אחרי ההפגנות הסוערות אמש בתל אביב, שבמהלכן הובערה מדורה על הכביש ואיילון צפון נחסם לתנועה על ידי מפגינים, יפעת קלדרון, בת דודתו של עופר קלדרון שחטוף בעזה, התראיינה הבוקר (ראשון) לאולפן ynet - ואמרה שמשפחות החטופים מתכוונות להחריף את צעדיהן. "נעשה כל מה שצריך כדי להשאיר את הנושא בראש סדר היום", אמרה.

"שלומי לא טוב, אחרי 170 ימים לא קורה פה כלום", אמרה יפעת. "פשוט לא קורה שום דבר מאז הפעימה האחרונה. התחושה שנתניהו מפקיר את החטופים, שלא אכפת לו, שהוא ויתר עליהם. וזו תחושה מאוד-מאוד קשה. נתניהו הוא היחידי שבאמת יש לו את הכוח וזה בידיו, הוא יכול להחליט להציל את 134 החטופים, שחלקם כבר לא בין החיים, ולהחזיר אותם הביתה. זה יהיה הניצחון שלנו, למרות שהפסדנו כבר ב-7 באוקטובר".
לדבריה, "כל החטופים משלמים מחיר פוליטי כבד, ונתניהו מסכל עסקאות לכל אורך הדרך. נתניהו צריך לבחור אם הוא מציל את החטופים ומחזיר אותם הביתה, אזרחים וחיילים שבאמת לא עשו שום דבר, או שהוא בוחר בסמוטריץ' ובבן גביר. השאלה מה באמת יותר חשוב לו - הכיסא או החטופים. אני רוצה להאמין שהחטופים חשובים לו, אבל התחושה היא קשה, שהוא ויתר עליהם. אני גם אמרתי לו את זה בפגישה פנים מול פנים.
"אומרים לנו שרק לחץ צבאי זה מה שיחזיר אותם, אבל אין כבר לחץ צבאי. אין כמעט כוחות שלנו בעזה. החזרנו רק שלושה אנשים הביתה הודות לחילוץ שעבר בהצלחה. כל השאר יחזרו לפה מתים, בארונות. אני מרגישה שאם יוותרו עליהם אז אין עתיד למדינה הזאת. מה היה רוצה לגדל את הילדים שלו במדינה שלא דואגת להחזיר את האזרחים והחיילים שלה הביתה? הם לא שבויי מלחמה, הם אנשים שנחטפו, הם אזרחים וחיילים שלא עשו שום דבר, שנחטפו ביום בהיר אחד. זה פשוט נורא".
על ההפגנות סיפרה יפעת: "ביום שישי הפגנתי מול בלינקן יחד עם חבורה מדהימה של אנשים ועוד נציגי משפחות, ואני גם לחצתי את ידו ואמרתי לו: 'אתם התקווה, אתם חייבים לעזור לנו'. זה מה שאני מאמינה. אני מאמינה שביידן הוא זה שיכול לעשות מעשה והוא המבוגר האחראי, והוא זה שיכול לעזור לנו. אני כל יום נמצאת בשער בגין עם חבורה מדהימה של אנשים, שבאים ותומכים וקוראים איתי את אותן הקריאות לעסקה עכשיו. אתמול היה ערב מדהים, וגם לפני שבוע במוצאי שבת".
2 צפייה בגלריה
הפגנה בתל אביב
הפגנה בתל אביב
מחאת משפחות החטופים בתל אביב אתמול
(צילום: מאיר תורג'מן)
2 צפייה בגלריה
מפגינים חוסמים את נתיבי איילון
מפגינים חוסמים את נתיבי איילון
איילון צפון חסום לתנועה, אמש
(צילום: מאיר תורג'מן)
לדבריה, בני משפחות החטופים שמובילים את המחאה מתכוונים להחריף את הצעדים. "נעשה מה שצריך, גם אם צריך להבעיר את המדינה הזאת. כל מה שצריך כדי להשאיר את הנושא בראש סדר היום", אמרה יפעת. "יש תחושה של נרמול של כל המצב. זו מלחמה של כולנו. היום זה עופר, מחר זה מישהו אחר. זה יכול לפגוע בכל אחד. אין מה לעשות, אני בעצמי הבערתי צמיגים. ישבתי בתוך כלוב ביום שישי בצהריים לפני שבועיים. אני אעשה את כל מה שצריך כדי להשאיר את זה על סדר היום".
יפעת אמרה כי המשטרה מכילה את מחאת משפחות החטופים. "הם מלווים אותנו כל יום, באים ועומדים איתנו. הם באמת מכילים. אנחנו אחת לכמה זמן עוזבים את הכביש, קוראים את שמות החטופים, קוראים לאנשים לצאת ולהצטרף אלינו - והם עושים את זה, וזה מדהים. הם עומדים ומחזיקים איתנו שלטים וקוראים את הקריאות שלנו, ואחת לכמה זמן לצערי הרב יש גם אנשים שמתנגדים וצועקים. כמו שחסמתי בשבוע שעבר את איילון בבוקר ומישהו עבר וצעק 'די כבר, נמאסתם'. הוא לא היה אומר את זה אם מישהו מהמשפחה שלו היה נחטף, אני בטוחה".


דובר המשטרה: "לא נאפשר חסימות כבישים והבערת מדורות"

דובר המשטרה, נצ"מ אלי לוי, התייחס למחאת משפחות החטופים במשדר ואמר כי הוא "מצטרף לקריאה שאין דבר יותר חשוב היום במדינת ישראל מאשר שחרורם של החטופים, כמה שיותר מהר הביתה". לדבריו, "גם אנחנו כמשטרה, כאזרחים, מתפללים לכך מדי יום. מפכ"ל המשטרה אמר לנו עוד ב-7 באוקטובר: קולן של משפחות החטופים הוא קול קדוש. אנחנו כמשטרה נאפשר אותו ואת הזעקה שלהן בכל מקום, בכל שעה. אנחנו נמצאים בקשר רציף איתן יום-יום.
״אנחנו נמצאים בשיח רציף כל הזמן עם ראשי המחאה, עם כל ראשי המחאות מכל סוג, וכמובן עם משפחות החטופים. אין דבר שיותר חשוב היום מלשמוע את זעקתן של משפחות החטופים כדי שהחטופים יחזרו הביתה, כמה שיותר מהר, בריאים , שלמים וחזקים למדינת ישראל. לצערנו הרב, יש מיעוט קטן מאוד שלא נמנה עם משפחות החטופים, שמנצל מדי פעם מחאות כדי לחסום צירי תנועה וכדי להבעיר מדורות".

לדבריו, "אנחנו מאפשרים את המחאה ורואים בה אבן יסוד במדינה דמוקרטית, אבל מצד שני אנחנו קוראים למפגינים, מכל הקשת ומכל סוגי המחאות וההפגנות – אנא מכם, היצמדו לתנאים שאנחנו כמשטרה הגענו להסכמות יחד עם מי שחותם על המחאה ומי שנמצא איתנו בקשר".
על האפשרות להחרפת צעדי משפחות החטופים: "אני אמשיך בשיח רצוף, מהמפכ"ל דרך מפקדי המחוזות. אנחנו בשיח רצוף כל הזמן עם משפחות החטופים וגם עם גורמים שמובילים מחאות אחרות. אנחנו נמשיך בשיח רציף כדי להזכיר לראשי המחאה ולמוחים שלחסום ציר תנועה או להבעיר צמיג או מדורה בתקופה של מלחמה, כשיש עשרות התרעות לפיגועים - את זה לא נאפשר".