תיעוד הרצח בעראבה, בנובמבר אשתקד

אלימות קשה באולם בית המשפט המחוזי בחיפה, אל מול עיניהם הנדהמות של שלושת השופטים, התובעת והסנגורים: בני משפחתה של ופאא עבאהרה (39) שנרצחה לפני שנה בידי הגרוש שלה רביע כנאענה (42), רצו לעברו במהלך הדיון המשפטי, זינקו מעל הדלפק והזכוכית שבין אולם הדיונים למבואה שבה יושבים הנאשמים ותקפו אותו. הם התקוטטו גם עם אנשי שב"ס, ששמרו על הנאשם וניסו למנוע מהם להכותו.
שופטי בית המשפט המחוזי - אבי לוי המשמש כראש הרכב השופטים, והשופטים ערן קוטון ואיל באומגרט - הפעילו את לחצן המצוקה בעקבות זאת, קמו מכיסאותיהם ויצאו מהאולם אל לשכותיהם רק אחרי שראו כיצד אנשי משמר בתי המשפט ושב"ס משתלטים על התוקפים. גם התובעת מטעם פרקליטות מחוז חיפה, עו"ד מאיה חזן דהן, יצאה מהמקום.
1 צפייה בגלריה
רביע כנאענה
רביע כנאענה
רביע כנאענה, הנאשם ברצח
(צילום: אביהו שפירא )
במקום נכחו סנגורו של כנאענה עו"ד איברהים כנאענה, באת כוח משפחת המנוחה עו"ד עביר בכר, מקליט, מתורגמן לשפה הערבית וקרוביה של המנוחה. בעקבות האירוע החמור, המשפט לא התחדש.
במשטרה ציינו כי ארבעת החשודים בתקיפה, אחיה של ופאא עבאהרה, נעצרו לחקירה במשטרת חיפה. בהתאם לחקירה יוחלט אם לבקש מחר את הארכת מעצרם בבית משפט השלום בעיר.
תיעוד: ופאא עבאהרה ובעלה רביע כנאענה בבית המשפט, לפני הרצח

בשעה 10:20 החלה להישמע עדותו של אחד מעדי התביעה. העד סיפר על אירוע שבו השתתף גם הנאשם, ובשלב זה כנאענה קפץ ממקומו וצעק בערבית לעבר העד: "שקרן".
על המשך ההשתלשלות כתבו השופטים בפרוטוקול: "בנקודה זו החלו מספר אנשים מתוך הקהל הישוב בבית המשפט, ככל הנראה גם מבני משפחתה של המנוחה, לקרוא לעבר הנאשם, להתקדם במהירות לעברו, לדלג מעל מחיצת תא העצורים וחלקם אף הצליח להגיע אל הנאשם, לתקוף אותו וכן לתקוף את לוחמי יחידת 'נחשון'
"בשלב זה, קרא בית המשפט באמצעות לחצן המצוקה למאבטחים מאנשי המשמר והללו מיהרו והגיעו למקום. הם ניסו לסייע לאנשי נחשון להגן על הנאשם ולהפריד בין הניצים וכן להרחיק את התוקפים מקרב הקהל מהמקום. איש המשמר מדווח כי נעצרו ארבעה אנשים שהועברו למשטרת ישראל. בעקבות האירועים שופטי ההרכב וכן באי כוח הצדדים, המקליט והמתורגמן יצאו מהאולם".
לאחר שהרוחות נרגעו והצדדים שבו לאולם, ביקש הסנגור להפסיק את הדיון. "אני בכלל לא במצב של לנהל את הדיון", אמר הסנגור. "בהמשך, יכול להיות ואשקול להמשיך ייצוג בתיק הזה, מסיבות אישיות. אני לא מרגיש נוח. אתייעץ עם הנאשם".
נציג שירות בתי הסוהר אמר לשופטים כי לכנאענה שריטה קטנה במצח וכי מעבר לכך הוא לא נפגע. "גם ללוחמים שלנו יש שפשופים בידיים. אני רואה את האירוע כחמור מאוד. אם הלוחמים לא היו מהירים בהוצאתו ובהגנה עליו, המצב היה הרבה יותר גרוע", ציין נציג שב"ס.

"זכותי להגיד שזה שקר"

הנאשם עצמו אמר לשופטים אחרי שהוחזר לאולם: "אני בסדר. גם לגבי השריטה שיש לי על הלחי, הכול בסדר. שמעתי את העד מדבר ואמרתי 'זה שקר'. זכותי להגיד שזה שקר כי אני יודע שזה שקר". השופטים הבהירו לנאשם כי הוא לא אמור להפריע לדיונים. כנאענה השיב: "אמרתי לעורך הדין שלי שזה שקר, סליחה על ההפרעה".
כאן שב הסנגור ואמר: "בנסיבות שנוצרו ולנוכח סערת הנפש אשר נקלעתי אליה, פועל יוצא של ההתפרצות שאירעה באולם, בין השאר גם כלפיי, אני חש שאיני יכול להמשיך ולייצג היום בפני בית המשפט". בעקבות כך הודיעו שלושת השופטים לעד כי עדותו לא תמשיך להישמע היום, וקבעו כי הדיון יימשך באמצע החודש.
הרצח, שאירע ב-16 בנובמבר אשתקד, החל במה שנראה תחילה כתאונה. במוקד המשטרה התקבל דיווח על תאונה בין שני כלי רכב פרטיים בכיכר בכניסה הראשית לעראבה. כנאענה התנגש בעוצמה ברכבה של גרושתו, יצא מרכבו ודקר 13 פעמים את עבאהרה שנהגה ברכב השני, פצע אותה אנושות ונמלט מהמקום. מותה נקבע בבית החולים.
מהחקירה עלה כי כנאענה ארב לגרושתו בכניסה לעיר זמן קצר לאחר דיון בבית הדין השרעי בסכנין על המשמורת על ילדיהם. השוטרים ערכו חיפושים אצל קרוביו ומכריו של כנאענה, שנלכד לבסוף בשטח פתוח באזור עראבה וסכנין לאחר שגנב רכב משליח פיצה. השוטרים הציבו לנאשם מארב וכאשר זיהו אותו הורו לו לעצור. כנאענה, שהיה חמוש, ניסה להימלט ואף לדקור את אחד השוטרים, אך הוכנע ונעצר.