מטחים לים מעזה: פלוגות אל-קודס, הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי, פתחו הבוקר (שני) באימון באש חיה ברצועת עזה, הכולל מטחי רקטות לים. פיצוצים חזקים נשמעים בצפון הרצועה, ותושבי עוטף עזה עדכנו שמדובר באימון.

בהודעת פלוגות אל-קודס נאמר: "אנחנו מבצעים תמרון התקפי מתקדם באחד מאתרינו בתחמושת חיה, בהשתתפות כוחות עילית, תמרון הכולל טילים, ארטילריה, שריון, ומודיעין, ומדמה פשיטות על כמה אתרים צבאיים ציוניים וביצורים בעוצמת אש גבוהה".
מדובר צה"ל נמסר כי "הופעלה התרעה לפני זמן קצר ביישומון פיקוד העורף, בשטח פתוח בלבד בצפון עוטף עזה, כתוצאה משיגורים שבוצעו משטח רצועת עזה לכיוון הים ולא חצו לשטח מדינת ישראל".
בעזה הודיעו שלשום על חידוש המהומות בגבול הרצועה, בתגובה לעליית 748 יהודים להר הבית. ארגון "הצעירים המורדים", שהוביל את המהומות בשבוע האחרון, כינה את עליית היהודים להר הבית "הפרות של הסיכומים במסגד אל-אקצא וירושלים".
ישראל החליטה בשבוע שעבר לפתוח מחדש את המעברים לכניסת פועלים מרצועת עזה אחרי המהומות על הגדר ובלוני התבערה ששוגרו לעוטף. מאחורי ההחלטה עומד משא ומתן בין ישראל לחמאס בתיווך קטארי ומצרי. חמאס התעקש שמעולם לא עודד את המהומות - אך נתן להן הסכמה שבשתיקה - והשליח הקטארי לרצועה מוחמד אל-עמאדי אישר כי נוהלו מגעים בתיווכו והדגיש כי הם הסיבה לכך שהמעברים נפתחו מחדש. "המצב ברצועת עזה חמור, וסכסוך נוסף רק יחמיר את המשבר ההומניטרי", הוא אמר.
1 צפייה בגלריה
yk13612118
yk13612118
המהומות בגבול הרצועה
(MOHAMMED SABER)
גורם רשמי בעזה שמעורה בפרטים אמר כי ישראל הבטיחה לחמאס כמה ויתורים - כולל העלאת מספר אישורי הכניסה לפועלים מעזה, הרחבת אזור הדיג מול חופי הרצועה ומתן אפשרות לייצא יותר סחורות ולייבא יותר ציוד. בישראל אמרו מנגד שהצעדים הכלכליים הללו יינתנו רק בתמורה לרגיעה. ארגון "הצעירים המורדים", שאחראי למהומות על הגדר ומזוהה עם החמאס והג'יהאד, הודיע אמנם על עצירת פעילותו - אך הדגיש כי "אם הקטארים יחסירו אפילו דולר אחד, נשלוף את החרבות נגד הכובש".
בחמאס טענו כי ההבנות שאליהן הגיעו בימים האחרונים עם ישראל דומות לאלה שהושגו אחרי מבצע "שומר החומות" ב-2021. לפי אחד הגורמים, המתווך המצרי הבטיח שישראל תגדיל את מספר הפועלים הנכנסים מרצועת עזה לשטחה ל-20 אלף ולאחר מכן ל-30 אלף, כפוף להמשך השקט ברצועה. כמו כן, חמאס דרש להגדיל את סכום המענק הקטארי ולחלקו גם למשפחות עניות חדשות, לאור העלייה בשיעור העוני ברצועת עזה ליותר מ-70 אחוז, לטענתו. בתקשורת הערבית דווח כי השליח הקטארי קיבל את בקשת חמאס וכי ישראל לא התנגדה לכך גם היא.