בשעות הצהריים המוקדמות נפתחו הקלפיות בסיבוב השני של הבחירות המקומיות, שנערכות ב-35 רשויות שבהן אף מועמד לא הגיע ל-40% מהקולות. בכל רשות מתמודדים שני המועמדים שצברו את מספר הקולות הגדול ביותר בסיבוב הראשון. ממשרד הפנים נמסר כי נכון לשעה 16:00, אחוז ההצבעה הממוצע הארצי הוא 12.6%. בין היתר עלה מהנתונים כי שיעורי ההצבעה הגבוהים ביותר, 30%, נרשמו בדיר אל אסד ובפקיעין, בעוד שאחוזי ההצבעה הנמוכים ביותר - 1.5% בלבד -נרשמו בכפר כנא ובמשהד. בבית שמש הצביעו 21.5%, במועצה אזורית אל קסום 17.4%, ברמלה 10.7% ובחיפה 8.94%.

בסבב הראשון שנערך בבית שמש השיג המועמד מטעם "דגל התורה", שמואל גרינברג, 35.1% מהקולות, ואילו ראש העיר עליזה בלוך השיגה 33.3%. לקראת הסיבוב השני נוצר בלוק נגד בלוך, לאחר שדגל התורה, אגודת ישראל וש"ס הודיעו על תמיכתן בגרינברג. בלוך אמרה בעת שהצביעה כי "צריך לשמור על הבית שלנו, נעשה הכי טוב שאפשר".
בלוך אמרה כי "זו לא עוד מערכת בחירות, היא מאוד משמעותית בזהות של מדינת ישראל. הבחירות מתקיימות בשעה שילדינו עדיין נלחמים בעזה. צריך שהם ידעו כשיחזרו שהיה להם בשביל מה להילחם, שיש להם מקום לחיות בארץ הזאת". היא תקפה כי "יש פה קבוצה של עסקנים שחילקו ביניהם את התקציבים והתפקידים ל-15 השנים הבאות. היו איומים נגד מצביעים, מול ציבור שלם שאומר: אנחנו רוצים עיר של כולנו. בחרנו לגור בבית שמש, בעיר שיש בה חרדים, חילונים, דתיים לאומיים, ותיקים ועולים, ואנחנו רוצים שיהיה מקום לכולם".
10 צפייה בגלריה
סבב שני של בחירות לרשות המקומית בבית שמש
סבב שני של בחירות לרשות המקומית בבית שמש
בלוך מצביעה בבית שמש
(צילום: רוני גרין שאולוב)
גרינברג אמר ביציאה מהקלפי: "אני רוצה לצאת במסר עבור תושבי העיר היקרה שלנו - אני הולך לפעול מהיום בערב לאחדות מלאה בעיר לכלל הסיעות ולכל התושבים, כולם יהיו בקואליציה שלי. הסיעות החרדיות, הדתיות-לאומיות, והסיעות מהציבור הכללי, החילוני, כולם יהיו אצלי". הוא הוסיף כי "אל תשמעו את מה שאומרים בחוץ, לא מוכרים את העיר לאף אחד". מטעם המטה של גרינברג נמסר: "אנחנו עושים את מה שצריך לעשות כדי שיהיה בעיר טוב יותר. בעזרת ה', בחמש השנים הקרובות יהיו שינויים בעשייה, בפיתוח, והכי חשוב - באחדות מלאה עם כל התושבים, כל האוכלוסיות".
שרה עזרן, תושבת ותיקה בבית שמש, אמרה כי ״חשוב לי שיהיה יותר ניקיון בעיר, שיעזרו יותר לקשישים. עליזה עשתה מעל ומעבר, אבל צריך עוד קצת. אני מתכוונת להצביע לה פעם נוספת ומאוד מקווה שהיא תיבחר. אם עליזה לא תיבחר, תהיה פה בני ברק״.
תושב העיר רן קהלני אמר ל-ynet כי ״אני בן 30, כנראה שאני לא אגור פה עוד, אבל עדיין הגעתי להצביע כי זה חשוב. לא משקיעים בנו, אין בנייה לאנשים כמוני. אף אחד פה לא מייצג אותי. אני ליכודניק, וגם הליכוד לא בנה לי כלום ולא עשה שום דבר 20 שנה. אני ועוד הרבה צעירים מרגישים שאין לנו מקום בבית שמש. הלוואי שנבחרי הציבור שלי היו כמו של החרדים, הם עושים בשביל האנשים שלהם״.
10 צפייה בגלריה
סבב שני של בחירות לרשות המקומית בבית שמש
סבב שני של בחירות לרשות המקומית בבית שמש
גרינברג בעת ההצבעה בבית שמש
(צילום: דוברות מטה גרינברג)
תושב בית שמש עוז אמר כי הוא וחבריו יצביעו לבלוך, ותקף כי "כל המפלגות החרדיות התאגדו נגד מועמדת ציונית בתקופת מלחמה. אנחנו עכשיו חזרנו ממילואים, כל החברים שלי בעזה בקושי יכולים להצביע, והחרדים סגרו דילים לעוד 15 שנה. אנחנו נלחמים כדי שיהיה פה יותר טוב״. תושב העיר רובי הוסיף: ״היו לי יותר ציפיות לפני שבועיים כי חשבתי שאחד משלושה יזכה או תזכה, אבל עכשיו אני מאוד מאוכזב כי שמעתי על הבריתות בין שני המועמדים, ושאחד שהפסיד יכול להיות ראש העיר רק בגלל דיל - זה לא דמוקרטי. אני מאוד כועס וזה מכאיב לי, בית שמש הולכת לכיוון יותר מדי חרדי. אני לא נגד חרדים בכלל, אבל אני לא רוצה שיהיה ראש עיר חרדי כי אחר כך יש בריתות נגד אחרים. כשאבוטבול היה פה ראש העיר הוא אמר לי ׳אתם לא יהודים טובים׳, ועכשיו הוא יהיה ברוטציה עם גרינברג״.
נתן ומשה, זוג אחים חרדים, הצביעו לגרינברג: "יש פה הרבה תככים, פוליטיקה לא נעימה, סכסוכים ובלאגן, אבל זה תכף יבוא לסיומו. חשוב שיקדמו פה את התרבות החרדית ושתימשך הבנייה. עוד שכונות לציבור חרדי, הקצאות לבתי כנסת, מקוואות, גנים ובתי ספר".
בשטח מדברים על ניצחון לגרינברג החרדי, זה משמח אתכם? "אין ספק. עליזה תרמה לפיתוח של העיר, אזורי תעשייה, אבל פחות לתחום החרדי והדברים שהקהילה צריכה".

בחיפה: עימות על "עתיד ליברלי"

בסיבוב השני של הבחירות לראשות העיר חיפה מתמודדים ראש העיר לשעבר יונה יהב (80) ועו"ד דוד עציוני (40), ששימש בין היתר כמשנה למנכ"ל משרד הבינוי והשיכון והאחראי על התוכנית הממשלתית למגזר הערבי. עציוני הגיע אל הקלפי בבית הספר איינשטיין בחיפה יחד עם אשתו, ולפני שנכנס להצביע, אמר כי "חיפה בוחרת היום בין העבר לבין ההווה והעתיד. מהיום, חיפה תלך קדימה מבחינת הצעירים, מבחינת אוויר נקי, מבחינת להציל את העיר, את הצעירים ואת העסקים. על זה הבחירות".
עציוני הוסיף: "ניסו לקחת את הבחירות האלו לשאלה האם אני אהיה ליברלי או לא ליברלי. אנחנו ליברלים ואנחנו פלורליסטים, אבל הבחירות האלו הם לא על השנאה ולא על הגזענות ולא על האנטישמיות של המחנה השני. אנחנו רואים את השלטים בכל מקום, שלטים שמדברים על תקווה ושלטים של אחרים עם כל מיני הפחדות".
10 צפייה בגלריה
סבב שני של בחירות לרשות המקומית בחיפה
סבב שני של בחירות לרשות המקומית בחיפה
ראש העיר לשעבר יונה יהב מגיע לקלפי בחיפה
(צילום: גיל נחושתן)
10 צפייה בגלריה
סבב שני של בחירות לרשות המקומית בחיפה
סבב שני של בחירות לרשות המקומית בחיפה
עציוני מצביע בחיפה
(צילום: ליאור אל-חי)
בהגיעו לקלפי, יהב אמר מצדו כי "אני באתי לבחירות האלה מתוך רצון למלא את התפקיד שאני הכי אוהב בחיי, לנוכח הסיטואציה שהעיר הזאת נמצאת בה, גם מבחינה התפתחותית וגם מבחינה ערכית. מעיר מאוד ליברלית ופתוחה שנעים מאוד לחיות בה חיפה עלולה להפוך לעיר חשוכה, ואנחנו חייבים למנוע את זה. אני היחיד שיש לו את הניסיון שיכול למחרת הבחירות להתחיל לעבוד, לא לבזבז את הזמן ולעשות את מה שטעון עשייה כדי להחזיר אותנו למעמד שהיה לנו".
במהלך השבוע האחרון עסקו המועמדים בעיקר בחיבורים. עציוני, שהגיע להסכמים עוד לפני הסיבוב הראשון עם ש"ס ויהדות התורה, גייס אליו גם את דגל התורה, שתמכה בסיבוב זה ביעקב בורובסקי. זאת לאחר שבורובסקי ועציוני חתמו על הסכם לשיתוף פעולה למרות "הדם הרע" שהיה ביניהם במהלך מערכת הבחירות. יהב, שזיהה את החיבור החרדי לעציוני, החליט לאמץ קו של "חיפה ליברלית" וחתם על הסכמים עם אביהו האן יו"ר הרשימה המשותפת של הירוקים וכחול לבן, עם סיעת "אכפת לי מתושבי חיפה" ועם שרית גולן וסיעת "חיפה בשבילנו חוזה חדש".

בתמיכת המפלגות הארציות: מאבק סוער גם ברחובות

ברחובות מתמודד עו"ד מתן דיל מול זהר בלום. דיל הגיע להצביע יחד עם אשתו וארבעת ילדיהם. מוקדם יותר דיל, שנחשב למועמד הימין והדתיים, הצהיר כי "אני מתחייב להיות ראש העיר של כולם, לשמור על האינטרס של כל המגזרים ולמנוע מהשפעות פוליטיות חיצוניות להיכנס לעיר ולזרוע הסתה ושנאה". בלום מצדו, אמר כי הוא מייצג את "המאבק בין רחובות ליברלית לבין רחובות סגורה ושמרנית".
10 צפייה בגלריה
סבב שני של בחירות לרשות המקומית ברחובות
סבב שני של בחירות לרשות המקומית ברחובות
בלום מגיע לקלפי ברחובות
(צילום: יאיר שגיא)
10 צפייה בגלריה
הכלה בתיה בן דוד ובחיר ליבה מצביעים בקלפי ברחובות
הכלה בתיה בן דוד ובחיר ליבה מצביעים בקלפי ברחובות
דיל יחד עם תושבת העיר בתיה בן דוד
(צילום: מטה מתן דיל)
בעיר התקיים מאבק הסוער בסיבוב השני בי דיל לבין בלום, ובשבוע האחרון העיר נחלקה לשניים בין אלו המגדירים את עצמם כחברי הגוש הליברלי והחופשי, מול הגוש הימני, דתי-לאומי וחרדי. מפלגות יש עתיד, כחול לבן, ישראל ביתנו והעבודה ניצבו איתן מאחורי בלום, בתקווה שבחירתו תסמל את "הסנונית שמבשרת את בוא האביב", למהפך בין הגושים בפוליטיקה הארצית.
מנגד, דיל יצא בימים האחרונים בקמפיין ״לא ניתן לזרים לקבוע לרחובות״, כשהוא מכוון לכל בכירי יש עתיד שהגיעו לעיר ופועלים למען בחירתו של בלום לראשות העיר. בשעות הצהריים המאוחרות רחובות עדיין נראתה מנומנמת, ולא הורגשה אווירת בחירות. ההערכה היא כי תושבי העיר יצאו להצביע אחרי שיסיימו את יום העבודה, כך שהשעות הקריטיות למועמדים יהיו בין 18:00 ל-22:00, שעת סגירת הקלפיות. תושבת העיר בתיה בן דוד הגיעה לקלפי בשמלת כלה, ולדברי המטה של דיל הצביעה לו יחד עם בחיר לבה.

התמיכה המפתיעה של החרדים במועמד בקריית גת

בסיבוב הראשון בקריית גת היה שוויון בין שני מועמדים, ראש העיר אבירם דהרי ומנכ"ל משרד התרבות לשעבר כפיר סויסה, שזכו ב-33% מהקולות כל אחד ומתמודדים כעת בסיבוב השני. סויסה מסר כי "זהו יום היסטורי. אנו קרובים לרגע שבו נעשה סוף לשיטה המיושנת ולהזנחה המתמשכת, ונוביל את השינוי למען התושבים. אני קורא לכולם לצאת ולהצביע ולהשפיע על עתיד קריית גת ועל השינוי".
דהרי שמכהן כראש העיר זה 20 שנה, אבירם דהרי, הופתע מתמיכת החרדים ביריבו סויסה, מקורבו של שר התרבות מיקי זוהר. בסביבתו של דהרי מספרים כי הוא ציפה לנצח בסיבוב הראשון עם 42% הצבעה, כפי שניבאו לו הסקרים הפנימיים. עם זאת, סויסה, שהיה עד כה אנונימי, צמצם את הפער. כאמור, ההערכה בעיר היא שסויסה קיבל את תמיכת הציבור החרדי בעיר, תמיכה שהיוותה הפתעה לכולם. "הציבור החרדי היו בני טיפוח של דהרי במשך שנים רבות. הם הלכו איתו יד ביד, אבל משהו קרה לאחרונה. אנחנו מעריכים שהוא איבד קרוב ל-20% מקולות החרדים, וזה מוזר מאוד. משהו לא צפוי קרה", סיפר גורם בעירייה.
הגורם הוסיף כי הבחירות לראשות העיר בקריית גת התנהלו באופן מכוער, עם רפש רב שהוטח בין שני המועמדים, וכלל בין היתר הפצת הכפשות, האשמות ושמועות. "הקמפיינים היו מכוערים. כל הצדדים שלפו את השד העדתי והדתי. עלו סיפורים כמו הבטחות על הקמת שכונות חרדיות בעיר רק כדי לרצות את החרדים. אני לא יודע אם זה נכון או לא, אף אחד לא היה שותף לסודות, אבל מה שבטוח זה שזה היה מאוד לא נעים".
דהרי הגיע לקלפי כשהוא מתוח במיוחד - ראש עיר מכהן שמגיע לסיבוב שני זו לא בשורה מעודדת, ובשבועיים שחלפו מאז הסיבוב הראשון ניסה להבין מה קרה לציבור החרדי שמרד בו. דהרי בטוח כי כוחות חיצוניים, בהם ש"ס ואגודת התורה, פעלו היטב בשטח - ותחת אפו - ומנסה לצבוע את בריחת הקולות החרדיים עקב הבטחות מרחיקות לכת שניתנו להם מצד יריבו הפוליטי. "ברור שהיו כאן דילים מתוחמים מאוד, אחרת אין הסבר איך דהרי חטף מהלומה שכזאת. אבל מצד שני, אני לא מכיר פוליטיקה בלי דילים כאלה ואחרים. זה שם המשחק", אמר פעיל חברתי בעיר.
10 צפייה בגלריה
סבב שני של בחירות לרשות המקומית באריאל
סבב שני של בחירות לרשות המקומית באריאל
אורן חזן מצביע באריאל
(צילום: עידו ארז)
10 צפייה בגלריה
סבב שני של בחירות לרשות המקומית באריאל
סבב שני של בחירות לרשות המקומית באריאל
שטבון בקלפי באריאל
(צילום: שאול גולן)
באריאל העפילו לסיבוב השני חבר הכנסת לשעבר אורן חזן ואיש הציונות הדתית יאיר שטבון. חזן זכה ב-1,868 קולות, בעוד ששטבון היה צמוד עם 1,647 קולות. חזן אמר ל-ynet: "אני מאמין שננצח היום. תושבי אריאל לא רוצים את אותו הדבר, הם רוצים דם חדש שיביא לפה תקציבים. אנחנו בהצבעה אמיתית על עתיד אריאל, זו הייתה העיר החילונית היחידה בשומרון, עיר מעורבת שיש בה בית לכולם. כיום הסטטוס הזה מאוים. אם הוא ייפגע אז כל העיר תיפגע, וכך כל ההתיישבות בשומרון".
בבנימינה–גבעת עדה מתמודדים גיל חנניה ומיכל אורון-עזאני. חנניה (54) הבטיח "פיתוח של מנועי צמיחה כלכליים ועסקיים חדשניים", בעוד שאורון-עזאני (48), בעלת בוטיק לבגדי מעצבים, ופעילה שהתמודדה בעבר לכנסת ברשימת ישראל ביתנו, הבטיחה "יכולות ניהול חדשניות, אחרי 100 שנות שלטון גברי במועצה".
10 צפייה בגלריה
סבב שני של בחירות לרשות המקומית בבנימינה
סבב שני של בחירות לרשות המקומית בבנימינה
כרזות המועמדים בבנימינה
(צילום: איתן גליקמן)
10 צפייה בגלריה
סבב שני של בחירות לרשות המקומית בבנימינה
סבב שני של בחירות לרשות המקומית בבנימינה
(צילום: איתן גליקמן)
בסיבוב השני בפרדס חנה-כרכור מתמודדים ראש המועצה הגר פרי-יגור ויוני חכימי, שהשיגו בסיבוב הראשון 29.1% מהקולות כל אחד. באור עקיבא מתמודד ראש העיר אלי אנקונינה מול ראש העיר לשעבר שמחה יוסיפוב. מי שהגיע למקום השלישי בבחירות לראשות העיר, סגן ראש העיר ארקדי גדילוב מהליכוד, ביקש מתומכיו לבחור באנקונינה. מנגד, יוסיפוב קיבל את תמיכתו של סגן ראש העיר יוסי כדורי.
הקלפיות יהיו פתוחות עד השעה 22:00, אולם ברשות מקומית שמספר הזכאים להצביע בה אינו עולה על 350, הקלפיות ייסגרו כבר ב-20:00. לוחמי צה"ל באזורי הלחימה והחיילים בבסיסים יוכלו גם הפעם להצביע ולהשפיע בקלפיות ייעודיות. בסך הכל יש 992,866 בעלי זכות בחירה, 1,552 קלפיות רגילות ו-531 קלפיות מיוחדות (באזורי לחימה, בתי חולים וכדומה).