מה שנראה כסדרת התגרויות של חיזבאללה בתקופה האחרונה אינו נובע רק מאובדן ההרתעה בגלל המשבר הפוליטי והחברתי בישראל. חיזבאללה כארגון ומנהיגו חסן נסראללה נוטים לפרש את התנהגות ישראל בעת האחרונה כחולשה, ולכן הם מרשים לעצמם לשלח פרובוקציות שהולכות ומסלימות לאחרונה, ונראה שנועדו לתגבר את חוסר האמון של הציבור בישראל בממשלה המכהנת. הכול כמובן, בעידוד ובתיאום עם האיראנים.
אבל להקמת "מאחז" חיזבאללה, כמה עשרות מטרים בתוך שטחה של ישראל לפני כמה חודשים - כמו גם פרובוקציות אחרות שחיזבאללה יזם לאורך גבול לבנון – יש כנראה מטרות צבאיות.
לנסראללה, משיקולים פנים-לבנוניים – המבוי הסתום הפוליטי והמשבר הכלכלי המתמשך במדינה – יש עניין, כך מעריכים בישראל, בכמה ימי קרב מול צה"ל. הוא רוצה על ידי כך לשפר את מעמדו בזירה הלבנונית. לישראל, משיקולים שונים, אין עניין לתת לנסראללה את מבוקשו בתחילת הקיץ הנוכחי, אבל גורם בכיר אומר ל-ynet כי "שעתו תגיע, ולא בעתיד הרחוק".
3 צפייה בגלריה
אוהל חזבאללה בצד הישראלי של הגבול עם לבנון, באזור הר דב
אוהל חזבאללה בצד הישראלי של הגבול עם לבנון, באזור הר דב
האוהל של חיזבאללה, בתוך שטח ישראל. המטרה נחשפה: שינוי תוואי הגדר ברג'ר
בנוסף, מטרתו של נסראללה היא לחבל ולשבש את פרויקט "אבן משתלבת" שישראל בונה לאורך גבול לבנון כדי למנוע, או לפחות להקשות ולהאט על חדירת הכוחות המיוחדים של חיזבאללה לשטח ישראל בעת עימות גדול עתידי.
מדובר בכוונת חיזבאללה שהארגון ונסראללה כבר הצהירו עליה בפומבי כמה פעמים – להחדיר יחידות של כוח רדואן לתוך שטח ישראל במטרה לתפוס יישובים צמודי-גדר בגבול לבנון, מוצבים של צה"ל וצמתים ראשיים בכביש הצפון. את היישובים חיזבאללה מתכוון לכבוש בחלקם על מנת לחטוף בני ערובה, אזרחים וחיילים, ולהחזיק בהם כדי להשיג ניצחון תודעתי. את הצמתים ומוצבי צה"ל כוח רדואן, שמונה כ-8,000 איש, ינסה לתפוס כדי למנוע הגעת תגבורות ליישובים וכדי להפיל אבדות בקרב חיילי צה"ל.
3 צפייה בגלריה
כוח רדואן, בתרגיל לפני חודשיים
כוח רדואן, בתרגיל לפני חודשיים
כוח רדואן, בתרגיל לפני חודשיים
(צילום: AFP)
3 צפייה בגלריה
רכב של צבא לבנון
רכב של צבא לבנון
רכב של צבא לבנון סמוך לגבול, אתמול
(צילום: Aziz Taher/רויטרס)
חיזבאללה אף אמר זאת במפורש, וגם הפיץ מפה שבה נראה כיצד הוא מתכוון לחדור בשישה צירי תקיפה לתוך שטח ישראל – בין מטולה לראש הנקרה. כוח רדואן אף תפס לאחרונה מוצבים בקרבת הגבול במסווה של "שומרי היערות", מבלי להסתיר שחלק מאותם "שומרי יערות" הם חמושים. כוח רדואן אף ערך לפני כחודשיים תרגיל גדול שדימה את תוכנית התקיפה הזו.

"אבן משתלבת" והדאגה של נסראללה

מה שנסראללה איננו אומר וחיזבאללה אינו מפרסם הוא שהפרויקט ההנדסי "אבן משתלבת" שצה"ל מקים מדאיג אותו מאוד. הפרויקט הזה, שמשלב גדר פלדה גבוהה, חומה בקטעים מסוימים ואמצעי התרעה ותצפית משוכללים, עשוי לסכל כליל את מתקפת חיזבאללה, בין השאר משום שהוא כולל מצוקים מלאכותיים גבוהים מאוד שחיזבאללה יצטרך לטפס עליהם ולבזבז שעות רבות, אם ירצה להתקרב ליישובים או למוצבים. את הזמן הזה ינצל צה"ל להיערך לסיכול מתקפה ולפתיחת מתקפת-נגד.
המכשול ההנדסי הזה הולך וקרב לסיומו, ודי ברור שזה מדאיג מאוד את הארגון הלבנוני שתוכניות המתקפה שלו לתוך שטח ישראל כבר ספגו מכה אנושה במבצע "מגן צפוני", שבו נחשפו המנהרות שחפר, ושדרכן התכוון לפרוץ לתוך שטח ישראל. הפרויקט ההנדסי "אבן משתלבת" יסכל במידה רבה, אחרי שיושלם, גם מתקפה מעל פני הקרקע של כוח רדואן, תוך ניצול השטח הסבוך והוואדיות העמוקים של אזור גבול הצפון, כדי להגיע בהסתר ותחת חיפוי כבד של אש ליעדיהם בשטח ישראל.

לכן חיזבאללה מנסה לסכל ולשבש את השלמת המכשול הזה, באמצעות פרובוקציות שעיקרן חבלות בגדר הפלדה וסחיטה מדינית. הקמת האוהל והמכולה בתוך שטח ישראל התבררה כניסיון לסחוט מישראל את שינוי תוואי הגדר באזור הכפר רג'ר שנמצא ממש על קו הגבול, חלקו בשטח ישראל וחלקו בשטח שהיה סורי בעבר. חיזבאללה טוען שחצי מהכפר נמצא בשטח לבנון, והוא מנסה למנוע את הקמת הגדר בשולי הכפר שפונים לשטח לבנון, בתואנה שהעבודות מתבצעות בשטח לבנון.

אוהלים תמורת גדר

מהן הכוונות האמיתיות של חיזבאללה ברג'ר? אנחנו יודעים אותן, כי לפחות פעמיים בעבר ניסה חיזבאללה להחדיר כוחות שלו לשטח ישראל דרך רג'ר. הניסיונות שהיו לפני כמה שנים סוכלו, אבל עדיין רג'ר והיישובים הישראלים צמודי הגדר נותרו נקודות תורפה שחיזבאללה מתכוון להחדיר את כוח רדואן לתוכם.
המכשול שישראל בונה לפחות יעכב לשעות רבות כל מאמץ התקפי של חיזבאללה וייתן לצה"ל זמן התרעה יקר ערך להתמודד עם חדירה ואף לבלום אותה. חיזבאללה חשף את כוונותיו כשהתנה לאחרונה, באמצעות המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין, את "תוכנית הפשרה" שלו, לפיה ישראל תסיט את תוואי הגדר באזור רג'ר ואז חיזבאללה בתמורה יוריד את "מאחז האוהלים" שבנה. ההתניה הזו היא למעשה סחיטה, כשנסראללה מזהה בישראל חשש להתעמת איתו עוד מלפני כמה שנים, אז צה"ל לא פגע באנשיו שניסו לחדור למוצב גלדיולה בהר דב.

כדי לסכל את הפרובוקציות של חיזבאללה, כך נחשף אתמול, שילב צה"ל בגדר לראשונה אמצעי אל-הרג, הדומים לרימוני הלם, כך שכל מי שרוצה לחבל בה, כפי שעושים אנשי חיזבאללה – ייפגע, אבל לא ייהרג. זה בדיוק מה שקרה אתמול בשעות אחר הצהריים, כשאנשי חיזבאללה התנהלו באזור זרעית, במסווה של הפגנת אזרחים תמימה נגד העבודות על המכשול, שמתנהלות כולן בשטח ישראל.
יש לזכור בהקשר זה כי "הפגנות אזרחים תמימות", כביכול, הן מתווה פעולה ותיק של חיזבאללה - כך הם מוטטו את מגננת אזור הביטחון של צה"ל וצד"ל בדרום לבנון, בשנת 2000. זה התחיל ב"הפגנה תמימה" שצה"ל, בפקודת הרמטכ"ל דאז שאול מופז, לא ירה לעבר המשתתפים בה. או אז, הם נכנסו באין מפריע למוצבי צד"ל, וגרמו לבריחה המונית. צה"ל, שהתכוון ממילא לצאת מרצועת הביטחון, נאלץ לפנות אותה במהירות.
חיזבאללה ממשיך להשתמש בהפגנות אזרחים ובהפרות סדר עד היום, וכעת עיקר המאמץ שלו מכוון להאטה ולשיבוש העבודה על "אבן משתלבת", כדי לאפשר לכוח רדואן לתקוף לשטח ישראל. צה"ל, עד לעת האחרונה, לא פעל בכוח נגד הפרובוקציות האלה, בעיקר בגלל ההרתעה ההדדית בין ישראל ללבנון בשנים האחרונות. על פי משוואת ההרתעה הזו, שנסראללה ניסח אותה, כל הרוג לבנוני ייענה במספר ימי קרב שבהם חיזבאללה יגבה מחיר מישראל באמצעות ירי טילים ורקטות ליישובי הצפון, וטילי נ"ט לעבר כוחות צה"ל על גבול הצפון.
מדינת ישראל וצה"ל קיבלו בשתיקה שבהסכמה את חוקי המשחק של נסראללה, והפרובוקציות לאחרונה גם הן חלק מתופעה זו. אלא שהפעם יש לה מטרה צבאית, וצה"ל לא ייתן לחיזבאללה ליהנות מהאיפוק הישראלי עוד זמן רב.
פורסם לראשונה: 22:09, 12.07.23