ראש הממשלה נפתלי בנט התייחס הבוקר (יום רביעי) בכנס ביזור סמכויות לשלטון המקומי למשבר הפוליטי, ואמר כי הקמת הממשלה סייעה לישראל להשתקם ממשבר הקורונה - וכי בחירות נוספות יפגעו בהישגיה. בנט תקף את יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', שאמר כי אין להכניס לבתי כנסת את מי ששותף לממשלה: "מה זה הדבר הזה? יהודי יחרים יהודי אחר בבית כנסת? על זה חרבה המדינה לפני 2,000 שנה. מרוב צדק שכחנו שיש לנו עם, עם טוב, עם חיובי, עם מתנדב".
"הקמנו ממשלה כי ידענו שזו או בחירות חמישיות, שישיות ושביעיות, או להקים ממשלה עם אנשים עם דעות מאוד שונות משלנו", אמר בנט, והזכיר את הצמיחה הכלכלית של ישראל, ששברה שיא היסטורי. "אני איש ימין, יש בממשלה אנשי שמאל, אבל גיליתי שגם אנשים עם דעות שונות אוהבים את הארץ הזו. אין לי מונופול על אהבת ארץ ישראל, כמו שלצד השני אין מונופול על אהבת האדם או אהבת השלום".
2 צפייה בגלריה
"האויב הוא בחוץ". בנט וסמוטריץ'
"האויב הוא בחוץ". בנט וסמוטריץ'
"האויב הוא בחוץ". בנט וסמוטריץ'
(צילום: מארק ישראל סלם, הדר יואביאן)
2 צפייה בגלריה
ועידה ועידת האנשים של המדינה איילת שקד
ועידה ועידת האנשים של המדינה איילת שקד
"סמוטריץ' שכח את דברי חז"ל". שקד
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לדברי בנט, "מדינת ישראל הלכה לסבב בחירות ועוד סבב בחירות ועוד בחירות והכול עמד. מדינת ישראל הייתה משותקת ואנחנו שחררנו את זה". בנט דיבר גם על הקמת בית החולים השיקומי הראשון בנגב, והוסיף: "המשחק הזה, כאילו זו תוכנית ריאליטי, קלות הדעת להוביל חלילה את מדינת ישראל לעוד בחירות ועוד בחירות - זה הרסני לאזרחי ישראל, זה הרסני לשלטון המקומי".
בנט, שאמר כי "המעשה הציוני ביותר הוא להמשיך לקיים את הממשלה" וקישר את הנעשה כעת ברשויות המקומיות לקיפאון הפוליטי שהיה בישראל, קרא בסיום נאומו: "האויב הוא בחוץ, הטרוריסטים שרוצים לשבור את רוחנו לא ישברו. אף אחד לא ישבור את רוחנו אם נהיה חזקים ביחד".
מוקדם יותר תקפה השרה איילת שקד גם היא את סמוטריץ': "כאישה שאינה דתייה אני נוהגת ללכת לבית הכנסת שאליו הלכתי גם בילדותי עם אבי, בחגים ובהזדמנויות נוספות. תמיד הרגשתי שאני מתקבלת שם במאור פנים. שלכל יהודי יש את המקום לבוא ולהתפלל. בצלאל שכנראה שכח את דברי חז"ל על כך שכל המלבין פני חברו ברבים כאילו שפך דמים, חושב שעל המתפללים לגרש אותי מבית הכנסת. עד אתמול נשגב מבינתי מהי הקרקע שעליה התרחש סיפור קמצא ובר קמצא ערב חורבן הבית. בצלאל לא יגרום לי לוותר על בית הכנסת וגם בחג הזה, בעזרת ה׳, אגיע להתפלל".
סמוטריץ' הגיב לטענות בפייסבוק: "קמפיין ההתקרבנות התורן של ימינה פשוט מדהים בעזות המצח שלו. אנשים שחברו לאויבי ישראל כדי להכריע במחלוקת פנימית בין אחים בעם ישראל מדברים על אחדות. אנשים שאין להם בעיה עם לפיד שמדבר על צאצאיו של יגאל עמיר ויאיר גולן שכינה את המתיישבים תתי אדם ועומר בר לב שלא מפסיק להסית עם קמפיין אלימות המתנחלים השקרי מטיפים על סגנון".
בהמשך הפוסט כתב סמוטריץ': "אי אפשר בלי - יפי נפש ששותקים מול כל אלה וחיים איתם בשלום ובשלווה ואז מזדעזעים ורצים לגנות אמירה לא מוצלחת שלי. הצביעות נוטפת לכם מהאזניים. מבין שאתם מחכים לי בסיבוב, כל אחד מסיבותיו הוא, מבין שקצת שיחקתי לכם לידיים עם המשפט הזה, אבל באמת שהפסקתי כבר להתרגש מהסיבוב הזה שאתם נהנים לעשות עלי כל פעם מחדש. כשתגנו בחצי מהאמוציות והמוטיבציות מעשים רעים פי אלף של פוליטיקאים אחרים אתייחס ברצינות לגינויים שלכם אליי.
"אז לא קראתי להוציא אף אחד מבית הכנסת, וכל מי שהקשיב לראיון כולו מבין את זה מיד. כן הסברתי שהעובדה שמי ששיקרו, הונו ורימו את ציבור שולחיהם לא אמורים להתפלא כשהם לא מתקבלים בתשואות בקרב אותו ציבור שלו הם הפנו עורף. לא סתם אנשי ימינה ממעטים להשתתף באירועים ציבוריים וכשהם כן מגיעים הם מתקבלים באי רצון מופגן, ובצדק מוחלט. מקום המפגש החברתי המרכזי של הציבור הדתי הוא בבתי הכנסת ואני מניח שאם הייתי חי בתרבות אחרת הייתי מדבר על בית קפה או מועדון חברתי אחר. זה לא אירוע דתי, זה אירוע דמוקרטי מהמעלה הראשונה.
חברי ימינה, תפסיקו להתקרבן ולהתבכיין. קחו אחריות על המעשים שלכם ואם אתם רוצים לחזור ולהתקבל בברכה בציבור פרקו את הממשלה הרעה הזו מיד. בינתיים אתם עושים את ההיפך הגמור ומעמיקים את הבור שאליו אתם מכניסים את מדינת ישראל, הפעם גם עם רשת ביטחון של הרשימה המשותפת. אז אל תצפו שיקבלו אתכם בזרועות פתוחות בשום מקום".
בכנס ביזור סמכויות לשלטון המקומי הצהירו בנט ושרת הפנים איילת שקד על מתן עצמאות גדולה יותר לראשי ערים והפחתת רגולציה עודפת. מדובר בהצעת ממשלה שיזמה שרת הפנים איילת שקד, שאמרה כבר עם כניסתה לתפקיד שתדאג להעביר יותר סמכויות לרשויות, על רקע טענת יו"ר השלטון המקומי וראש העיר מודיעין חיים ביבס שלפיה הרשויות ערות לשטח ויודעות בצורה הטובה ביותר למה התושבים שלהן זקוקים. בנט אמר על כך כי משבר הקורונה לימד אותו על הצורך בעצמאות גדולה יותר לראשי הערים.
מבין הסמכויות שיקבלו הרשויות יהיו שינויים בצו הארנונה של הרשות המקומית ומתן פטור מארנונה למוסדות מתנדבים לפי שיקולי הרשות, גמישות ניהולית ותקציבית במוסדות החינוך, אישור יוזמות במקרקעין של רשות מקומית, אישור תקציב עצמאי, העברת תקציב מסעיף לסעיף, קידום תחבורה בראיה מטרופולינית ומרחבית. בנוסף, תהיה תוספת תחומי סמכות לפקחים עירוניים להכוונת תנועה, הוספת עבירות לאכיפה אלקטרונית במרחב העירוני וציות לפקח עירוני בחוק האופניים. ועוד סמכויות רבות שבעבר היו בשליטת המשרדים הממשלתיים ותלויות באישורן וכעת יהיו לשיקולי הרשויות המקומיות.
בכנס עצמו אמרה שקד כי "בישיבת הממשלה דיברנו עם השרים והם היו תמימי דעים שבכל משרד יש עבודה לעשות. אני באמת חושבת ויודעת ששרי הממשלה הזו מאמינים בראשי הרשויות, וגם אני. עשינו חלוקה אחרת, כך ש-100 רשויות יקבלו סמכויות נרחבות יותר. ניסינו לעשות מהפכה בתכנון. אני מאמינה שהשנה נגיע למספר שיא של יחידות דיור שתוכננו ומספר שיא של יחידות ששווקו".