4 צפייה בגלריה
מועצת זכויות האדם של האו"ם או"ם
מועצת זכויות האדם של האו"ם או"ם
מועצת זכויות האדם של האו"ם, ארכיון. ארה"ב תקוף אותה, אחרי שחזרה אליה
(צילום: AFP)
פרסום ראשון: ארה"ב ועוד 21 מדינות פרסמו הערב (שני) הצהרה חריפה נגד המועצת לזכויות האדם של האו"ם ונגד ועדת החקירה שמינתה לאירועי "שומר החומות" והסכסוך הישראלי-פלסטיני בכלל. זאת, בעקבות הדו"ח שפרסמה בשבוע שעבר הוועדה, ובו היא האשימה כי שורש הסכסוך הוא "הכיבוש הנצחי" של ישראלי בשטחים. הדוח הזה הוצג במהלך דיון הנערך הערב במטה המועצה בז'נבה, ובמהלך הדיון התפרסמה הצהרת הגינוי לדוח הזה.
בהצהרה, שאותה יזמה ארה"ב, תוקפות היא ו-21 המדינות שהצטרפו אליה את הסמכות הנרחבת שניתנה לוועדת החקירה ומגדירות את הקמתה כדוגמה ליחס הלא-פרופורציונלי שמקדישה הוועדה לישראל – יחס שחייב לדבריהן להיפסק. מלבד ארה"ב וישראל, על ההצהרה חתומות גם אוסטריה, בולגריה, ברזיל, קנדה, קמרון, קולומביה, קרואטיה, אסווטיני, גרמניה, גואטמלה, הונגריה, ליבריה, איי מרשל, מיקרונזיה, נאורו, צפון מקדוניה, הולנד, פלאו, טוגו ובריטניה.
ועדת החקירה, נזכיר, הוקמה לחקור את מבצע "שומר החומות" בשנה שעברה, אולם קיבלה גם "מנדט מתמשך" שלא נדרש להתמקד אך ורק באותם אירועים. את הדוח כתבו שלושה מומחים לענייני זכויות אדם, בהם נאווי פילאי, ששימשה נציבת זכויות האדם של האו"ם בעבר.
4 צפייה בגלריה
יאיר לפיד אנתוני בלינקן ביקור נגב קבר בן גוריון שדה בוקר ישראל פסגת הנגב
יאיר לפיד אנתוני בלינקן ביקור נגב קבר בן גוריון שדה בוקר ישראל פסגת הנגב
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן ושר החוץ יאיר לפיד בביקור בנגב בחודש מרץ. המטרה: דה לגיטימציה למועצה ולדוח שלה
(צילום: רפי בן חקון, שלומי אמסלם, לע״מ)
ההצהרה האמריקנית היא תוצאה של עבודה מדינית אינטנסיבית מצד שר החוץ יאיר לפיד, אגף ארגונים בינלאומיים במשרד החוץ (ארב"ל) ומשלחת ישראל למוסדות האו"ם בג'נבה בראשות השגרירה מירב אילון שחר – במטרה לעשות דה לגיטימציה לוועדת החקירה ולדו"ח שהציגה בז'נבה. במאמצי השכנוע של מדינות להצטרף להצהרה האמריקנית השתתף שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן, אשר נפגש בנושא עם שגרירת ארה"ב באו"ם לינדה תומאס גרינפילד.
שר החוץ לפיד מסר הערב: "זה יום של שינוי במועצה לזכויות אדם. יום שבו המוסריות גוברת על הצביעות. מספיק עם היחס המוטה. מספיק עם האובססיה לישראל. אני רוצה להודות לארצות הברית, ולידידי מזכיר המדינה בלינקן, על הובלת מהלך כל כך חשוב וכל כך נחוץ, ולכל אחת ואחת מהמדינות החתומות על ההצהרה. אני מקווה שהמועצה לזכויות אדם תבין את המסר החד שעובר בהצהרה, תבטל את ועדת החקירה שנולדה בחטא ותתחיל לעסוק בזכויות אדם כפי שהייתה צריכה לעשות מיום הקמתה".
מועצת זכויות האדם של האו"ם נוהגת לתקוף לעיתים קרובות את ישראל בביקורת חריפה ביותר ביחס לכל מדינה אחרת בעולם. ארה"ב, יש לציין, פרשה ממועצת זכויות האדם ביוני 2018 בהוראת הנשיא דאז דונלד טראמפ, בשל "ההתמקדות הבלתי מידתית בישראל". בשנה שעברה הודיע מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן שארה"ב תחזור למועצה, והשנה היא כבר שבה להיות חברה מן המניין.
4 צפייה בגלריה
סיוק בחירות של מפלגת ימינה באלקנה
סיוק בחירות של מפלגת ימינה באלקנה
בדוח הואשמה ישראל ב"כיבוש נצחי". התנחלות אלקנה, ארכיון
(צילום: EPA)
בדוח האשימו כאמור חברי הוועדה את ישראל ב"כיבוש נצחי" של השטחים הפלסטיניים, ללא כוונה לסיים אותו, והעריכו שהכיבוש הישראלי של השטחים והאפליה כלפי הפלסטינים הם גם אלה שמהווים את הבסיס למתיחות ולאלימות בין ישראל לפלסטינים. "מה שהפך למצב של כיבוש נצחי תואר בפני הוועדה על ידי בעלי העניין הפלסטינים והישראלים כבעיה הנפוצה ולשורש היסוד של המתיחויות החוזרות, חוסר היציבות והסכסוך המתמשך", כתבו מחברי הדוח.
הם הוסיפו כי "פטור מעונש" למי שלוקח חלק בפשעים אלימים מזין את הכעס של הפלסטינים בגדה המערבית, בעזה ובמזרח ירושלים. מחברי הדוח טענו כי סיום הכיבוש לבדו לא יהיה מספק, ולדבריהם נדרשות פעולות נוספות כדי להבטיח הנאה שווה של הפלסטינים והישראלים מזכויות אדם.
בדוח נמתחה ביקורת גם על ההנהגה הפלסטינית. הרשות הפלסטינית, כך נכתב, מציינת לעיתים קרובות את הכיבוש בתור הצדקה להפרות זכויות אדם מצידה, ומצביעה על כך שזו הסיבה העיקרית לכישלונה לקיים בחירות לנשיאות ולפרלמנט. בכל הנוגע לחמאס בעזה, כתבו מחברי הדוח כי הארגון מקיים מעט מאוד מההתחייבויות לשמירה על זכויות אדם ולעמידה בחוק הבינלאומי.
4 צפייה בגלריה
ירי מעזה לישראל
ירי מעזה לישראל
שיגור רקטות מעזה במהלך מבצע "שומר החומות". בדוח טענו כי הכיבוש ואפליית פלסטינים מהווים את הבסיס למתיחות ולאלימות
(צילום: רויטרס)
ישראל, שהתנגדה להקמת ועדת החקירה במועצת זכויות האדם, סירבה לאפשר לחבריה להיכנס לשטח המדינה או לגדה ועזה. העדויות, מפי ישראלים ופלסטינים, ששימשו את מחברי הדוח, נאספו מז'נבה ומירדן. בישראל דחו את הדוח מכל וכל. "דוח ועדת החקירה הוא לא יותר מבזבוז כספים ומאמץ של מערכת האו"ם כחלק מציד המכשפות שמנהלת המועצה לזכויות האדם נגד ישראל", אמרו במשרד החוץ. "מדובר בדוח מוטה וחד-צדדי, שנגוע בשנאה למדינת ישראל ומתבסס על שורה ארוכה של דוחות חד-צדדיים ומוטים קודמים".
במשרד החוץ הוסיפו: "הדוח מתעלם משנים של טרור רצחני של ארגוני הטרור הפלסטיניים נגד אזרחים ישראלים, כמו גם מהסרבנות הפלסטינית ארוכת השנים וההסתה הפרועה והאנטישמית של הרשות הפלסטינית ומנגנוניה. ועדת החקירה התעלמה מהסיבות האמיתיות שהובילו את ישראל להגן על אזרחיה מול ארגוני טרור רצחניים המבצעים פשע מלחמה כפול: ירי על אזרחים ישראלים מתוך אזורים אזרחיים ברצועת עזה.