ם, שהשתמש במדד IPC המיועד לקבוע את מצב הביטחון התזונתי במדינות, בתרחיש הסביר ביותר ובהנחה של המשך הלחימה - 50% מאוכלוסיית רצועת עזה (1.1 מיליון תושבים) עלולים להתמודד עם רעב קטסטרופלי (שלב 5 במדד). 38% מהאוכלוסייה צפויים להתמודד עם תנאי מצב חירום (שלב 4 במדד) ו-12% מהאוכלוסייה עם תנאי משבר (שלב 3 במדד).
הוכחות מתפ"ש: ישראל לא מרעיבה את עזה
דוח מתפ"ש דחה את הטענות להרעבה וציין שמדי יום נכנסות לרצועה 150–200 משאיות, רובן משאיות אוכל, שמהוות עלייה של 80% בהשוואה למשאיות המזון היומיות הממוצעות שנכנסו לעזה לפני 7 באוקטובר. לצד זאת, ישראל מאפשרת פתיחה והפעלה של נתיבים נוספים להעברת סיוע הומניטרי לרצועת עזה - נתיב ימי, הצנחות מהאוויר וחבילות סיוע בשיתוף מספר מדינות.
על פי דוח מתפ"ש, סוכנויות האו"ם וארגוני הסיוע שפועלים ברצועה אינם מסוגלים להתמודד עם כמות האספקה המובאת במשאיות מדי יום, ובכל רגע נתון ממתינות מאות משאיות בצד העזתי של מעבר כרם שלום לחלוקה על ידי גורמי הסיוע.
1 צפייה בגלריה
מתפ"ש נגד הטענות על ההרעבה בעזה
מתפ"ש נגד הטענות על ההרעבה בעזה
סיוע הומניטרי הממתין לחלוקה בתוך הרצועה
(צילום: מתפ"ש)
גם בנושא כמויות המזון והמים, והטענות להרעבה בצפון הרצועה, מציג דוח מתפ"ש נתונים ברורים שסותרים את דוח האו"ם. על פי מתפ"ש, את הנתונים לדוח האו"ם סיפקו גופים מקומיים - כמשרד הבריאות שמנוהל על ידי חמאס בעזה - שהינם בעלי אינטרס אסטרטגי להצגת מידע מוטעה. גם בתמונות ובתיעודים ברשתות והדיווחים בתקשורת הפלסטינית - ברפיח, במחנות הפליטים, במרכז רצועת עזה ובצפון הרצועה - ניתן לראות שווקי מזון מלאים באוכל מכל הסוגים.
"אנו עומדים בקשר רציף מול הקהילה הבינלאומית ומבצעים בדיקה מעמיקה של כל טענה שמגיעה", אמר מתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף עליאן. "עם זאת, ניתן לראות שבדוח ה-IPC ישנם אי-דיוקים ופגמים עובדתיים ומתודולוגיים רבים שמערערים את אמינות הדוח ומקורות המידע שעליהם הוא נשען. לצד זאת, הדוח מתעלם באופן מגמתי וגורף מהמאמצים של מדינת ישראל בתחום ההומניטרי תוך כדי המלחמה - על כן לא נאפשר לאף גורם להכפיש את שמה של מדינת ישראל".
אבל גם ידידתה הקרובה ביותר של ישראל, ארצות הברית, אומרת כי יש "אפשרות אמיתית" שבכמה אזורים בצפון הרצועה סובלים תושבים מרעב.
בכיר במחלקת המדינה אמר בסוף השבוע: "אנחנו יכולים לומר בביטחון שבדרום ובמרכז הרצועה חרפת רעב היא סיכון משמעותי, אך לא קיימת - אבל בצפון הרצועה היא גם מהווה סיכון וגם כנראה שישנה אפשרות אמיתית שהיא קיימת באזורים מסוימים". לדבריו, "זו הסיבה לכך שיש דחיפות רבה בהזרמת סיוע הומניטרי רב יותר לצפון הרצועה".
פורסם לראשונה: 00:00, 31.03.24