ההגבלות החדשות בעקבות איתור זן האומיקרון בישראל לא אושרו פה אחד בקבינט הקורונה. שר המשפטים גדעון סער התנגד לאותן הגבלות - הכוללות בין היתר איכוני שב"כ למאומתים הנושאים את הזן, בידוד ביתי לשלושה ימים לפחות גם למחוסנים וסגירת השמיים לזרים. שר הבריאות ניצן הורוביץ, שחרט על דגלו את ההתנגדות לאיכוני השב"כ, דווקא תמך. לפני ישיבת הממשלה הודיע השר אלי אבידר כי יתנגד.
"היום אצביע נגד איכוני השב"כ. זה קו אדום מטורף", אמר אבידר. "הממשלה הזאת לא יכולה להכשיר את כל הרעה החולה של הממשלה הקודמת. אני מצפה שכל מי שהתנגד אז יצביע היום נגד. איכוני השב"כ זה דבר רע לדמוקרטיה".

בפתח הישיבה התייחס בנט לזן החדש ואמר: "אתמול בישיבת קבינט הקורונה הפעלנו צעדים מחמירים במטרה לשמור על ישראל מוגנת מבחוץ, ופתוחה מבפנים. ככל שנדע יותר, נתאים ונדייק את הצעדים שלנו. מה שאני מבקש מהציבור זה סבלנות ומשמעת. אני מבין את העייפות מהחיים בצל הקורונה, אני שומע שאומרים לי 'רק יצאנו מהדלתא ועכשיו הגיע זן חדש'. זה לא קל לאף אחד, אבל זו המציאות".
לדברי בנט, "המשימה שלנו כממשלה היא לאפשר חיים שגרתיים ככל האפשר. לשם כך, אנחנו מבצעים הערכת מצב בכל יום מחדש, מעריכים בכל יום את גודל וסוג האיום, ומתאימים לכך את הצעדים וההגבלות. עכשיו צריך להדק בגבולות, כדי לשמור על מדינת ישראל פתוחה מבפנים. אני מבין שאולי צריך לשנות את יעד החופשה ולהיכנס לבידוד כשחוזרים, זה קורה גם אצלי במשפחה. ההגבלות על גבולות המדינה הן לא צעד קל, אבל זה צעד זמני והכרחי".
בריאיון לאולפן ynet הבוקר הסביר יו"ר תקווה חדשה סער את החלטתו להצביע נגד אתמול. "תמכתי קודם לכן ביום שישי בהצעות שהועברו למגבלות שנגעו בעיקר להגעה מאותן מדינות אפריקניות, אבל חשבתי שמה שהובא אמש לקבינט הקורונה הוא לא נכון", אמר סער.
3 צפייה בגלריה
 "חלק מהמומחים דיברו אחרת". סער
 "חלק מהמומחים דיברו אחרת". סער
"חלק מהמומחים דיברו אחרת". סער
(צילום: קובי קואנקס)
"יש לכך מחירים כלכליים משמעותיים בשעה שאנחנו במסלול כלכלי טוב, יש כאן הגבלות שלטעמי לא נכונות כמו הגבלות על ישראלים חוזרים כולל מחוסנים, עצירה מוחלטת של התיירות לישראל", הוסיף סער. "אינני חושב שהתשתית העובדתית שהובאה אתמול הצדיקה את ההחלטות הללו ולכן הצבעתי נגדן. אני כמובן מכבד את הכרעת הרוב והיא מחייבת את כולנו".
מצד שני, כולנו זוכרים מה קרה בפורים לפני שנתיים. אני לא חושב שזו אותה סיטואציה. כשישראל ברמת החיסונים הנוכחית שלה, אנו לא יכולים לחזור במנהרת הזמן שנתיים אחורה ולומר שאנחנו באותו מקום. אנו לא באותו מקום, ואנחנו נחיה לתקופה לא ידועה עם נגיף הקורונה ועם מוטציות כאלה ואחרות. צריך לשמור על הכלכלה ועל השגרה שלנו, ולנקוט הגבלות כשזה ממש חיוני. תמיד אנחנו יכולים ללכת לצעדי קצה, אני לא ממליץ לעשות את זה בלי סיבות מאוד-מאוד חזקות, ואני במקרה הזה לא חשבתי שהנסיבות הולמות את הצעדים שהוצעו".
3 צפייה בגלריה
יפעת שאשא ביטון בריאיון באולפן
יפעת שאשא ביטון בריאיון באולפן
גם היא התנגדה. שאשא ביטון
(צילום: מוטי קמחי)
אתה מרגיש שהצלחת למנוע החלטות קשות יותר? "אני יכול לומר לך שחלק מהמומחים דיברו אחרת. למשל ד"ר ערן סגל בא ואמר - 'אני מציע לשמור על נתב"ג פתוח במתכונת הנוכחית'. גם מומחים אחרים, כמו פרופ' רן בליצר, חשבו שבהחלט היה ניתן להסתפק בהחלטות פחות גורפות במקום הטלת המגבלה המוחלטת על כניסת תיירים לישראל. ההחלטה שהתקבלה היא החלטה עם מחירים לא פשוטים ואני חושב שהמומחים בחלקם הביעו עמדות שניתן להסתפק בדברים יותר מתונים".

האגודה לזכויות האזרח נגד איכוני שב"כ

מלבד סער, גם שרת החינוך ממפלגתו, יפעת שאשא ביטון, הצביעה נגד המתווה - שהתקבל לאור החשש הגדול מזן אומיקרון ומחוסר הוודאות לגביו. האגודה לזכויות האזרח קראה היום לממשלה שלא לאמץ את החלטת קבינט הקורונה להחזיר את איכוני שב"כ, וליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לאסור זאת. באגודה ציינו כבר בעבר שר הבריאות ניצן הורוביץ התנגד לאיכונים הללו - וכי לא יהססו לעתור נגדם. "זו החלטה אומללה ולא חוקית, שסותרת את פסיקת ההרכב המורחב של בג"ץ ממרץ האחרון", נטען.
3 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים אודות הווריאנט החדש
מסיבת עיתונאים אודות הווריאנט החדש
רה"מ בנט והורוביץ
(צילום: מוטי מילרוד)
לפי האגודה, "בג"ץ הגביל את הממשלה להיעזר בשב"כ רק למקרים בהם חולה לא משתף פעולה עם חקירה אפידמיולוגית או מוסר על אפס מגעים". באגודה טענו כי מערך התחקורים האפידמיולוגיים יעיל ומדויק יותר מאיכוני שב"כ באיתור מגעים שמובילים להדבקה: "הציבור חייב לדעת שגם כאשר שב"כ פעל באופן מלא לאיתור מגעים לצד מערך אפידמיולוגי, קרוב ל-50% מהחולים לא אותרו בכלל קודם לכן - ולכן איתור מגעים הוא כלי מוגבל מאוד בהתמודדות עם המגפה, ולא יכול למנוע את התפשטותה. כמו כן, מתוך אלו שכן אותרו קודם כמי שהיו במגע, ובודדו – כ-85% התגלו בחקירה אפידמיולוגית, ורק מיעוט התגלה בלעדית על ידי שב"כ".
השרים הצביעו אתמול בעד סגירת השמיים לזרים לשבועיים, ומתווה בידוד מדורג לישראלים: שלושה ימים עם שתי בדיקות PCR (בנחיתה ובסיום הבידוד) למחוסנים ומחלימים, ושבוע לכל השאר (עם בדיקה בנחיתה וביום השביעי). אלו שלא יבצעו את הבדיקה השנייה, יצטרכו להישאר בבידוד שבועיים.
בנוסף, ישראלים ששבו ממדינות שהוגדרו כאדומות יבצעו בדיקת PCR עם הנחיתה בישראל, שלאחריה יועברו לבידוד במלונית קורונה עד לקבלת תשובה. בינתיים מדובר בשתי מלוניות קורונה - דן פנורמה תל אביב ודן פנורמה ירושלים. לאחר קבלת תשובה שלילית, יועברו המבודדים במלוניות להמשך בידוד ביתי וביום השביעי יבצעו בדיקת PCR נוספת. בכפוף לתשובה שלילית בבדיקה השנייה, הם ישוחררו מבידוד.
עוד נקבע כי אחרי כמעט שנה, ישובו איכוני שב"כ - למאומתים שנדבקו בזן החדש. לפי ההחלטה, ייעשה שימוש באיכונים סלולריים שיופעלו על ידי שב"כ למעקב אחר מאומתים שנושאים את הזן "אומיקרון", במטרה לאתר אותם ולקטוע את שרשראות ההדבקה. לצד זאת החליט קבינט הקורונה על הידוק התו הירוק. בחללים סגורים יוחל מתווה התו הירוק בהתכנסות של יותר מ-50 משתתפים במקום 100 משתתפים, כיום.